به عنوان یک CMS، وردپرس انعطاف پذیری زیادی در شخصی سازی ظاهر و عملکرد وب سایت شما ارائه می دهد. این نرم افزار همچنین به شما امکان می دهد بهینه سازی وب سایت وردپرس خود را برای موتورهای جستجو برای رتبه بالاتر تقویت کنید.

با این حال، انجام این کار مستلزم داشتن دانش کمی از معماری وب سایت وردپرس است. دانستن هدف و مکان فایل‌ها و دایرکتوری‌های وردپرس به شما کمک می‌کند تا زمانی که با مشکل غیرمنتظره‌ای مواجه می‌شوید، وب‌سایت را سفارشی کرده و عیب‌یابی کنید.

با در نظر گرفتن این موضوع، معماری وردپرس را با جزئیات بیشتری بررسی خواهیم کرد. در پایان این مقاله، باطن وب سایت وردپرس خود را بهتر درک خواهید کرد و در صورت نیاز قادر خواهید بود در آن جابجا شوید.

آشنایی با معماری وب سایت وردپرس

هنگام نصب وردپرس برای اولین بار، مجموعه ای از پوشه ها و فایل های اصلی CMS در وب سرور آپلود می شوند. پوشه ای که میزبان همه این فایل ها است نامیده می شود public_html یا دایرکتوری ریشه، و یکی از مهم ترین عناصر وب سایت وردپرس شما است.

شما می توانید از طریق وب خود به دایرکتوری ریشه و محتوای آن دسترسی داشته باشید hostمدیر فایل. از طرف دیگر، با اتصال سرور خود به یک سرویس گیرنده FTP مانند FileZilla، پشتیبان سایت وردپرس خود را مرور کنید.

محتوای یک دایرکتوری ریشه که از طریق آن دیده می شود Hostingerمدیر فایل

فایل ها و پوشه های اصلی وردپرس ظاهر، عملکرد و جنبه های امنیتی معماری سایت شما را تعریف می کنند. این فایل های PHP به یکدیگر و پایگاه داده وردپرس متصل هستند.

نکته حرفه ای

برای جلوگیری از شکستن وب سایت، توصیه می کنیم ابتدا عملکرد هر فایل را یاد بگیرید و از سایت پشتیبان تهیه کنید. تنظیم حقوق دسترسی برای فایل ها و پوشه های وردپرس همچنین به کاهش خطرات امنیتی کمک می کند.

فایل های قالب رایج وردپرس

هر نصب جدید وردپرس با یک تم پیش فرض از پیش نصب شده همراه است. وردپرس تمام دارایی ها و فایل های تم های نصب شده شما را در آن ذخیره می کند wp-content -> تم ها پوشه برای تغییر هر قالب وردپرس، باید تغییراتی در فایل های قالب مربوطه ایجاد کنید.

قرار دادن پوشه Themes در دایرکتوری ریشهقرار دادن پوشه Themes در دایرکتوری ریشه

تم های مختلف وردپرس دارای مجموعه های مختلفی از دارایی ها و فایل های قالب هستند. با این حال، اکثر قالب های وردپرس از موارد زیر استفاده می کنند page فایل های قالب برای ایجاد طراحی و عملکرد آنها.

index.php

این فایل PHP وظیفه نمایش خانه شما را بر عهده دارد page زمانی که کاربران به وب سایت شما دسترسی پیدا می کنند. به عنوان فایل قالب اصلی در سلسله مراتب قالب، index.php فایل بازگشتی است که وردپرس زمانی که نتواند فایل قالب درخواستی را پیدا کند به طور خودکار بارگیری می کند.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  9 پلاگین هوش مصنوعی قابل اعتماد برای وردپرس در سال 1403 برای کمک به ساخت و مدیریت وب سایت شما

اگر فایل index.php از دست رفته است، وردپرس محتوای پوشه ریشه شما را نمایش می دهد روی مرورگر بازدید کننده، یک تجربه کاربری بد و یک خطر امنیتی بزرگ ایجاد می کند.

header.php

همانطور که از نام آن پیداست، این فایل عناصر درون قسمت هدر سایت شما را تعریف می کند. اگر می‌خواهید آرم وب‌سایت، پیوندهای پیمایش یا نوار جستجوی خود را سفارشی کنید، این فایلی است که می‌خواهید ویرایش کنید.

این header.php فایل نیز می تواند host اگر می خواهید عملکرد سایت خود را پیگیری کنید، کد رهگیری را دریافت کنید. Google Analytics را با قرار دادن کد جاوا اسکریپت در بالای صفحه به وب سایت وردپرس خود اضافه کنید برچسب بسته شدن تم فعال شما header.php فایل.

این فایل قالب بخش فوتر سایت شما را نمایش می دهد. بسیاری از مدیران وردپرس از فوتر وب سایت خود برای تقویت تلاش های بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO)، ترویج کانال های اجتماعی و نمایش نقشه سایت استفاده می کنند.

مانند همتای خود، می تواند host کد جاوا اسکریپت سفارشی برای اهداف ردیابی. پلاگین های مختلف وردپرس مانند MonsterInsights و WPCode اضافه کردن قطعه کد به هدر و پاورقی سایت شما را آسان می کند.

functions.php

اگر می خواهید ویژگی های سفارشی خود را به قالب وردپرس اضافه کنید، این فایل قالبی است که باید ویرایش کنید. این functions.php فایل به ویژه برای توسعه دهندگان وب و مدیرانی که می خواهند بدون نصب افزونه، عملکرد سایت را گسترش دهند مفید است.

