وبلاگ رسانگار
با ما حرفه ای باشید

سرور مجازی NVMe

روش استفاده از متغیرها در Bash

0 8
زمان لازم برای مطالعه: 8 دقیقه


[*][*]برای کسانی که قبلاً برخی از وظایف برنامه نویسی را انجام داده اند، با متغیرها آشنا خواهند بود. اما، برای کسانی که دانش برنامه نویسی ندارند، از متغیرها برای ذخیره موقت یک قطعه اطلاعات استفاده می شود. متغیرها در یک برنامه برای ذخیره انواع خاصی از داده ها مانند عدد صحیح، شناور و رشته ها تعریف می شوند. همانطور که می دانیم bash یک زبان با تایپ ضعیف است که در آن متغیرها با یک نوع داده خاص مقید نیستند، بنابراین نیازی به تعریف هیچ نوع داده ای برای متغیر در زمان اعلام نیست. اگر یک مقدار عددی را به یک متغیر اختصاص دهیم، آن را به عنوان یک عدد صحیح و در مورد یک مقدار متنی، به عنوان یک رشته رفتار می کند. در Bash Script، متغیرهایی که می توانند در یک فایل Bash یا از آن تعریف شوند terminal برای مدیریت و کنترل اعمال کل استفاده می شود bash برنامه استفاده از متغیرها بسیار آسان است، اما اگر درک درستی از روش کار آنها نداشته باشید، می توانید به راحتی خود را در مشکل قرار دهید.

در این مقاله، روش‌های مختلفی را مورد بحث قرار می‌دهیم که از طریق آنها می‌توانیم روش ایجاد و استفاده از متغیرها در یک Bash Script را درک کنیم. ما مثال های مختلفی را در رابطه با متغیرها اجرا کرده ایم روی توزیع لینوکس اوبونتو 20.04. بیایید تظاهرات را شروع کنیم.

متغیرها چگونه کار می کنند؟

همانطور که در بالا ذکر کردیم، متغیر یک ذخیره سازی موقت برای یک قطعه اطلاعات است.[*]
دو عمل زیر را می توانید در حین استفاده از یک متغیر در a انجام دهید bash اسکریپت:

  • یک مقدار خاص برای یک متغیر تعیین کنید.
  • خواندن مقدار برای یک متغیر

شما می توانید متغیرها را با استفاده از روش های مختلف ارزش گذاری کنید. رایج ترین این است که مستقیماً یک مقدار را برای یک متغیر تنظیم کنید یا ممکن است مقدار آن را در نتیجه پردازش فرمان یا یک برنامه تنظیم کنید.[*]
هنگام خواندن یک متغیر، باید نام آن را با علامت $ در ابتدای متغیری که ممکن است بخواهید بخوانید قرار دهیم. قبل از اجرای هر خط از اسکریپت Bash، ابتدا بررسی می کند که آیا نام متغیری وجود دارد یا خیر. هر متغیر را پیدا می کند و مقدار آن را با نام متغیر جایگزین می کند. سپس، اجرای یک خط کد خاص را شروع کرده و آن را تکرار می کند process برای خط بعدی

نکات مهمی در ادامه وجود دارد روی نحوی که باید هنگام خواندن یک متغیر رعایت کنید:

  • هنگام تنظیم مقدار متغیر، از هیچ کاراکتر یا علامت $ خاصی استفاده نکنید
  • هنگام خواندن یک متغیر، علامت $ را در ابتدای نام متغیر قرار دهید
  • برخی از برنامه نویسان نام متغیرها را با حروف بزرگ می نویسند، اما ما می توانیم نام ها را بر اساس ترجیح خود اختصاص دهیم. همه آنها می توانند با حروف بزرگ، کوچک یا ترکیبی از هر دو باشند.

