وبلاگ رسانگار
با ما حرفه ای باشید

سرور مجازی NVMe

اسکریپت های شل – چه چیزی را می توانید تغییر دهید

0 3
زمان لازم برای مطالعه: 5 دقیقه


در اکثر، اگر نه در همه، پوسته ها، شما یک اسکریپت دارید که پوسته شما را شروع می کند. یاد بگیرید که چگونه آن را تغییر دهید و می توانید محیط خود را در آن داشته باشید terminal. واضح ترین کاربرد این تنظیمات تغییر ظاهر و درخواستی است که هنگام شروع پوسته به شما نشان داده می شود. در یک نکته کاربردی تر، می توانید نام مستعار، متغیرهای محیطی و دیمون ها را تنظیم کنید که بسته به درخواست شما تغییر می کنند. روی دایرکتوری که در آن هستید. اگر از خط فرمان به ندرت و فقط با چند دستور عجیب و غریب استفاده می کنید، ممکن است علاقه مند نباشید. با این حال، شما از دست خواهید داد روی قدرت خط فرمان با کمی مهارت اسکریپت نویسی، می توانید تجربه خود را افزایش دهید و بسیاری از کارها را بسیار آسان تر کنید. مهمتر از همه، می توانید با انجام برخی کارهای اداری سریعتر شوید. انتخاب گرافیکی برای یک مورد بسیار خاص معمول است، به محض اینکه اسکریپت نویسی را بدانید، می توانید دقیقاً همان کاری را که می خواهید انجام دهید. همچنین جالب‌تر از آن چیزی است که بسیاری از مردم فکر می‌کنند که هر کدی را نوشته‌اید، حتی فقط چند خط و شما آن را برای انجام آنچه در نظر دارید انجام می‌دهید.

آنها برای چه کاری هستند؟

اسکریپت شروع برای تغییر رفتار، اضافه کردن رنگ، تنظیم درخواست شما و موارد دیگر وجود دارد. یکی از ملاحظات جدی، متغیرهای محیطی است. بسیاری از برنامه ها، و در درجه بالاتر، کتابخانه ها از اینها برای کنترل رفتار خود استفاده می کنند. هنگامی که بسته های توسعه را نصب می کنید، محیط را طوری تنظیم می کنند که بتوانند کتابخانه ها، کامپایلرها و ابزارهای باینری صحیح را پیدا کنند. یک اسکریپت پوسته هوشمند می تواند دستور شما را برای دایرکتوری که در آن هستید پویا باشد. یک مثال عالی از یک اسکریپت عالی git prompt که توسط Olivier Verdier ساخته شده است. وقتی این را فعال کردید، وضعیت مخزن git خود را خواهید دید روی اعلان

چند نام مستعار رایج برای آسان کردن کارها:

نام مستعار PreL=’emacs –with-profile prelude &’ مستعار egrep=’egrep –color=auto’
نام مستعار l=”ls -CF” مستعار la=”ls -A” مستعار ll=”ls -alF” مستعار ls=”ls –color=auto”
نام مستعار pbcopy=’xclip -selection clipboard’ مستعار pbpaste=”xclip -selection clipboard -o”

در لیست بالا می بینید که کاربر Emacs را دوست دارد. نام مستعار بالا توزیع Prelude را با دستور کوتاه PreL تنظیم می کند. زمانی که می خواهید چندین توزیع Emacs را امتحان کنید عالی است. در مرحله بعد، مطمئن شوید که egrep همیشه از رنگ استفاده می کند. نام مستعار ls کار با فایل ها را آسان تر می کند. شما می توانید به راحتی فقط با نوشتن آن در خط فرمان و سپس امتحان کردن آن، خود را ایجاد کنید. وقتی راضی بودید، فقط آن را به فایل اولیه سازی پوسته مورد علاقه خود اضافه کنید.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  نام فایل را بدون پسوند در Bash بخوانید

برای اطمینان از اینکه برنامه ها از دایرکتوری ها و مقادیر صحیح استفاده می کنند، سیستم از متغیرهای محیطی استفاده می کند. متغیرهای اصلی محیط عبارتند از:

  • مسیر

مسیر جایی است که پوسته شما به دنبال فایل های اجرایی می گردد. در داخل، /bin، /usr/bin و غیره را خواهید یافت روی بسته به روی نیازها و توزیع شما وقتی شروع به توسعه نرم افزار می کنید، اسکریپت های نصب این را تغییر می دهند تا از باینری ها و کتابخانه های صحیح استفاده کنید.

  • پوسته

این متغیر نشان می دهد که کدام پوسته را اجرا می کنید. این توسط اسکریپت ها استفاده می شود تا مطمئن شوند که ویژگی های اسکریپت پوسته را دارید. رایج ترین، bash پوسته است اما اگر استفاده کنید bash ویژگی های موجود در یک پوسته دیگر، اسکریپت با شکست مواجه می شود. اگر این متغیر را بررسی کنید، می توانید اسکریپت را متوقف کنید یا از روش های سازگار با POSIX استفاده کنید.

