وبلاگ رسانگار
با ما حرفه ای باشید

سرور مجازی NVMe

Bash بررسی کنید که آیا رشته خالی است

0 1
زمان لازم برای مطالعه: 4 دقیقه


هنگام کدنویسی در هر زبان برنامه نویسی، ما از متغیرهای زیادی در انواع مختلف استفاده می کنیم. یکی از معروف‌ترین و پرکاربردترین نوع متغیر «string» است. رشته مجموعه ای از کاراکترها و نمادهای خاص از جمله فاصله در برنامه نویسی است. هنگام کار در لینوکس این فرصت را برای ما فراهم می کند تا از متغیرهای رشته ای در کد خود استفاده کنیم. امروز، برخی از مثال‌ها را برای بررسی خالی بودن یا نبودن یک متغیر رشته‌ای با استفاده از برخی از شناخته‌شده‌ترین گزینه‌های Bash نشان می‌دهیم.

بنابراین، بیایید اکنون شروع کنیم. بیایید با ایجاد فایل Bash شروع کنیم، زیرا تمام کارهای ما در فایل Bash انجام می شود. بنابراین، از دستورالعمل “touch” اوبونتو برای ایجاد یک فایل Bash به نام “empty” با پسوند “sh” استفاده کنید. این GNU برای باز کردن این فایل Bash که به تازگی ایجاد شده است می توان از ویرایشگر نانو استفاده کرد.

Bash بررسی کنید که آیا رشته خالی است

مثال 01:

ما از ابتدایی ترین تصویر برای بررسی خالی بودن یا نبودن رشته شروع خواهیم کرد. برای این منظور از عملگر انتساب در عبارت if-else برای بیان شرط استفاده خواهیم کرد. ابتدا یک پشتیبانی Bash “#!/bin/” اضافه کرده ایم.bash” در فایل کد ما. پس از این، ما یک متغیر رشته خالی “str” ​​را با استفاده از عملگر انتساب و دو کاما معکوس مقداردهی کردیم. در اینجا، عبارت «if-else» شرایط ما و نتیجه آن را با توجه به مقدار برگشتی بیان می کند.

برای اضافه کردن شرط خود، بند “اگر” را با پرانتز شروع کرده ایم. ما از کاماهای معکوس دوتایی برای بیان متغیر رشته ای “str” ​​با علامت “$” و استفاده از عملگر انتساب “=” برای بررسی خالی بودن یا نبودن آن استفاده کرده ایم. اگر شرط برآورده شود، قسمت “then” دستور دستور echo را با بیان اینکه رشته “Empty” است را اجرا می کند. در غیر این صورت، قسمت “else” دستور عبارت “echo” را اجرا می کند که بیان می کند که رشته “خالی نیست”. عبارت if-else به “fi” ختم می شود.

Bash بررسی کنید که آیا رشته خالی استBash بررسی کنید که آیا رشته خالی است

کد خود را با استفاده از “Ctrl+S” ذخیره کنید و با استفاده از میانبر Ctrl+X از این ویرایشگر خارج شوید. بازگشت به terminal، ما از دستور Bash برای اجرای این فایل Bash استفاده می کنیم، یعنی vala.sh. هنگام اجرا، “Empty” را برمی گرداند زیرا رشته “str” ​​در کد خالی است و قسمت “then” از عبارت “if-else” تا کنون اجرا شده است.

$ bash خالی.ش

Bash بررسی کنید که آیا رشته خالی استBash بررسی کنید که آیا رشته خالی است

مثال 02

بیایید به گزینه دیگری، “-z” نگاه کنیم، که تاکنون در Bash برای بررسی رشته خالی استفاده شده است. کد با پشتیبانی Bash شروع شده است و ما یک متغیر رشته “v” با مقدار “Hello” در آن مقداردهی اولیه کرده ایم. سپس، دستور “if-else” را برای بررسی خالی بودن رشته شروع کردیم. برای این منظور از گزینه “-z” در شرایط کروشه قسمت “if” عبارت استفاده کرده ایم و متغیر “V” را با علامت “$” در کاماهای معکوس بیان می کنیم. اگر شرط برآورده شود و رشته خالی باشد، قسمت “then” اجرا می شود و دستور echo “String v is خالی” را نمایش می دهد. برعکس، اگر رشته خالی نباشد، قسمت else اجرا می‌شود و دستور echo عبارت «String v is not Empty» را نمایش می‌دهد.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  حلقه Bash از طریق دایرکتوری ها به صورت بازگشتی

Bash بررسی کنید که آیا رشته خالی استBash بررسی کنید که آیا رشته خالی است

پس از ذخیره این فایل، از ویرایشگر خارج شده و کد را با استفاده از کوئری Bash که در زیر نشان داده شده است، اجرا کردیم. به نظر می رسد که رشته خالی نیست و قسمت “else” دستور اجرا شده است. این نشان می دهد که گزینه “-z” برای بررسی خالی بودن رشته کاملاً خوب کار می کند.

