وبلاگ رسانگار
با ما حرفه ای باشید

سرور مجازی NVMe

چیزهایی که باید در نظر بگیرید روی اولین روز شما از برنامه نویسی Bash

0 3
زمان لازم برای مطالعه: 5 دقیقه


اگر با لینوکس آشنایی داشته باشید احتمالاً در مورد برنامه نویسی Bash شنیده اید. یک اسکریپت Bash نقش اساسی در اتوماسیون دستورات در لینوکس ایفا می کند. این می تواند زمان زیادی را ذخیره کند زیرا نیازی به نوشتن دستورات یک به یک در آن ندارید terminal. بنابراین، برنامه نویسی Bash می تواند با اجرای خودکار دستورات، کارایی کار شما را افزایش دهد.

علاوه بر این، برای به دست آوردن شغل مدیر لینوکس، دانش دقیق برنامه نویسی Bash نیز ضروری است. به همین دلیل است که برای تقویت حرفه خود باید اسکریپت Bash را یاد بگیرید روی یک سطح کاملا جدید اگر مبتدی هستید، این راهنما را بخوانید تا اطلاعات مختصری در مورد برنامه نویسی Bash در لینوکس به دست آورید.

اولین روز شما از برنامه نویسی Bash

قبل از رفتن به مفاهیم Bash scripting، بیایید نگاهی به اصول Bash در لینوکس بیندازیم:

Bash چیست؟

Bash یا Bourne Again Shell یک مترجم زبان دستوری است که به طور گسترده در دسترس است روی توزیع های مختلف لینوکس Bash نسخه ارتقا یافته پوسته Bourne است که شامل ویژگی های اضافی مانند command-line ویرایش. امروزه، Bash به عنوان یک مفسر دستور پیش فرض می آید روی سیستم های مختلف لینوکس

برایان فاکس Bash را در سال 1989 برای بهبود پوسته Bourne برای استفاده های تعاملی توسعه داد. دارای گزینه های مختلفی از جمله اتصالات کلید، ویرایش خط فرمان و پشتیبانی از تاریخچه فرمان است.

شل چیست؟

شل دستوراتی را که کاربر وارد می کند می خواند و اجرا می کند. به عبارت دیگر، این یک پردازنده ماکرو است که بین کاربر و سیستم برای اجرای دستور کار می کند. توانایی نهایی شل در تعامل با سیستم (هسته) آن را به یک ابزار قدرتمند تبدیل می کند.

شما می توانید فایل پوسته را از CLI یا GUI ایجاد کنید. انواع مختلفی از پوسته ها وجود دارد و هر گونه توانایی و عملکرد خود را برای خودکارسازی اجرای فرمان دارد.

اسکریپت نویسی چیست؟

اسکریپت یک محیط اجرای دستور خودکار را ارائه می دهد. این اجازه می دهد تا کاربر بتواند مجموعه ای از دستورات را بنویسد و اجرا کند terminal. اسکریپت‌ها فایل‌های متنی هستند که می‌توانید از آن‌ها ایجاد کنید terminal یا ویرایشگر متن با اسکریپت ها می توانید چندین دستور را به طور همزمان اجرا کنید و در زمان و تلاش شما صرفه جویی زیادی می کند.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  چگونه از کاراکترهای ویژه در دستور Grep استفاده کنم؟

Bash Scripting: چرا باید از آن استفاده کنید؟

همانطور که گفته شد، اسکریپت های Bash می توانند گردش کار را بهبود بخشند و آن را ساده کنند process. اسکریپت های Bash توسط مهندسان شبکه، دانشمندان، مدیران سیستم، توسعه دهندگان و کارشناسان لینوکس ترجیح داده می شوند.

