وبلاگ رسانگار
با ما حرفه ای باشید

سرور مجازی NVMe

تاریخ انتشار، ویژگی های جدید و بررسی اوبونتو 21.04

0 1
زمان لازم برای مطالعه: 7 دقیقه


اوبونتو، محبوب ترین و کاربرپسندترین توزیع لینوکس، برای رایانه های شخصی، سرورهای شبکه و گوشی های هوشمند پیاده سازی شده است. اگرچه اوبونتو یک توزیع رایگان لینوکس است، اما استفاده اساسی اوبونتو تحت اصول توسعه نرم افزار منبع باز است.

این راهنما به طور خلاصه در مورد نسخه جدید سیستم اوبونتو یعنی Ubuntu 21.04 بحث خواهد کرد. اطلاعات بیشتری در مورد ویژگی های پیشرفته و تغییراتی که در این آخرین نسخه انجام شده است، دریافت خواهید کرد.

بسیاری از برنامه های بومی با این نسخه به روز رسانی های جدیدی دریافت کردند و برخی از آنها به طور پیش فرض نصب شده اند.

قبل از شروع بحث در مورد تاریخ عرضه، ابتدا تاریخچه سیستم عامل اوبونتو را مورد بحث قرار می دهیم.

تاریخ:

اوبونتو یکی از توزیع‌های محبوب لینوکس است و بر اساس معماری مبتنی بر دبیان ساخته شده است. کد منبع مورد استفاده برای توسعه اوبونتو از توزیع دیگری به نام دبیان. کلمه “دبیان” از نام دو توسعه دهنده به نام های Debra و Ian گرفته شده است. دبیان یک سیستم عامل رایج است. با این حال، به دلیل مشکلات به روز رسانی، نصب و نگهداری غیر معمول توصیه نمی شود.

پس از آن، یک غول آفریقای جنوبی “مارک شاتل‌ورث” تصمیم گرفت تا یک سیستم لینوکس کاربرپسند با کمک دبیان توزیع؛ او یک توزیع لینوکس توسعه داد و نام آن را اوبونتو گذاشت. سپس یک شرکت ساخت،شرکت کانونیکال” برای پشتیبانی و ترویج سیستم عامل اوبونتو.

کلمه اوبونتو از یک کلمه باستانی به معنای “انسانیت نسبت به دیگران“.
اولین نسخه از سیستم اوبونتو، اوبونتو 4.10، توسط Canonical Ltd منتشر شد روی 20 اکتبر 2004.

نصب پیش فرض اوبونتو شامل چندین برنامه داخلی، بازی است. برنامه های بیشتر از مرکز نرم افزار اوبونتو و ابزار مدیریت بسته APT قابل دسترسی هستند. بسته هایی که به طور پیش فرض نصب نمی شوند را می توان از ابزار مدیریت Apt-package و سایر سیستم های مدیریت بسته مانند بسته های snap و flatpaks نیز دانلود کرد.

Canonical پس از هر شش ماه یک نسخه جدید از اوبونتو را منتشر می کند، یکی در آوریل و دیگری در اکتبر است. هر دو سال بعد، یکی از این نسخه ها عنوان می شود پشتیبانی بلند مدت (LTS)، که به مدت پنج سال ادامه دارد. در هر نسخه، آخرین نسخه دارای ویژگی های پیشرفته و پیشرفته تر از نسخه قبلی است.

تاریخ انتشار، ویژگی های جدید و بررسی اوبونتو 21.04تاریخ انتشار، ویژگی های جدید و بررسی اوبونتو 21.04

تاریخ انتشار اوبونتو 21.04:

نسخه جدید سیستم اوبونتو Ubuntu 21.04 منتشر شده است روی 22 آوریل 2021، با شگفتی های فراوان. توسعه دهندگان اوبونتو اوبونتو 21.04 را به عنوان برچسب گذاری کرده اند هیرسوت کرگدن. تغییرات این نسخه جدید نسبت به نسخه های قبلی در دسترس و سازگارتر است.

اوبونتو 21.04 نسخه پشتیبانی طولانی مدت (LTS) نیست. اگر کاربر نمی‌خواهد مرتباً به‌روزرسانی کند یا ویژگی‌های جدیدی را اتخاذ کند، می‌تواند با اوبونتو 20.04، که نسخه فعلی LTS است، باقی بماند.

تاریخ انتشار، ویژگی های جدید و بررسی اوبونتو 21.04تاریخ انتشار، ویژگی های جدید و بررسی اوبونتو 21.04

قبل از پیدا کردن ویژگی ها، اوبونتو 21.04 دارای؛ بیایید ابتدا در مورد آنچه در این نسخه دریافت نخواهید کرد بحث کنیم:

اوبونتو 21.04 بدون GNOME 40 و GTK-4:

اوبونتو 21.04 گنوم 40 ندارد; همانطور که می دانیم، هر نسخه اوبونتو با آخرین ویژگی های گنوم همراه است، مانند زمانی که اوبونتو 20.04 منتشر شد، ویژگی های گنوم 3.38 را پذیرفت. اما این بار، به این روند نمی‌ماند زیرا اوبونتو 21.04 با گنوم 3.38 ادامه خواهد داد. ممکن است فکر کنید چرا این اتفاق افتاد. برای این کار، به مقاله مفصلی که در آن دلایل احتمالی Ubuntu 21.04 بدون Gnome 40 را ذکر کرده ایم، مراجعه کنید.

