وبلاگ رسانگار
با ما حرفه ای باشید

سرور مجازی NVMe

روش فهرست کردن رابط های شبکه در اوبونتو

0 16
زمان لازم برای مطالعه: 4 دقیقه


آ رابط شبکه یک رابط نرم افزاری برای سخت افزار شبکه است. در سیستم های مبتنی بر لینوکس مانند اوبونتو، رابط های شبکه دو نوع هستند: رابط شبکه مجازی و فیزیکی. یک دستگاه سخت افزاری شبکه ساده، مانند کنترلر رابط شبکه، در دسته رابط فیزیکی شبکه قرار می گیرد. کارت شبکه اترنت یا eth0 نمونه ای از آن است. از سوی دیگر، یک رابط شبکه مجازی وجود فیزیکی ندارد بلکه با هر دستگاه فیزیکی مرتبط است. VLAN ها، پل ها، Loopback نمونه هایی از رابط های شبکه مجازی هستند.

که در اوبونتو، می توانید رابط های شبکه را در زمان نصب یا پس از راه اندازی کامل سیستم عامل پیکربندی کنید، خواه این رابط شبکه فیزیکی یا مجازی باشد. برای پیکربندی تنظیمات شبکه از طریق خط فرمان اوبونتو، ابتدا باید تعداد آنها را بدانید رابط های شبکه وجود داشته باشد روی را

دستگاه. این مقاله به شما نشان خواهد داد روش فهرست کردن رابط های شبکه در اوبونتو با استفاده از پنج روش مختلف پس بیایید شروع کنیم!

روش 1: روش فهرست کردن رابط های شبکه در اوبونتو با استفاده از دستور ip

مدیران لینوکس با “آی پیدستور ” که ابزار قدرتمندی برای پیکربندی رابط های شبکه است. “آی پی” مخفف پروتکل اینترنت. در اوبونتو، “آی پیدستور ” را می توان برای اختصاص و حذف آدرس ها و مسیرها، قرار دادن یا پایین آوردن رابط ها، کنترل حافظه پنهان ARP و موارد دیگر مورد استفاده قرار داد. در تمام رابط های شبکه مدرن، “iproute” بسته ای است که حاوی ”آی پی” سودمند.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  روش دسترسی به گوگل درایو از دسکتاپ اوبونتو

حال، خواهیم دید چگونه می توانیم از دستور “ip” برای فهرست کردن رابط شبکه در اوبونتو استفاده کنیم. برای این کار از «ارتباط دادن” گزینه با ”آی پی” فرمان این گزینه برای فهرست کردن و اصلاح رابط های شبکه استفاده می شود:

$ لینک آی پی نشان می دهد

روش فهرست کردن رابط های شبکه در اوبونتوروش فهرست کردن رابط های شبکه در اوبونتو

در “آی پیدستور ” گزینه دیگری وجود دارد که می توان برای همین منظور از آن استفاده کرد. اضافه کردن “نشانی” گزینه در ”آی پیدستور ” همچنین لیست رابط های شبکه و آدرس های IP آنها را در اوبونتو به شما نشان می دهد terminal:

$ آی پی نشانی نشانی

روش فهرست کردن رابط های شبکه در اوبونتوروش فهرست کردن رابط های شبکه در اوبونتو

روش 2: روش فهرست کردن رابط های شبکه در اوبونتو با استفاده از دستور nmcli

nmcli” مخفف خط فرمان مدیر شبکه ابزار. در اوبونتو، وضعیت شبکه گزارش می شود و مدیر شبکه با استفاده از nmcli کنترل می شود. همچنین می توانید از این ابزار به عنوان جایگزینی برای nm-applet و دیگر کلاینت های گرافیکی استفاده کنید. از این دستور برای ایجاد، مشاهده، حذف، فعال سازی و غیرفعال کردن اتصالات شبکه نیز استفاده می شود.

با استفاده از “nmcli”، اگر می خواهید رابط های شبکه را در اوبونتو لیست کنید، دستور زیر را در خود بنویسید terminal:

$ وضعیت دستگاه nmcli

اینجا “دستگاهگزینه ” رابط های شبکه را لیست می کند و ”وضعیت” وضعیت فعلی آنها را نشان می دهد روی سیستم:

روش فهرست کردن رابط های شبکه در اوبونتوروش فهرست کردن رابط های شبکه در اوبونتو

برای مشاهده نمایه رابط های شبکه، از این دستور در خود استفاده کنید terminal:

$ نمایش اتصال nmcli

این دستور اطلاعات پروفایل رابط شبکه را از «/etc/sysconfig/network-scripts” فایل، شامل نام اتصال به عنوان ”نام“، شناسه منحصر به فرد جهانی به عنوان “UUID“، نوع رابط شبکه به صورت “تایپ کنید“، و در آخر، نام دستگاه به صورت “DEVICE”:

روش فهرست کردن رابط های شبکه در اوبونتوروش فهرست کردن رابط های شبکه در اوبونتو

روش 3: روش فهرست کردن رابط های شبکه در اوبونتو با استفاده از دستور netstat

آمار شبکه یا “netstat” یکی دیگر از ابزارهای مورد استفاده در اوبونتو برای نمایش آمار رابط شبکه، جداول مسیریابی و نظارت بر اتصالات شبکه ورودی و خروجی است. این command-line ابزار برای سیستم های مبتنی بر لینوکس و مدیران شبکه برای حل مسائل مربوط به شبکه و تعیین عملکرد ترافیک ضروری است.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  10 بهترین جایگزین ترمینال برای اوبونتو

در دستور netstat، “-منگزینه ” برای لیست تمام تراکنش های بسته رابط شبکه اضافه می شود. اجرای موارد زیر نیز به شما خواهد رسید رابط های شبکه فعال روی شما اوبونتو سیستم:

$ netstat -من

روش فهرست کردن رابط های شبکه در اوبونتوروش فهرست کردن رابط های شبکه در اوبونتو

روش 4: روش فهرست کردن رابط های شبکه در اوبونتو با استفاده از دستور ifconfig

رابط های شبکه مقیم هسته با کمک “پیکربندی شده اند.ifconfig” یا دستور پیکربندی رابط. این ابزار برای تنظیم رابط ها در صورت نیاز در زمان بوت استفاده می شود. پس از آن، معمولاً تنها زمانی استفاده می شود که تنظیم یا اشکال زدایی سیستم مورد نیاز باشد. همچنین می توانید از “ipconfig” دستور برای تخصیص آدرس IP و ماسک شبکه به یک رابط و فعال یا غیرفعال کردن آن.

دستور زیر تمام رابط های شبکه سیستم اوبونتو شما را حتی اگر فعال نباشند فهرست می کند:

$ ifconfig

روش فهرست کردن رابط های شبکه در اوبونتوروش فهرست کردن رابط های شبکه در اوبونتو

همچنین می توانید از دستور زیر برای همین منظور استفاده کنید:

$ /اسبین/ifconfig

روش فهرست کردن رابط های شبکه در اوبونتوروش فهرست کردن رابط های شبکه در اوبونتو

روش 5: روش فهرست کردن رابط های شبکه در اوبونتو با استفاده از فایل “/sys/class/net/”

/sys/class/net/” فایل حاوی نام رابط های شبکه یا کارت های شبکه است روی سیستم شما استفاده از “lsدستور ” برای فهرست کردن رابط های شبکه موجود در این فایل:

$ ls /سیستم/کلاس/خالص/

روش فهرست کردن رابط های شبکه در اوبونتوروش فهرست کردن رابط های شبکه در اوبونتو

نتیجه

هنگامی که شما به عنوان یک مدیر لینوکس کار می کنید، مسئولیت مدیریت پیکربندی شبکه سیستم بر عهده شماست. هر دو رابط فیزیکی و مجازی شبکه را می توان در هنگام نصب یا پس از راه اندازی کل پیکربندی کرد اوبونتو سیستم. برای ایجاد هرگونه تغییر مورد نیاز در رابط شبکه، باید اطلاعات مربوط به رابط های شبکه را بدانید. این مقاله نشان داد روش فهرست کردن رابط های شبکه در اوبونتو با استفاده از پنج روش مختلف همه ابزارهای مورد بحث ساده و آسان برای پیاده سازی هستند. برای دریافت لیستی از رابط های شبکه خود، هر یک از آنها را امتحان کنید.

برای نگارش بخشهایی از این متن ممکن است از ترجمه ماشینی یا هوش مصنوعی GPT استفاده شده باشد
لطفا در صورت وجود مشکل در متن یا مفهوم نبودن توضیحات، از طریق دکمه گزارش نوشتار یا درج نظر روی این مطلب ما را از جزییات مشکل مشاهده شده مطلع کنید تا به آن رسیدگی کنیم

زمان انتشار: 1403-01-01 17:53:06

امتیاز شما به این مطلب
دیدگاه شما در خصوص مطلب چیست ؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفا دیدگاه خود را با احترام به دیدگاه های دیگران و با توجه به محتوای مطلب درج کنید