می‌توانید از برنامه‌نویسی Bash در کارهای مختلف، از جمله خرد کردن داده‌ها، پشتیبان‌گیری خودکار، استقرار برنامه وب و توسعه اسکریپت سفارشی برای صفحات مختلف استفاده کنید. علاوه بر این، در اینجا چند دلیل وجود دارد که چرا باید از اسکریپت Bash برای کارهای روزانه خود استفاده کنید:

  • اتوماسیون وظایف: با اجرای خودکار دستور می توانید کارهای روزانه را خودکار کنید. اسکریپت Bash همچنین از زمانبندی مبتنی بر زمان cron برای خودکارسازی اجرای اسکریپت Bash پشتیبانی می کند.
  • کار را ساده کنید: نیازی نیست دنباله دستورات را به خاطر بسپارید زیرا اسکریپت Bash دستورات را یکی یکی به ترتیب صحیح اجرا می کند. از این رو، شما فقط باید دستورات را یک بار به ترتیب بنویسید.
  • پشتیبانی قابل انتقال: اسکریپت Bash به خوبی کار می کند روی هر سیستم اگر یک اسکریپت Bash را از یک سیستم عامل لینوکس به سیستم عامل دیگر منتقل کنید، همچنان به درستی کار می کند.
  • شفاف: می توانید به سرعت محتوای اسکریپت را بررسی کنید زیرا در قالب متن قابل خواندن توسط انسان در دسترس است.

Bash Scripting: The Basics

در ابتدا، “.sh” پسوند اسکریپت Bash است. اما چند راه دیگر برای شناسایی سریع این اسکریپت ها وجود دارد.

  1. گاهی اوقات، اسکریپت های Bash با پسوند “.shebang” پایان می یابند که ترکیبی از Bash و bang است. شبانگ حاوی # است! (bash# و bang!) که یک مفسر برای اجرا را نشان می دهد. این #! Shebang می گوید که یک سیستم باید از کدام مفسر برای اجرای دستورات اسکریپت Bash استفاده کند.
  2. اگر دایرکتوری را در terminal که حاوی اسکریپت Bash است، با رنگ های متفاوت از بقیه فایل ها ظاهر می شود. می توانید اسکریپت Bash را بر اساس رنگ آنها شناسایی کنید.
  3. می‌توانید حقوق اسکریپت‌ها را بررسی کنید زیرا این فایل‌ها مانند x حاوی حق اجرا هستند. از این رو، می توانید از آن اسکریپت در terminal اگر فایلی حاوی حقوق اجرایی باشد.

روش ایجاد Bash Script در لینوکس

می توانید فایل اسکریپت Bash را از طریق رویکرد CLI و GUI ایجاد کنید. بیایید هر یک از آنها را جداگانه مرور کنیم:

یک اسکریپت Bash از طریق ویرایشگر نانو ایجاد کنید

ابتدا لینوکس را باز کنید terminal و دستور لمسی را برای ایجاد یک اسکریپت Bash اجرا کنید:

دست زدن به file.sh

چیزهایی که باید در نظر بگیرید روی اولین روز شما از برنامه نویسی Bash

می توانید مسیر فایل Bash را با استفاده از دستور “which” بررسی کنید:

که bash

چیزهایی که باید در نظر بگیرید روی اولین روز شما از برنامه نویسی Bashچیزهایی که باید در نظر بگیرید روی اولین روز شما از برنامه نویسی Bash

اگر می خواهید اسکریپت را در یک پوشه خاص ذخیره کنید، دستورات زیر را اجرا کنید:

سی دی ~/<فهرست_نام>

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  روش تغییر رنگ خروجی اکو در Bash – Linux

دست زدن به file.sh

چیزهایی که باید در نظر بگیرید روی اولین روز شما از برنامه نویسی Bashچیزهایی که باید در نظر بگیرید روی اولین روز شما از برنامه نویسی Bash

همچنین می توانید حقوق اجرای اسکریپت را از طریق دستور chmod ارائه دهید:

chmod +x file.sh

چیزهایی که باید در نظر بگیرید روی اولین روز شما از برنامه نویسی Bashچیزهایی که باید در نظر بگیرید روی اولین روز شما از برنامه نویسی Bash