$ bash خالی.ش

Bash بررسی کنید که آیا رشته خالی استBash بررسی کنید که آیا رشته خالی است

مثال 03

در اینجا گزینه دیگری به نام “-n” وجود دارد تا بررسی کنید که آیا رشته مشخص شده خالی است یا خیر. کار می کند روی قانون بررسی طول یک رشته با شمارش کاراکترهای رشته در آن. اگر طول یک رشته خاص غیر از صفر باشد، به “true” باز خواهد گشت. در غیر این صورت، “نادرست” برمی گردد. بیایید اکنون با استفاده از گزینه “-n” در تصویر خود شروع کنیم. بنابراین، ابتدا یک متغیر رشته خالی “val” را مقداردهی اولیه کرده ایم. پس از این، ما از گزینه “-n” در قسمت “if” از عبارت “if-else” در داخل پرانتز استفاده کرده ایم. این گزینه بررسی می کند که آیا طول متغیر “val” غیر از صفر است یا خیر. اگر طول متغیر “val” غیر از صفر باشد، گزینه “-n” true خواهد شد و قسمت “then” دستور اجرا خواهد شد.

دستور echo پیام “String val is not Empty” را نمایش می دهد. اما اگر دستور “false” را برگرداند، قسمت else دستور echo خود را اجرا می کند و پیام “String val is خالی” را نشان می دهد. از آنجایی که رشته “val” ما خالی است، انتظار داریم که قسمت دیگر خود را اجرا کند.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  Bash while Loop روی یک خط

Bash بررسی کنید که آیا رشته خالی استBash بررسی کنید که آیا رشته خالی است

هنگامی که کد خود را با دستور Bash پس از ذخیره کد اجرا کردیم، نتیجه را همانطور که انتظار داشتیم خواهیم داشت، یعنی “String val خالی است”.

Bash بررسی کنید که آیا رشته خالی استBash بررسی کنید که آیا رشته خالی است

مثال 04

همانطور که در زیر نشان داده شده است می توانید از روش “تست” برای بررسی خالی بودن رشته استفاده کنید. در این روش، باید متغیر را با استفاده از علامت «$» قبل از براکت‌های فرفری اطراف نام متغیر «val» آزمایش کنید. در داخل براکت های فرفری، باید از نام متغیر “val” و کلمه کلیدی “test” استفاده کنید که با “:” از یکدیگر جدا شده اند. مانند گزینه های توضیح داده شده قبلی در مثال ها کار خواهد کرد.

Bash بررسی کنید که آیا رشته خالی استBash بررسی کنید که آیا رشته خالی است

نتیجه زیر با توجه به متغیر “val” نشان داده خواهد شد.

$ bash خالی.ش

Bash بررسی کنید که آیا رشته خالی استBash بررسی کنید که آیا رشته خالی است

نتیجه:

این مقاله در مورد استفاده از گزینه های مختلف Bash برای بررسی خالی بودن برخی رشته ها است. ما اسکریپت های ساده Bash را با استفاده از متغیرها و عبارات if-else ایجاد کرده ایم. در کدها، از گزینه های مختلف Bash مانند عملگرهای انتساب “-n”، “-z” و “=” برای بررسی خالی بودن رشته استفاده کرده ایم. نتایج با توجه به موارد نمایش داده می شود. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. برای راهنمایی ها و آموزش های بیشتر، سایر مقالات Linux Hint را بررسی کنید.

برای نگارش بخشهایی از این متن ممکن است از ترجمه ماشینی یا هوش مصنوعی GPT استفاده شده باشد
لطفا در صورت وجود مشکل در متن یا مفهوم نبودن توضیحات، از طریق دکمه گزارش نوشتار یا درج نظر روی این مطلب ما را از جزییات مشکل مشاهده شده مطلع کنید تا به آن رسیدگی کنیم

زمان انتشار: 1402-12-30 00:09:08

امتیاز شما به این مطلب
دیدگاه شما در خصوص مطلب چیست ؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفا دیدگاه خود را با احترام به دیدگاه های دیگران و با توجه به محتوای مطلب درج کنید