وبلاگ رسانگار
با ما حرفه ای باشید

سرور مجازی NVMe

$_ در Bash به چه معناست

0 3
زمان لازم برای مطالعه: 5 دقیقه


Bash یک زبان برنامه نویسی بسیار همه کاره است که بیشتر در سیستم های مبتنی بر لینوکس استفاده می شود. با این زبان به راحتی می توانید کارهای روزمره خود را خودکار کنید و همچنین کارهای تکراری را ساده کنید. این زبان ترکیبی از موجودیت های مختلف مانند متغیرهای خاص، توابع، دستورات داخلی و غیره است. هر متغیر ویژه این زبان هدف خاصی را دنبال می کند. متغیر ویژه ای که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت “$_” است که در آنجا وجود دارد print آخرین آرگومان دستور قبلی درک عملکرد این متغیر ویژه بدون نگاه کردن به مثال‌های مرتبط کمی پیچیده است. از این رو این آموزش را به گونه ای طراحی کرده ایم که ابتدا کاربرد این دستور را برای شما توضیح می دهد و در ادامه یک مثال مربوطه را ارائه می دهد. بیایید با هم دریابیم که این مقاله چه چیزی را برای ما دارد.

موارد استفاده از $_ در Bash در اوبونتو 20.04:

موارد استفاده متفاوتی از استفاده از متغیر ویژه “$_” در Bash در اوبونتو 20.04 وجود دارد. با این حال، در زیر، ما در مورد سه مورد رایج ترین استفاده از این متغیر ویژه بحث خواهیم کرد.

استفاده از مورد شماره 1: استفاده از “$_” در ترمینال اوبونتو 20.04:

این متغیر ویژه را می توان در اوبونتو 20.04 استفاده کرد terminal. هدف از استفاده از آن در terminal است به print آخرین آرگومان دستور قبلی که در داخل اجرا شده است terminal. سناریویی را در نظر بگیرید که در آن مدتی پیش فرمانی را اجرا کردید و چیزی را در خود اجرا نکردید. terminal پس از آن، اما شما هنوز هم می خواهید بدانید که آخرین بار چه کرده اید. در این شرایط می‌توانید از متغیر ویژه «$_» در قسمت استفاده کنید terminal برای اطلاع از آخرین آرگومان دستور قبلی که در خود اجرا کرده اید terminal. برای درک بهتر همه اینها، می توانید به مثال زیر نگاهی بیندازید:

مثال:

در این مثال قصد داریم print آخرین آرگومان فرمان اجرا شده قبلی در اوبونتو 20.04 terminal. برای آن، ما دستور زیر را در ما اجرا کرده ایم terminal:

$ ls *.sh;echo $_

$_ در Bash به چه معناست

دستور ذکر شده در بالا اساساً ادغام دو دستور مختلف است. دستور اول، یعنی ls *.sh، تمام فایل های Bash موجود در فهرست فعلی را فهرست می کند. از طرف دیگر دستور دوم یعنی echo $_ آخرین آرگومان دستور “ls” را نمایش می دهد، یعنی هر آنچه که در نتیجه اجرای دستور “ls” آخرین چاپ می شود، دوباره چاپ می شود.echo دستور $_” اجرا خواهد شد. خروجی این دستور از تصویر زیر قابل مشاهده است:

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  روش جدا کردن یک جلسه در tmux

$_ در Bash به چه معناست$_ در Bash به چه معناست

در این خروجی به وضوح مشاهده می کنید که آخرین آرگومان چاپ شده در اثر اجرای دستور “ls” فایل Bash است که نام آن “Suppress.sh” است. علاوه بر این، می توانید ببینید که همان نام فایل دوباره به دلیل استفاده از متغیر “$_” چاپ می شود، زیرا این فایل در واقع آخرین آرگومان فرمان قبلی اجرا شده در terminal، یعنی دستور “ls”.

استفاده از مورد شماره 2: استفاده از “$_” برای نمایش مسیر اسکریپت Bash:

متغیر ویژه “$_” حتی می تواند برای نمایش مسیر یک اسکریپت Bash در اوبونتو 20.04 استفاده شود. اگر یک اسکریپت ساده Bash ایجاد کنید و قبل از نوشتن هر دستور دیگری در اسکریپت Bash از متغیر ویژه “$_” استفاده کنید، می تواند این کار را انجام دهد. با این کار می توانید به راحتی مسیر اسکریپت Bash خود را بدست آورید. برای نشان دادن کارایی این متغیر ویژه در Bash، مثال زیر را طراحی کرده‌ایم. کافی است برای یک بار این مثال را مرور کنید، و بلافاصله می‌توانید بدانید که چگونه می‌توان از متغیر ویژه «$_» برای نمایش مسیر اسکریپت Bash استفاده کرد.

