وبلاگ رسانگار
با ما حرفه ای باشید

سرور مجازی NVMe

که بهتر است؛ اوبونتو یا دبیان

0 10
زمان لازم برای مطالعه: 4 دقیقه


لینوکس یک سیستم عامل متن باز پر استفاده است. ارتباط بین برنامه ها/برنامه ها و سخت افزار را مانند سایر سیستم عامل ها مدیریت می کند. برنامه ها درخواست ها را انجام می دهند و سیستم عامل ها آن درخواست ها را به اجزای سخت افزاری ترسیم می کنند. سیستم عامل لینوکس صدها توزیع (توزیع) دارد. توزیع لینوکس نیز یک سیستم عامل است که با استفاده از مجموعه های نرم افزاری ساخته شده است روی هسته لینوکس. توزیع های شناخته شده سیستم عامل لینوکس شامل Debian، Ubuntu، Linux Mint، Fedora، MX Linux، Deepin و غیره است. اطلاعات قابل توجه این است که Debian یک توزیع مبتنی بر لینوکس است و Ubuntu یک توزیع مبتنی بر توزیع است. روی دبیان. اوبونتو و دبیان تقریباً مشابه هستند، اما تفاوت های کمی با هم دارند، از جمله اینکه اوبونتو به سمت کاربرپسندی تمایل دارد و دبیان بیشتر به آزادی نرم افزار می پردازد. در این مقاله، تفاوت بین دو توزیع Ubuntu و Debian را ارائه خواهیم کرد و تجزیه و تحلیل خواهیم کرد که کدام توزیع لینوکس بهتر است.

دبیان

دبیان یک توزیع قدیمی اما بسیار پایدار لینوکس است: نسخه اولیه دبیان در سال 1993 منتشر شد. در سال 1993، مهندس نرم افزار، ایان مرداک، یک دعوتنامه آزاد از توسعه دهندگان مختلف برای توسعه یک سیستم عامل نسبتا جدید مبتنی بر آن صادر کرد. روی هسته لینوکس این دعوت پروژه دبیان نام داشت. بنابراین، پدیده توسعه دبیان به عنوان پروژه دبیان شناخته می شود که شامل صدها توسعه دهنده است که در توسعه دبیان مشارکت دارند. علاوه بر این، ویژگی‌ها و پایداری آن، توسعه‌دهندگان را مجبور کرد تا آن را معیاری برای چند توزیع دیگر لینوکس مانند اوبونتو، لینوکس مینت در نظر بگیرند. لازم به ذکر است که بیش از 100 توزیع لینوکس از دبیان مشتق شده است. این توسط صدها توسعه دهنده که پروژه Debian را تشکیل می دهند توسعه یافته است.

اوبونتو

اوبونتو به عنوان محبوب ترین توزیع لینوکس مشخص شده است و اولین بار در سال 2004 منتشر شد. اوبونتو برای رایانه ها، تلفن های هوشمند و سرورهای شبکه طراحی شده است و در سطح جهانی مانند دفاتر، خانه ها، برنامه نویسی، دستگاه های IoT، سیستم عامل تلویزیون استفاده می شود. و غیره سالی دو بار (آوریل و اکتبر) با فاصله 6 ماهه منتشر می شود. نکته جالب در مورد اوبونتو این است که مبتنی بر آن است روی توزیع دبیان لینوکس: این رابطه بین اوبونتو و دبیان باعث می شود که آنها در بسیاری از ویژگی ها و عملکرد مشابه باشند.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  چگونه یک USB Stick قابل بوت در اوبونتو بسازیم روی سیستم عامل مک

تفاوت بین دبیان و اوبونتو

از آنجایی که اوبونتو از دبیان مشتق شده است، ویژگی های مشابه زیادی دارند: با این حال، برخی از تفاوت های قابل توجه باید در نظر گرفته شوند. ما چند تفاوت بین هر دو توزیع را فهرست کرده ایم و در زیر آورده شده است:

نسخه‌های اوبونتو و دبیان را منتشر کنید

هر دو توزیع لینوکس مکانیسم‌های انتشار متفاوتی دارند: به عنوان مثال، دبیان دارای سه دسته انتشار است: پایدار، ناپایدار و آزمایشی. در حالی که اوبونتو با دو نوع انتشار عرضه می شود، پشتیبانی معمولی و طولانی مدت. نسخه پایدار دبیان عمدتا استفاده می شود: برخلاف دبیان، نسخه معمولی اوبونتو برای استفاده از دسکتاپ ترجیح داده می شود و نسخه پشتیبانی طولانی مدت برای سرورها مناسب تر است.

