وبلاگ رسانگار
با ما حرفه ای باشید

سرور مجازی NVMe

فرمان Bash یافت نشد، دلایل و راه حل های رایج

0 21
زمان لازم برای مطالعه: 4 دقیقه


“بیشتر عملیات در سیستم عامل لینوکس با اجرای دستورات انجام می شود. با این حال، گاهی اوقات، شما نمی توانید دستورات خاصی را در لینوکس اجرا کنید، به عنوان مثال، هنگام اجرای این دستورات با انواع مختلفی از خطاها مواجه می شوید. یکی از رایج ترین خطاهایی که کاربران لینوکس با آن مواجه می شوند، خطای Bash Command Not Found است و هر زمان که بخواهید دستور خاصی را با یا بدون هیچ یک از گزینه های موجود اجرا کنید، رخ می دهد. در این مقاله به برخی از رایج‌ترین دلایلی که منجر به این خطا می‌شوند و راه‌حل‌هایی برای هر یک از این مشکلات خواهیم پرداخت.»

خطای فرمان Bash Not Found چگونه است؟

فرض کنید که در حال تلاش برای بررسی نسخه دستوری هستید که در مورد ما “apt-fast” می گوید. برای بررسی نسخه آن از دستور زیر استفاده کرده ایم:

$ سریع — نسخه

فرمان Bash یافت نشد، دلایل و راه حل های رایج

بنا به دلایلی، دستور نسخه نتوانست خروجی مورد نظر خود را ارائه دهد. بلکه خطای نشان داده شده در تصویر زیر را نمایش می دهد:

فرمان Bash یافت نشد، دلایل و راه حل های رایجفرمان Bash یافت نشد، دلایل و راه حل های رایج

اکنون خطای Bash Command Not Found به این صورت است و در زیر به دلایل مختلف (همراه با راه حل های احتمالی آنها) که باعث بروز این خطا در لینوکس می شوند می پردازیم.

دلایل و راه حل های خطای عدم یافتن فرمان Bash

برخی از دلایل احتمالی بروز خطای Bash Command Not Found و راه حل های بالقوه آنها در زیر آورده شده است:

دلیل شماره 1: اشتباه املایی

گاهی اوقات، هر زمان که می‌خواهید دستوری را اجرا کنید، آن را به روش‌های خاصی اشتباه می‌نویسید، به همین دلیل سیستم عامل شما نمی‌تواند آنچه را که واقعاً قصد اجرای آن را دارید تفسیر کند. این ممکن است منجر به بروز خطای Bash Command Not Found شود.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  Bash چگونه یک فرمان را در یک متغیر اجرا کنیم؟

راه حل

واضح ترین راه حلی که می توانید انجام دهید این است که از تصحیح املای دستور خود اطمینان حاصل کنید. همچنین می‌توانید به دنبال حروف کوچکی باشید که در آن از دستور خود استفاده کرده‌اید، زیرا به طور کلی، دستورات در لینوکس به حروف بزرگ و کوچک حساس هستند. علاوه بر این، باید به دنبال فاصله های نادرست بین دستورات و گزینه های مختلفی که با آن دستورات استفاده می کنید باشید. جدا از این، ممکن است خطاهای مبادله ای مانند جایگزینی تصادفی “0” با “O” نیز وجود داشته باشد. هنگامی که از تصحیح این موارد اطمینان حاصل کردید، خطای غلط املایی شما برطرف می شود، که در نهایت منجر به حل خطای Bash Command Not Found می شود.

دلیل شماره 2: بسته حذف نصب شده است

گاهی اوقات، بسته یا دستوری که می‌خواهید به آن دسترسی پیدا کنید یا اجرا کنید، نصب نمی‌شود روی سیستم شما با اجرای دستور زیر می توانید این موضوع را تایید کنید:

$ dpkg – سریع است

فرمان Bash یافت نشد، دلایل و راه حل های رایجفرمان Bash یافت نشد، دلایل و راه حل های رایج

اگر بسته یا دستور مشخص شده نصب نشده باشد روی سیستم شما، سپس خروجی نشان داده شده در تصویر زیر را دریافت خواهید کرد. از طریق این خروجی می توانید بررسی کنید که بسته یا دستور مذکور نصب نشده باشد روی سیستم شما، و به همین دلیل، ممکن است خطای Bash Command Not Found را دریافت کنید.