اگر قالب وردپرس شما از این فایل PHP استفاده نمی‌کند، می‌توانید آن را در داخل پوشه قالب خود ایجاد کنید. با این حال، همه توابع اضافه شده به این فایل به آن تم خاص می‌مانند، به این معنی که اگر به تم دیگری بروید غیرفعال می‌شوند.

style.css

شیوه نامه طراحی بصری و چیدمان وب سایت شما را دیکته می کند. بدون این فایل، وب سایت شما فقط صفحات وب را در متن HTML ساده نمایش می دهد.

می‌توانید CSS سفارشی را با استفاده از ویرایشگر بلوک داخلی یا افزونه‌ای مانند Simple Custom CSS یا WP Add Custom CSS به وردپرس اضافه کنید.

فایل ها و پوشه های مهم نصب وردپرس

پس از یادگیری فایل‌هایی که صفحه اصلی وب‌سایت شما را تشکیل می‌دهند، به سمت باطن می‌رویم. موارد زیر پوشه ها و فایل های ضروری وردپرس هستند که اطمینان حاصل می کنند که وب سایت شما به درستی اجرا می شود.

htaccess

این htaccess فایل یک فایل پیکربندی برای کنترل دسترسی به سرور وب آپاچی است. این یک فایل اصلی وردپرس است که ویژگی‌های وب‌سایت و افزونه‌های خاص شما را فعال و غیرفعال می‌کند. همچنین می توانید از آن برای مدیریت تغییر مسیرها و پیوندهای ثابت استفاده کنید.

وردپرس به طور خودکار یک A را ایجاد می کند htaccess فایل روی دایرکتوری ریشه وب سایت های میزبانی شده روی یک وب سرور آپاچی با این حال، معمولاً برای به حداقل رساندن خطرات امنیتی پنهان است. اگر یکی وجود ندارد، باید آن را پیدا کنید یا یک مورد جدید ایجاد کنید htaccess فایل.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  روش رفع “خطا در ایجاد اتصال پایگاه داده” در وردپرس

wp-config.php

فایل wp-config.php وظیفه برقراری ارتباط بین وردپرس و پایگاه داده MySQL را بر عهده دارد. بدون آن، وب سایت شما نمی تواند داده ها را از پایگاه داده خود ذخیره و بازیابی کند.

این فایل پیکربندی تمام داده های مورد نیاز برای دسترسی به پایگاه داده سایت مانند نام کاربری پایگاه داده، رمز عبور و … را ذخیره می کند. host. وردپرس آن را به طور پیش فرض در پوشه ریشه ذخیره می کند. با این حال، جابجایی فایل به دایرکتوری کمتر قابل پیش بینی، یک عمل امنیتی عالی برای جلوگیری از هک است.

robots.txt

فایل robot.txt نقش مهمی در تلاش های سئوی شما دارد. این شامل مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها برای خزنده‌های موتورهای جستجو است که بخش‌های خاصی از صفحات وب شما را فهرست‌بندی نکنند.

در حالی که وردپرس یک را ایجاد می کند robot.txt فایل داخل دایرکتوری ریشه شما، برای عملکرد بهینه نیاز به تغییراتی دارد. برای مثال، می‌توانید قوانینی را اضافه کنید تا خزنده‌ها را از فهرست‌بندی صفحات دسته‌بندی وبلاگ، صفحات نویسنده وبلاگ و صفحات 404 مسدود کند.

افزونه های سئو وردپرس مانند Yoast SEO و All In One SEO Pack باعث ایجاد و ویرایش آن می شوند robot.txt اگر نمی خواهید این کار را به صورت دستی انجام دهید، بدون دردسر فایل کنید.

wp-content

این پوشه اصلی وردپرس نشان می دهد که کاربران هنگام دسترسی به وب سایت شما چه چیزی را ببینند. این شامل تمام افزونه ها و فایل های تم و رسانه های آپلود شده، مانند فایل های ویدئویی و تصویری است.

به عنوان wp-content دایرکتوری تمام محتوای وب سایتی را که پایگاه داده قادر به مدیریت آن نیست ذخیره می کند، توصیه می کنیم برای جلوگیری از از دست دادن کار سخت خود، به طور مرتب از آن نسخه پشتیبان تهیه کنید.

بنر میزبانی وردپرسبنر میزبانی وردپرس
معماری وردپرس: درک ساختار وب سایت، فایل های رایج و دایرکتوری ها 6

نتیجه

هر صاحب وب سایت وردپرسی باید بداند که چگونه وردپرس برای بهینه سازی سایت و اشکال زدایی خطاها بدون کمک حرفه ای عمل می کند.

به یاد داشته باشید قبل از تغییر هر فایل اصلی وردپرس از وب سایت خود نسخه پشتیبان تهیه کنید. انجام این کار از از دست رفتن داده ها در هنگام مواجهه با خطای شکستن سایت در هنگام کدنویسی جلوگیری می کند process.

امیدواریم این مقاله به شما در درک بهتر فایل های قالب رایج وردپرس و فایل ها و پوشه های نصب ضروری کمک کرده باشد. در صورت داشتن هر گونه سوال در زیر کامنت بگذارید.

سایر تکنیک های پیشرفته وردپرس را بیاموزید

راهنمای GDPR وردپرس
روش اضافه کردن فیلدهای سفارشی وردپرس
روش راه اندازی صفحه بندی WordPres
روش ایجاد کد کوتاه در وردپرس
روش بهینه سازی تصاویر در وردپرس
روش افزایش سرعت سایت وردپرس