اکنون از دستور nano برای وارد کردن جزئیات در اسکریپت Bash استفاده کنید:

نانو file.sh

در ویرایشگر نانو می توانید جزئیات را بر اساس آن وارد کنید. به عنوان مثال، یک متن خاص را در آن درج می کنیم:

چیزهایی که باید در نظر بگیرید روی اولین روز شما از برنامه نویسی Bashچیزهایی که باید در نظر بگیرید روی اولین روز شما از برنامه نویسی Bash

در نهایت دستور زیر را اجرا کنید تا اسکریپت Bash در قسمت باز شود terminal:

./file.sh

چیزهایی که باید در نظر بگیرید روی اولین روز شما از برنامه نویسی Bashچیزهایی که باید در نظر بگیرید روی اولین روز شما از برنامه نویسی Bash

تعداد زیادی اسکریپت Bash وجود دارد که می توانید در لینوکس ایجاد کنید. برای یادگیری همه چیز در مورد اسکریپت نویسی Bash، 30 نمونه اسکریپت Bash را بررسی کنید.

دستوراتی که می توانید برای اسکریپت Bash امتحان کنید

چند دستور وجود دارد که می توانید هنگام نوشتن اسکریپت های Bash در لینوکس آنها را امتحان کنید:

فرمان Ls

دستور ls برای فهرست کردن محتویات دایرکتوری استفاده می شود تا بتوانید محتویات فایل را به سرعت بررسی کنید.

فرمان Grep

دستور grep برای جستجوی متن در یک الگوی خاص استفاده می شود. این می تواند یک دستور مفید برای جستجوی یک اسکریپت خاص از دایرکتوری باشد.

فرمان Mkdir

برای ایجاد دایرکتوری ها می توانید از دستور mkdir استفاده کنید. این دستور هنگام ایجاد یک اسکریپت Bash در یک فهرست جدید مفید است.

فرمان Pwd

شما می توانید از pwd برای چاپ دایرکتوری کاری فعلی استفاده کنید terminal. زمانی که در ترمینال های متعدد کار می کنید مفید است.

فرماندهی مرد

با دستور man می توانید جزئیات دستوراتی را که اجرا می کنید به دست آورید. می توانید چند گزینه مانند -w، -b، -f و غیره را امتحان کنید.

فرمان Mv

نام دایرکتوری ها را تغییر می دهید یا مستقیماً از آن جابه جا می کنید terminal با دستور mv

دستور Cp

این دستور برای کپی کردن دایرکتوری ها و فایل ها استفاده می شود.

فرمان گربه

دستور cat یک فایل را ایجاد می کند، می خواند، نمایش می دهد و به هم متصل می کند.

دستور خروج

می توانید از دستور exit برای پایان دادن به عملیات فعلی استفاده کنید process و ببندید terminal پنجره

نتیجه

این همه چیزهایی است که باید در نظر بگیرید روی اولین روز شما از برنامه نویسی Bash. اسکریپت های Bash برای بهبود کارایی شما مفید هستند، چه مدیر لینوکس باشید و چه برنامه نویس. مفهوم اسکریپت Bash به یک راهنما محدود نمی شود. به همین دلیل است که ما صدها راهنما و آموزش نوشتیم، بنابراین حتماً Linuxhint را بررسی کنید تا بیشتر بدانید.

برای نگارش بخشهایی از این متن ممکن است از ترجمه ماشینی یا هوش مصنوعی GPT استفاده شده باشد
لطفا در صورت وجود مشکل در متن یا مفهوم نبودن توضیحات، از طریق دکمه گزارش نوشتار یا درج نظر روی این مطلب ما را از جزییات مشکل مشاهده شده مطلع کنید تا به آن رسیدگی کنیم

زمان انتشار: 1402-12-29 19:32:03

امتیاز شما به این مطلب
دیدگاه شما در خصوص مطلب چیست ؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفا دیدگاه خود را با احترام به دیدگاه های دیگران و با توجه به محتوای مطلب درج کنید