مثال:

در این مثال، ما می خواهیم از متغیر ویژه “$_” برای نمایش مسیر یک اسکریپت Bash استفاده کنیم روی اوبونتو 20.04 terminal. برای انجام این کار، نمونه اسکریپت Bash زیر را ایجاد کرده ایم و نام آن را “Sample.sh” گذاشته ایم:

$_ در Bash به چه معناست$_ در Bash به چه معناست

در این اسکریپت بش، پس از نوشتن Shebang، ما به سادگی از “echo دستور $_” به طوری که وقتی این اسکریپت Bash را اجرا می کنیم، اجرا می شود print مقدار متغیر ویژه “$_”. روی را terminal، یعنی مسیر فایل اسکریپت Bash ما. همچنین می‌توانید این اسکریپت را با افزودن دستورات بیشتری به انتخاب خود پس از « گسترش دهید.echo دستور $_”

برای اجرای این اسکریپت Bash، باید دستور زیر را در خود اجرا کنید terminal:

$ bash Sample.sh

$_ در Bash به چه معناست$_ در Bash به چه معناست

وقتی این اسکریپت Bash را اجرا می کنید، مسیر آن چاپ می شود روی شما terminal در نتیجه استفاده از متغیر ویژه “$_” در اسکریپت Bash، همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده است:

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  دستورات داخلی Bash

$_ در Bash به چه معناست$_ در Bash به چه معناست

مسیر فایل Bash که در مورد خود ایجاد کردیم /bin/ بود.bashهمانطور که از خروجی نشان داده شده در تصویر بالا می بینید.

از مورد شماره 3 استفاده کنید: استفاده از “$_” برای نمایش آخرین آرگومان فرمان قبلی در یک اسکریپت Bash:

این مورد استفاده تا حدودی شبیه اولین مورد استفاده مقاله ما است. با این حال، در اولین مورد استفاده، ما به سادگی از ادغام دو دستور در اوبونتو 20.04 استفاده کرده ایم. terminal، در حالی که در این مورد استفاده، ما یک اسکریپت Bash ایجاد می کنیم که کم و بیش همان هدف را دنبال می کند، یعنی در این اسکریپت Bash، بعد از چند دستور از متغیر ویژه “$_” استفاده می کنیم به نحوی که print آخرین آرگومان دستور قبلی روی را terminal. برای درک بهتر این مفهوم، باید مثالی را که در زیر ایجاد کرده‌ایم مرور کنید:

مثال:

در این مثال یک نمونه اسکریپت Bash با نام Sample.sh ایجاد کرده ایم و پس از بیان Shebang دو متغیر a و b را اعلام کرده ایم. همچنین مقادیر “10” و “12” را به ترتیب به این دو متغیر اختصاص داده ایم. پس از آن، ما از “echo” فرمان به print مقادیر این دو متغیر در نهایت، ما از دیگری استفاده کرده ایمecho” فرمان به print مقدار متغیر ویژه “$_” که در این حالت آخرین آرگومان اجرای قبلی ” خواهد بود.echoدستور “، یعنی مقدار متغیر “b”.

$_ در Bash به چه معناست$_ در Bash به چه معناست

پس از ایجاد این اسکریپت Bash، می توانید آن را با کمک دستور زیر اجرا کنید:

$ bash Sample.sh

$_ در Bash به چه معناست$_ در Bash به چه معناست

هنگام اجرای این نمونه اسکریپت Bash، مقدار متغیرهای “a” و “b” را مشاهده خواهید کرد. روی را terminal. علاوه بر آن، مقدار متغیر “b” نیز به دلیل متغیر ویژه “$_” همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده است دوباره چاپ می شود:

$_ در Bash به چه معناست$_ در Bash به چه معناست

نتیجه:

این آموزش روشن می کند روی سه مورد از رایج ترین موارد استفاده از متغیر ویژه “$_” Bash در اوبونتو 20.04. با استفاده از این موارد، می توانید از متغیر ویژه “$_” در داخل سیستم استفاده کنید terminal، یا حتی می توانید اسکریپت های Bash را برای استفاده از این متغیر ویژه ایجاد کنید. علاوه بر این، حتی می توانید پیچیدگی اسکریپت های Bash را که در این مقاله با شما به اشتراک گذاشته شده است، افزایش دهید. هدف از این مقاله ارائه یک نمای کلی از استفاده از متغیر ویژه $_” در Bash در سیستم اوبونتو 20.04 بود.

برای نگارش بخشهایی از این متن ممکن است از ترجمه ماشینی یا هوش مصنوعی GPT استفاده شده باشد
لطفا در صورت وجود مشکل در متن یا مفهوم نبودن توضیحات، از طریق دکمه گزارش نوشتار یا درج نظر روی این مطلب ما را از جزییات مشکل مشاهده شده مطلع کنید تا به آن رسیدگی کنیم

زمان انتشار: 1402-12-30 16:35:03

امتیاز شما به این مطلب
دیدگاه شما در خصوص مطلب چیست ؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفا دیدگاه خود را با احترام به دیدگاه های دیگران و با توجه به محتوای مطلب درج کنید