وبلاگ رسانگار
با ما حرفه ای باشید

سرور مجازی NVMe

تفاوت: .bashrc و bash_profile چیست؟

0 29
زمان لازم برای مطالعه: 3 دقیقه


اگر بیشتر وقت خود را صرف کنید روی را terminal، ممکن است فکر کنید با تغییر فایل های پیکربندی ظاهر آن را شخصی سازی کنید. اگر متوجه شدید که دو فایل پیکربندی وجود دارد bash پوسته در لینوکس، یکی “.bashrc” و دیگری “bash_profile” یا “.profile” است.

این فایل ها پنهان هستند و فقط با استفاده از “ls” قابل نمایش نیستند. بنابراین، از “ls -a” در قسمت استفاده کنید terminal برای مشاهده این فایل ها

$ ls

تفاوت: .bashrc و bash_profile چیست؟

در اوبونتو، یک فایل “.profile” به جای “.bash_profile” وجود دارد، می توانید از فایل “.profile” استفاده کنید، یا می توانید یک “.bash_profile” ایجاد کنید. هنگامی که فایل “.bash_profile” را ایجاد کردید، “.profile” دیگر توسط پوسته خوانده نمی شود.

نکته اصلی این پست بررسی این دو فایل و رفع شبهات در مورد آنهاست. بنابراین، بیایید به بررسی و یادگیری تفاوت های کلیدی بین این فایل ها بپردازیم. اما قبل از بحث در مورد فایل های پیکربندی، ابتدا باید تمایز رابط های پوسته مختلف را درک کنیم زیرا در یک زمان، دو یا چند رابط پوسته می توانند باز شوند.

تفاوت بین پوسته های تعاملی و غیر تعاملی چیست؟

یک پوسته تعاملی از کاربر انتظار تعامل دارد، به عنوان مثال، دریافت دستورات از صفحه کلید، در حالی که یک پوسته غیر تعاملی هیچ ورودی از کاربر انتظار ندارد. بعد پوسته “ورود تعاملی” و پوسته های “غیر ورود به سیستم تعاملی” می آید. وقتی در را باز می کنیم terminal، یک “پوسته ورود به سیستم تعاملی” دریافت می کنیم و از طریق فایل های راه اندازی نگاه می کند. با این حال، وقتی پوسته‌ای را از یک پوسته باز شده باز می‌کنیم، آن پوسته یک پوسته تعاملی-غیر ورود به سیستم نامیده می‌شود و فقط فایل «bashrc.» را می‌خواند.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  Bash For Loop 1 تا 10

چه هستند bash فایل های راه اندازی؟

وقتی “ورود تعاملی” را راه اندازی می کنیم terminal، اولین فایلی که جستجو می کند “/etc/profile” است، ترتیب خواندن فایل در تصویر زیر آمده است:

تفاوت: .bashrc و bash_profile چیست؟تفاوت: .bashrc و bash_profile چیست؟

پس از آن فایل های دیگر نمایش داده شده در تصویر بالا را جستجو می کند و ابتدا دستور را از فایلی که پیدا می کند اجرا می کند. فایل “/etc/profile” محیط را برای همه کاربران تنظیم می کند، سپس از طریق “.bash_profile” نگاه می کند و محیط پوسته فعلی را تنظیم می کند. اگر «bash_profile» وجود نداشته باشد، به دنبال فایل‌های «bash_login» یا «.profile» می‌گردد. پس از راه اندازی “غیر ورود به سیستم تعاملی” terminal، تنها فایلی که می خواند “.bashrc” است.

تفاوت بین فایل های “.bash_profile” و “.bashrc” چیست:

فایل “.bash_profile” مسئول تنظیم محیط با استفاده از متغیرهای محیطی است که اطلاعات مربوط به ویرایشگر متن، تنظیمات طرح‌بندی و غیره را ذخیره می‌کند. زمانی که به دستگاه خود وارد می‌شوید فقط یک بار اجرا می‌شود. در حالی که “.bashrc” حاوی دستورات، نام مستعار، bash با باز کردن آن عمل می کند و اجرا می شود terminal به سیستمی که قبلاً وارد سیستم شده اید.

اکثر توزیع‌ها دارای “.profile” در جای “.bash_profile” هستند. همه پوسته ها اولی را می خوانند در حالی که دومی فقط bash.

نتیجه:

شل به پیکربندی اولیه هنگام راه‌اندازی محیط نیاز دارد. “.bash_profile” زمانی اجرا می شود که برای پیکربندی محیط پوسته خود وارد دستگاه خود شوید، در حالی که “bashrc.” زمانی که شما باز می کنید اجرا می شود. terminal و همچنین زمانی که نمونه جدیدی از the را باز می کنید اجرا می شود terminal. در این پست با تفاوت های کلیدی و اهمیت این دو فایل کانفیگ آشنا شدیم.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  شبنگ باش: با مثال توضیح داده شد

برای نگارش بخشهایی از این متن ممکن است از ترجمه ماشینی یا هوش مصنوعی GPT استفاده شده باشد
لطفا در صورت وجود مشکل در متن یا مفهوم نبودن توضیحات، از طریق دکمه گزارش نوشتار یا درج نظر روی این مطلب ما را از جزییات مشکل مشاهده شده مطلع کنید تا به آن رسیدگی کنیم

زمان انتشار: 1402-12-31 01:10:03

امتیاز شما به این مطلب
دیدگاه شما در خصوص مطلب چیست ؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفا دیدگاه خود را با احترام به دیدگاه های دیگران و با توجه به محتوای مطلب درج کنید