نصب اوبونتو و دبیان

دبیان و اوبونتو هر دو از رابط کاربری گرافیکی برای نصب خود پشتیبانی می کنند. با این حال، مکانیسم نصب هر دو توزیع متفاوت است. دبیان تنظیمات پیکربندی دقیقی را ارائه می‌کند که می‌توانید توسط خودتان تنظیم کنید: اگرچه این بسیار خوب است، کاربر جدید ممکن است شرایط را درک نکند. برعکس، نصب اوبونتو بسیار ساده است و کاربر جدید می تواند به سرعت نصب را درک کند process.

سهامداران اوبونتو و دبیان

اصطلاح ذینفع در اینجا نشان دهنده افرادی است که تصمیم می گیرند اهداف جدیدی را تعیین کنند یا ویژگی هایی را که می خواهند اضافه کنند. دبیان گروهی از توسعه دهندگان در سراسر جهان دارد که برنامه سال را تنظیم می کنند: این داوطلبان توسط رهبر پروژه دبیان هدایت می شوند. در حالی که اوبونتو زیر مجموعه Canonical کار می کند، Canonical یک شرکت نرم افزاری مستقر در بریتانیا است که اوبونتو را توسعه و نگهداری می کند.

به روز رسانی نرم افزار اوبونتو و دبیان

اوبونتو در به روز رسانی نرم افزار جایگزین دبیان می شود. به‌روزرسانی‌های اوبونتو اغلب وارد بازار می‌شوند و می‌توانید با استفاده از آخرین نسخه بهترین تجربه را داشته باشید. از سوی دیگر، به روز رسانی دبیان زمان زیادی را می طلبد. که باعث می شود برای کاربران جذاب نباشد. با این حال، نسخه ای که استفاده می کنید روی دبیان ممکن است پایدارتر از اوبونتو (اما نه جدیدترین) باشد.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  روش نصب Ardor روی اوبونتو

سرور اوبونتو یا سرور دبیان

یک تفاوت کوچک در مورد حالت سرور دبیان و اوبونتو وجود دارد. دبیان برای حالت سرور مطلوب است زیرا انتشار پایدار و ایمن را ارائه می دهد. برعکس، اوبونتو به طور مداوم بسته ها و نسخه های خود را به روز می کند، و آن را کمتر ایمن و پایدار می کند، بنابراین سرور دبیان را به سرور اوبونتو انتخاب می کند.

کدام بهتر است، دبیان یا اوبونتو

اوبونتو و دبیان مشترکات و تفاوت هایی دارند: انتخاب یکی از آنها دشوار است. کاربران برای انتخاب یکی از آنها باید به نیازها و علایق خود نگاه کنند. اوبونتو به دلیل پیکربندی نصب آسان، رابط دسکتاپ و به روز رسانی های مکرر برای کاربران جدید توصیه می شود. از طرف دیگر، دبیان قدیمی است و تنظیمات نصب پیچیده ای دارد که برای کاربران جدید یک مانع است. با این حال، عامل به‌روزرسانی دیرهنگام، دبیان را پایدارتر و ایمن‌تر از اوبونتو می‌کند. بنابراین، اگر می‌خواهید نسخه پایدارتری داشته باشید، به سراغ دبیان بروید و اگر می‌خواهید به‌روزرسانی مکرر داشته باشید، اوبونتو را انتخاب کنید.

نتیجه

لینوکس به اوج محبوبیت رسیده است و حجم زیادی از توزیع های خود را به دست آورده است. با این حال، همه توزیع‌های لینوکس دارای چند مزایا و معایب برای جامعه خاص هستند. سیستم عامل لینوکس به صدها توزیع که تقریباً عملکردهای مشابه لینوکس دارند گسترش یافته است. در میان آنها، دبیان و اوبونتو در فهرست برتر توزیع‌های لینوکس قرار گرفتند. بیش از 130 توزیع مبتنی بر دبیان در دسترس است و بیش از 50 توزیع مبتنی بر اوبونتو هستند. در این مقاله، ما دو توزیع محبوب را در نظر گرفته ایم: اوبونتو و دبیان. تفاوت های جزئی آنها برای راهنمایی کاربران روشنگر است روی کدام توزیع برای آنها بهتر است.

برای نگارش بخشهایی از این متن ممکن است از ترجمه ماشینی یا هوش مصنوعی GPT استفاده شده باشد
لطفا در صورت وجود مشکل در متن یا مفهوم نبودن توضیحات، از طریق دکمه گزارش نوشتار یا درج نظر روی این مطلب ما را از جزییات مشکل مشاهده شده مطلع کنید تا به آن رسیدگی کنیم

زمان انتشار: 1403-01-02 04:06:03

امتیاز شما به این مطلب
دیدگاه شما در خصوص مطلب چیست ؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفا دیدگاه خود را با احترام به دیدگاه های دیگران و با توجه به محتوای مطلب درج کنید