شما می توانید داده های یک متغیر را از طریق تنظیم کنید و بخوانید terminal به روش زیر: ابتدا باید در را باز کنید terminal کاربرد روی سیستم شما باز کن terminal از میانبر صفحه کلید با فشار دادن “Ctrl + Alt + t” استفاده کنید. یا می‌توانید آن را از طریق نوار جستجوی راه‌انداز برنامه باز کنید. کلیک روی «فعالیت‌ها» و سپس تایپ کنیدterminal’ در نوار جستجویی که نمایش داده خواهد شد روی دسکتاپ و “Enter” را فشار دهید. خروجی زیر را مشاهده خواهید کرد روی شما terminal صفحه نمایش کلیک روی را terminal نماد و راه اندازی آن.

نحو اصلی اعلان متغیر؛ تنظیم مقدار متغیر

همانطور که قبلا در مورد بحث قرار گرفتیم bash، وقتی یک متغیر را تعریف می کنید، نیازی به تعریف نوع متغیر نداریم. شما مجبور نیستید یک متغیر را اعلام کنید. فقط یک مقدار به یک متغیر برای ارجاع به آن اختصاص دهید.

متغیر_نام= ارزش

به عنوان مثال، ما می خواهیم مقداری مانند رشته ‘welcome to’ را اختصاص دهیم bash برنامه نویسی: استفاده از متغیرها برای متغیری به نام var_str. با استفاده از دستور زیر می توانید این کار را انجام دهید:

var_STR=“خوش آمدید به bash برنامه نویسی: استفاده از متغیرها

BASH - تنظیم مقدار متغیر

برخلاف بسیاری از زبان های برنامه نویسی مدرن دیگر، bash یک نحو دقیق برای تنظیم متغیرها ارائه می دهد. باید توجه داشته باشید که نیازی به افزودن فضای خالی بین نام متغیر، نماد مساوی و مقداری که می خواهید به آن اختصاص دهید وجود ندارد. در غیر این صورت پیغام خطا می دهد.

my_var= “سلام بگو”

در دستور بالا به دلیل فضای خالی بعد از علامت مساوی و مقدار اختصاص داده شده با خطا مواجه خواهید شد.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  مدیریت خطای Bash

BASH - فرمان یافت نشدBASH - فرمان یافت نشد

مثال: اعلان و خواندن یک رشته با استفاده از متغیر

بیایید مثالی بزنیم که در آن یک رشته “قوانین: روش استفاده از یک متغیر در” را ذخیره می کنیم bash” و سپس متغیر VALUE از طریق بازیابی می شود echo با اضافه کردن علامت $ در ابتدای نام متغیر دستور دهید. برای نمایش یک رشته باید دستور زیر را دنبال کنید روی را terminal:

$ my_var=“قوانین: روش استفاده از متغیر در bash”[*]
[*]

$ echo $my_var

خروجی زیر را مشاهده خواهید کرد روی را terminal پنجره:

BASH - اعلامیه رشتهBASH - اعلامیه رشته

اگر از علامت $ استفاده نکنید، خروجی برنامه نتایج متفاوتی را نشان می دهد و ممکن است خروجی لازم را دریافت نکنید. بیایید مثال زیر را به شما نشان دهیم:

$ my_var=“قوانین: روش استفاده از یک متغیر در bash”[*]
[*]

$ echo my_var

روش استفاده از متغیرها در Bashروش استفاده از متغیرها در Bash

در دستور بالا، علامت $ با نام متغیر حذف می شود.echo my_var’. بنابراین، شما فقط نام متغیر را بازیابی خواهید کرد روی خروجی.

نام متغیرهای معتبر

می‌توانید زیرخط و دنباله‌ای از نویسه‌های الفبایی را به نام متغیرها اختصاص دهید.[*]
نام متغیر باید با نویسه های الفبای عددی یا زیرخط شروع شود. نباید با عدد یا رقم شروع شود.

نمونه هایی از نام متغیرها

  • سلام
  • n4
  • number_my_array
  • _تعداد

ترکیب دو متغیر خروجی

برای ترکیب دو یا چند متغیر خروجی مانند زبان های دیگر نیازی به استفاده از هیچ عملگر ندارید.