فرمان Bash یافت نشد، دلایل و راه حل های رایجفرمان Bash یافت نشد، دلایل و راه حل های رایج

راه حل

برای حل این مشکل کافیست دستور یا پکیج مذکور را با دستور زیر نصب کنید:

$ سودو apt-get نصب کنید سریع

فرمان Bash یافت نشد، دلایل و راه حل های رایجفرمان Bash یافت نشد، دلایل و راه حل های رایج

پس از نصب این دستور به راحتی می توانید بدون دریافت خطای Bash Command Not Found از آن استفاده کنید روی سیستم لینوکس شما

دلیل شماره 3: مسیر نادرست

گاهی حتی پس از نصب دستور روی سیستم لینوکس شما هنوز مسیر آن نادرست است، یعنی دستور مذکور در هیچ یک از مکان هایی که سیستم شما می شناسد وجود ندارد. در این صورت می توانید خطای Bash Command Not Found را دریافت کنید.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  10 مثال عالی از دستور Awk

راه حل

برای رفع این مشکل ابتدا باید مسیر دستور نصب شده خود را با دستور زیر بررسی کنید:

$ که سریع

فرمان Bash یافت نشد، دلایل و راه حل های رایجفرمان Bash یافت نشد، دلایل و راه حل های رایج

پس از آن، باید مقدار متغیر مسیر سیستم خود را با دستور زیر بررسی کنید:

$ اکو $PATH

فرمان Bash یافت نشد، دلایل و راه حل های رایجفرمان Bash یافت نشد، دلایل و راه حل های رایج

حال باید این دو مسیر را با هم مقایسه کنید. اگر مسیر دستور شما به متغیر path سیستم شما اضافه نشده است، باید آن مسیر را به صورت دستی به متغیر path اضافه کنید، پس از آن می توانید دستور خاص خود را بدون دریافت خطای Bash Command Not Found اجرا کنید.

دلیل شماره 4: نسخه پشتیبانی نشده لینوکس

در نهایت، اگر تمام مشکلات ذکر شده در بالا را برطرف کرده اید یا از ابتدا با آنها مواجه نبودید، ممکن است بسته یا دستوری که می خواهید نصب کنید توسط نسخه لینوکس خاص شما پشتیبانی نمی شود. به عنوان مثال، دستور apt-fast توسط نسخه لینوکس مینت 21 Jammy Jellyfish پشتیبانی نمی شود.

راه حل

تنها راه ممکنی که می‌توانید در این مورد انتخاب کنید، استفاده از توزیعی از لینوکس است که از دستور و بسته خاص شما پشتیبانی می‌کند که می‌خواهید اجرا کنید یا به آن دسترسی پیدا کنید. فقط در آن شرایط می‌توانید از خطای Bash Command Not Found اجتناب کنید.

نتیجه

این یک راهنمای گسترده بود روی خطای Bash Command Not Found در سیستم عامل لینوکس. ابتدا شما را با این خطا آشنا کردیم تا نمای کلی آن را به شما ارائه دهیم و همچنین روش ظاهر این خطا را با شما به اشتراک گذاشتیم. پس از آن، در مورد دلایلی که می تواند باعث ایجاد این خطا شود و راه حل های ممکن برای خلاص شدن از این خطا صحبت کردیم. برای رفع خطای Bash Command Not Found هنگام کار با هر توزیع لینوکس، باید این مقاله را با جزئیات مرور کنید.

برای نگارش بخشهایی از این متن ممکن است از ترجمه ماشینی یا هوش مصنوعی GPT استفاده شده باشد
لطفا در صورت وجود مشکل در متن یا مفهوم نبودن توضیحات، از طریق دکمه گزارش نوشتار یا درج نظر روی این مطلب ما را از جزییات مشکل مشاهده شده مطلع کنید تا به آن رسیدگی کنیم

زمان انتشار: 1402-12-29 20:45:04

امتیاز شما به این مطلب
دیدگاه شما در خصوص مطلب چیست ؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفا دیدگاه خود را با احترام به دیدگاه های دیگران و با توجه به محتوای مطلب درج کنید