  • کاربر

این نام کاربری شماست.

  • مدت، اصطلاح

این توسط تنظیم شده است terminal شما استفاده می کنید، بنابراین اسکریپت می داند که آیا می توان از رنگ استفاده کرد یا خیر.

  • LSCOLORS

این یکی رنگ ها را برای دستور ls تنظیم می کند.

  • LC*

این‌ها مهم هستند زیرا تعیین می‌کنند از چه زبانی استفاده کنید. صفحه کلیدی که استفاده می کنید با اینها تنظیم می شود. اشتباه بگیرید و ممکن است در یافتن ‘/’ و ‘\’ با مشکل مواجه شوید. آنها بسته به اطراف حرکت می کنند روی تنظیمات صفحه کلید شما

متغیرهای پوسته گزینه های خود پوسته را کنترل می کنند. آنها برای پوسته مستقیم تر هستند، نه کل سیستم یا برنامه ها.

  • BASHOPTS

در اینجا، می‌توانید گزینه‌های مورد استفاده در هنگام راه‌اندازی پوسته خود را بررسی کنید. این راه دوم برای اطمینان از اجرای روان اسکریپت های شما است.

  • BASHVERSION

نسخه از bash.

  • ستون ها
پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  چگونه خطوط خالی را در Grep نادیده بگیرم؟

عرض پوسته شما در ستون ها.

شما می توانید بسیاری از این موارد را در حالی که از پوسته استفاده می کنید تنظیم کنید، اما تا زمانی که آن را در اسکریپت های اولیه خود قرار ندهید، هیچ چیز باقی نمی ماند.

آنها کجا هستند؟

هر پوسته فایل های مخصوص به خود را دارد تا به شما در شخصی سازی تجربه کاربری کمک کند. این همه بستگی دارد روی اگر برنامه نویسی می کنید، مدیریت می کنید یا فقط از خط فرمان برای کارهای روزانه خود استفاده می کنید.

پوسته‌های مختلف مکان‌های مختلفی برای فایل‌های خود دارند، اما به عنوان یک قاعده، حداقل یک فایل در /etc و دیگری در فهرست اصلی شما وجود دارد. وقتی چیزها را تنظیم می‌کنید، مطمئن شوید که از تنظیمات فهرست کاربر استفاده می‌کنید، مگر اینکه کاملاً مطمئن باشید که توسط تنظیمات شما لازم است. رایج ترین پوسته پیش فرض روی لینوکس است bash. بسیاری از اسکریپت ها باید در هر پوسته ای کار کنند، برای این منظور، استاندارد POSIX وجود دارد. استاندارد اعلام می کند که چه کدی را می توانید وارد کنید، bash دارای بسیاری از ویژگی های دیگر است، پوسته سازگار با POSIX ‘sh’ است. این باید در دسترس باشد روی همه توزیع ها

چگونه تغییر می کنید، و تغییرات خود را آزمایش می کنید؟

بهترین راه برای آزمایش تغییرات این است که آنها را با یک اسکریپت تنظیم کنید که به صورت دستی اجرا می کنید و سپس آزمایش می کنید. هنگامی که از تکرارهای کافی عبور کردید، مقادیر را در فایل های پیکربندی خود قرار می دهید.

نتیجه

شما می توانید بسیاری از چیزها را با پوسته خود تغییر دهید که آن را زیباتر می کند و به شما کمک می کند برنامه ها را در خط فرمان اجرا کنید. برای بهتر کردن آن، با نام مستعار شروع کنید و سپس حرکت کنید روی به اسکریپت های پیشرفته تر اسکریپت های زیادی وجود دارد که ممکن است به شما در انجام کارهای خاص کمک کند. به دنبال آنها باشید و اگر چیزی کم دارند، اسکریپت ها را بخوانید و تغییرات خود را ایجاد کنید. به یاد داشته باشید که در مورد فیلمنامه هایی که می نویسید، کمک بخواهید و رقابت و همکاری کنید.

برای نگارش بخشهایی از این متن ممکن است از ترجمه ماشینی یا هوش مصنوعی GPT استفاده شده باشد
لطفا در صورت وجود مشکل در متن یا مفهوم نبودن توضیحات، از طریق دکمه گزارش نوشتار یا درج نظر روی این مطلب ما را از جزییات مشکل مشاهده شده مطلع کنید تا به آن رسیدگی کنیم

زمان انتشار: 1402-12-31 15:49:03

امتیاز شما به این مطلب
دیدگاه شما در خصوص مطلب چیست ؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفا دیدگاه خود را با احترام به دیدگاه های دیگران و با توجه به محتوای مطلب درج کنید