مثال

به عنوان مثال، در اینجا ما از یک $var1 استفاده می کنیم که در آن مقدار رشته ذخیره می شود، و $var2 برای ذخیره هر عدد صحیح یا یک مقدار عددی استفاده می شود. دستورات زیر را اجرا کنید روی را terminal که خروجی var1 و var2 را ترکیب می کند.

$ var1=“قیمت خانه دلار است”[*]
[*]

$ var2=50[*]
[*]

$ echo $var1$var2

خروجی زیر نشان داده خواهد شد روی را terminal پس از اجرای دستورات فوق:

NASH - ترکیب خروجیNASH - ترکیب خروجی

یادداشت مهم:

خروجی را می توان بدون استفاده از نقل قول چاپ کرد، اما اگر می خواهید از نقل قول استفاده کنید، فقط باید از دو نقل قول استفاده کنید.

به هم پیوستن دو متغیر

برای خواندن مقدار متغیر در داخل از کوتیشن های دوگانه استفاده می شود bash.

مثال

بیایید یک مثال از الحاق دو متغیر را در نظر بگیریم. ما از دو نقل قول برای یکی استفاده کرده ایم echo بیانیه و یک نقل قول برای دیگری echo بیانیه. ما دستورات زیر را اجرا کرده ایم روی را terminal که می توانید خروجی زیر را بررسی کنید:

$ var=“الحاق متغیر در”[*]
[*]

$ echo $var برنامه نویسی”[*]
[*]

$ echo ‘برنامه نویسی $var’

BASH - الحاقBASH - الحاق

در اسکرین شات بالا، می توانید مشاهده کنید که وقتی از گیومه های دوگانه با استفاده کرده اید echo سپس دستور، مقدار متغیر را می خواند. در مورد یک نقل قول، قادر به خواندن مقدار متغیر نیست.

عملیات حسابی را با استفاده از متغیرها انجام دهید

که در bash برنامه نویسی، ما می توانیم وظایف محاسباتی مختلفی را مانند سایر زبان های برنامه نویسی انجام دهیم. مقادیر عددی یا اعداد صحیح را به عنوان رشته می گیرد. با این حال، شما نمی توانید هیچ عملیات حسابی را فقط با استفاده از عبارات ساده معمولی انجام دهید. فقط مقادیر عددی را در آن حالت ترکیب می کند. با استفاده از دو براکت شروع و پایان با عبارت، می توانید عملیات حسابی را انجام دهید.

مثال

به عنوان مثال، ما یک متغیر n داریم که 50 مقدار عددی در آن ذخیره می شود. ما می خواهیم 20 عدد بیشتر در متغیر اضافه کنیم، سپس با استفاده از دستور زیر می توانید این عملیات را انجام دهید:

$ n=50[*]
[*]

$ echo $n[*]
[*]

$ echo $n+20[*]
[*]

$ ((n=n+20))[*]
[*]

$ echo $n

BASH - حسابBASH - حساب

در دستور بالا، دستور n+20$ را مشاهده کردید که فقط دو مقدار را ترکیب کنید. خروجی دلخواه را به شما نمی دهد. با افزودن براکت های اولیه ((n=n+20)) عملیات حسابی را با نتیجه 70 انجام داده اید.

عملیات حسابی را با استفاده از دستور bc انجام دهید

روش دیگر برای انجام عملیات حسابی استفاده از دستور bc در است bash.

مثال

با استفاده از دستورات زیر روی را terminal، می توانید کارهای حسابی را انجام دهید:

$ n=65[*]
[*]

$ echo $n/10 | قبل از میلاد مسیح

BASH - فرمان حسابی قبل از میلادBASH - فرمان حسابی قبل از میلاد

در کد بالا می بینید که وقتی از دستور bc برای انجام تقسیم عملیات حسابی استفاده کرده اید، قسمت های کسری را از نتیجه حذف کرده اید.

$ n=65[*]
[*]

$ echo $n/10 | قبل از میلاد مسیح

BASH - کسری فرمان حسابی قبل از میلادBASH - کسری فرمان حسابی قبل از میلاد

هنگامی که از گزینه -l با دستور bs استفاده می کنید، مقدار کسری را نیز در نتیجه دریافت می کنید.

استفاده از متغیرها در الف bash فایل اسکریپت

همچنین می توانید یک متغیر را در a مقداردهی اولیه کنید bash اسکریپت با استفاده از همان روشی که در مثال های بالا ذکر شد. با این حال، شما نیاز به ایجاد یک bash فایل اسکریپت برای انجام این کار، یک فایل با استفاده از ویرایشگر متن ایجاد کنید و کد زیر را در آن قرار دهید. اکنون آن را با ذخیره کنید.bash یا پسوند .sh.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  حل مشکل: Bin/Bash^M: مترجم بد: چنین فایل یا دایرکتوری وجود ندارد

مثال

در اسکریپت زیر دو متغیر را اعلام کرده ایم که یکی رشته و دیگری دارای مقادیر عددی است. می خواهیم از عدد داده شده 10 کم کنیم. برای این منظور اسکریپت زیر را اجرا کنید:

#!/صندوقچه/bash[*]
[*]
خ=“روش استفاده از متغیرها در BASH Script”[*]
[*]
# نمایش مقدار رشته[*]
[*]
echo $Str[*]
[*]
تعداد=100[*]
[*]
# 10 مقدار عددی را از یک متغیر num=100 کم کنید[*]
[*]
(( نتیجه=تعداد $10))[*]
[*]
# نمایش خروجی عددی[*]
[*]
echo $نتیجه

BASH - متغیرهای موجود در اسکریپت BASHBASH - متغیرهای موجود در اسکریپت BASH

خروجی زیر را مشاهده خواهید کرد روی را terminal:

BASH - متغیرها در خروجی اسکریپت BASHBASH - متغیرها در خروجی اسکریپت BASH

استفاده از متغیرهای محلی و جهانی

مانند سایر زبان های برنامه نویسی، می توانید متغیرهای محلی و سراسری را در آن تعریف کنید bash برنامه نویسی. بیایید توضیح دهیم روی مفهوم متغیرهای محلی و جهانی با یک مثال.

مثال

برای مثال در Bash Script زیر از متغیرهای محلی و سراسری استفاده کرده ایم. اسکریپت زیر دارای یک متغیر جهانی به نام ‘num’ است و دو متغیر محلی به نام های ‘num’ و ‘m’ استفاده شده است.

ما می خواهیم دو مقدار متغیر را با استفاده از تابع add() اضافه کنیم. زمانی که این تابع مقدار متغیر محلی را فراخوانی می کند ‘num’ برای محاسبه گرفته می شود اما عددی که یک متغیر جهانی است بدون تغییر باقی می ماند. زمانی که متغیرهای محلی را اعلام می کنیم، باید از یک کلمه کلیدی محلی با نام متغیر استفاده کنیم.

#!/صندوقچه/bash[*]
[*]
تعداد=10[*]
[*]
تابع علاوه بر این()[*]
{[*]
محلی تعداد=10[*]
محلی متر=10[*]
(( تعداد= تعداد + متر ))[*]
echo تعداد $[*]
}[*]
[*]

علاوه بر این[*]
echo تعداد $

ضربه شدید - Local و متغیرهای جهانیضربه شدید - Local و متغیرهای جهانی

اسکریپت بالا را با استفاده از دستور زیر اجرا کنید:

$ bash addfun.sh

خروجی زیر نمایش داده خواهد شد روی را terminal پس از اجرای اسکریپت بالا:

ضربه شدید - Local و خروجی متغیرهای جهانیضربه شدید - Local و خروجی متغیرهای جهانی

روش استفاده از متغیرهای آرایه در BASH

آرایه ها برای ذخیره لیست داده ها استفاده می شوند. بنابراین، در bash اسکریپت، ما همچنین می توانیم از متغیرهای آرایه برای ذخیره داده ها استفاده کنیم.

مثال

بیایید مثالی بزنیم که روش استفاده از متغیرهای آرایه را به شما نشان می دهد bash اسکریپت عناصر آرایه با مشخصات در برنامه نویسی Bash از هم جدا می شوند. در اینجا، ما یک آرایه از 5 عنصر را انتخاب کرده ایم. ما هیچ تابع از پیش تعریف شده ای برای شمارش عناصر کل آرایه نداریم. که در bash، # با * یا ‘@’ برای شمارش تعداد کل عناصر آرایه استفاده می شود. همه عناصر آرایه با علامت * نشان داده می شوند. ما از یک حلقه برای تکرار در عناصر آرایه استفاده کرده ایم. سپس اسکریپت مقادیر آرایه را با یک کلید و اراده می خواند print خروجی روی را terminal.

#!/صندوقچه/bash[*]
[*]
my_arr=(CentOS اوبونتو Debian Linux Mint Solaris MacOS Windows)[*]
[*]
# تعداد کل عناصر یک آرایه را بشمارید[*]
جمع=${#my_arr[*]}[*]
[*]
echo “کل عناصر آرایه عبارتند از: $ مجموع[*]
[*]
مقدار #نمایش هر عنصر از یک آرایه[*]
echo “مقادیر عناصر آرایه:”[*]
[*]
برای val که در ${my_arr[*]}[*]
انجام دادن[*]

printf %s\n $val[*]
انجام شده[*]
[*]
مقدار عنصر هر آرایه را با یک کلید #نمایش دهید[*]
echo “مقادیر عناصر آرایه با کلید:”[*]
[*]
برای کلید که در ${!my_arr[*]}[*]
انجام دادن[*]

printf “% 4d: %s\n کلید $ ${my_arr[$key]}[*]
انجام شده

BASH - متغیرهای آرایهBASH - متغیرهای آرایه

خروجی زیر نمایش داده می شود روی را terminal:

BASH - خروجی متغیرهای آرایهBASH - خروجی متغیرهای آرایه

ما چند نکته کلیدی مهم در مورد متغیرهای برنامه نویسی Bash را خلاصه می کنیم:

  • اعلام متغیر
متغیر_نام= ارزش

در حالی که یک مقدار برای یک متغیر تعیین می کنید. باید به یاد داشته باشید که نیازی به اضافه کردن فاصله نیست روی دو طرف علامت =

  • نقل قول ها”
  • برای جایگزینی متغیر از دو نقل قول استفاده کنید، برای خواندن یک متغیر از یک نقل قول استفاده نخواهید کرد.
  • از ((n=n+10)) از براکت های اولیه برای عملیات حسابی استفاده کنید یا می توانید از دستور bc استفاده کنید.
  • عناصر آرایه را می توانید با استفاده از # با علامت * بشمارید.

نتیجه

در این مقاله به توضیح مفهومی واضح در مورد bash متغیرهایی که چگونه می توانیم مقادیر متغیرها را در آنها اعلام و بخوانیم bash برنامه نویسی. اگر مثال‌های ذکر شده در بالا را به کار ببرید، می‌توانید به طور مؤثرتری با متغیرها برخورد کنید bash اسکریپت ها ما دستورات مختلفی را اجرا کرده ایم روی را terminal و همچنین در الف اجرا کرده اند bash اسکریپت دستورات Bash روی خط فرمان دقیقاً مانند a کار می کند bash اسکریپت اما زمانی که یک قطعه کد بزرگ دارید، می توانید آن را در یک فایل اسکریپت مدیریت کنید نه اینکه یک به یک اجرا کنید روی را terminal.

[*]

برای نگارش بخشهایی از این متن ممکن است از ترجمه ماشینی یا هوش مصنوعی GPT استفاده شده باشد [*]
لطفا در صورت وجود مشکل در متن یا مفهوم نبودن توضیحات، از طریق دکمه گزارش نوشتار یا درج نظر روی این مطلب ما را از جزییات مشکل مشاهده شده مطلع کنید تا به آن رسیدگی کنیم

[*]زمان انتشار: 1402-12-31 09:29:03

امتیاز شما به این مطلب
دیدگاه شما در خصوص مطلب چیست ؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفا دیدگاه خود را با احترام به دیدگاه های دیگران و با توجه به محتوای مطلب درج کنید