ثانیاً اوبونتو 21.04 GTK-4 ندارد; نسخه جدید همچنان به ویژگی های GTK-3 پایبند است و تم Yaru GTK را ادامه می دهد. بدون شک، GTK4 دارای عناصر هیجان انگیز و تطبیقی ​​زیادی است که توسعه دهندگان اپلیکیشن ممکن است از آنها بهره ببرند. ممکن است تعجب کنید که بسیاری از برنامه ها هنوز به طور کامل از GTK-4 استفاده نمی کنند.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  روش نصب و استفاده از Conky برای نظارت بر سیستم اوبونتو 22.04

ویژگی های اوبونتو 21.04:

در اینجا بهترین ویژگی هایی است که اوبونتو 21.04 با آن منتشر کرده است:

کرنل لینوکس 5.11:

نسخه جدید سیستم عامل اوبونتو 21.04 به طور پیش فرض دارای Linux Kernel 5.11 است که با ویژگی های بهبود یافته با پشتیبانی سخت افزاری پیشرفته همراه است.

لینوکس کرنل 5.11 پشتیبانی از پردازنده های AMD Zen1/Zen2/Zen3 را افزایش داده است که با Powercap RAPL (محدود کردن توان متوسط ​​زمان اجرا) تعبیه شده است.

چندین درایور توسط این هسته پشتیبانی می شوند، مانند درایور AMD SFH (این شامل یک ژیروسکوپ و سنسورهای دیگر است) AMD SoC PMC (به کنترل مدیریت انرژی کمک می کند). “به خاطر داشته باشید که این درایورها پشتیبانی می شوند روی

سری Ryzen مبتنی بر AMD.”

این نسخه از هسته لینوکس همچنین از PMT (فناوری نظارت بر پلتفرم اینتل) پشتیبانی می کند که به ضبط و مدیریت اطلاعات تله متری دستگاه کمک می کند. همچنین برای سازمان های بزرگ با مجموعه وسیعی از دستگاه ها مفید است.

دسکتاپ گنوم 3.38:

با توجه به برخی تغییرات در ویژگی ها و طراحی، توسعه دهندگان اوبونتو تصمیم گرفتند به جای گنوم 40 از دسکتاپ گنوم 3.38 در اوبونتو 21.04 استفاده کنند. به طور پیش فرض، رابط پوسته گنوم یک تم تیره نمایش می دهد. روی اوبونتو 21.04; با این حال، از یک تم سبک GTK و نوارهای هدر تیره با برنامه های کاربردی و ابزارهای نرم افزاری مختلف پشتیبانی می کند.

چندین ویژگی کاربرپسند در Gnome 3.38 کپسوله شده است، مانند:

  • رابط سفارشی
  • تجربه مرور بهتر
  • می تواند برای نظارت بر نرخ تازه سازی در Wayland نگه دارد
  • را terminal با رنگ های متن شگفت انگیز مختلف بهبود یافته است
  • یک گزینه راه اندازی مجدد جدید در منوی سیستم
  • در بخش تنظیمات، کاربران یک گزینه جدید کنترل والدین دارد که به مدیریت برنامه ها کمک می کند و همچنین یک ویژگی جدید از خواننده اثر انگشت وجود دارد.
  • کد QR با نقطه اتصال Wi-Fi که به شما کمک می کند اتصال اینترنت سیستم خود را با دستگاه های تلفن همراه متصل کنید
  • برنامه ضبط صدا را دوباره طراحی کرد
  • چندین ابزار داخلی مانند اسکرین شات، نقشه ها، ساعت جهانی و نمادهایی مانند ماشین حساب و پنیر

تاریخ انتشار، ویژگی های جدید و بررسی اوبونتو 21.04تاریخ انتشار، ویژگی های جدید و بررسی اوبونتو 21.04

Wayland به طور پیش فرض:

در نسخه جدید اوبونتو 21.04، Canonical از Wayland به عنوان یک سرور نمایشگر به طور پیش فرض با امنیت و عملکرد بهتر استفاده می کند. اما به کاربران اجازه می دهد در صورت مواجه شدن با هر مشکلی در Wayland، به Xorg سوئیچ کنند.

برنامه های بومی به روز شده:

محیط Gnome تقریباً 30 برنامه بومی رایگان و منبع باز دارد. آخرین به روز رسانی این بسته ها در اوبونتو 21.04 موجود است. همانطور که می دانیم، نسخه 21.04 به جای گنوم 40 دارای گنوم 3.38 است، اما برنامه های بومی نسخه های به روز شده یعنی 3.38 و 40 را دریافت کردند.

تاریخ انتشار، ویژگی های جدید و بررسی اوبونتو 21.04تاریخ انتشار، ویژگی های جدید و بررسی اوبونتو 21.04

در اینجا ما نام چند برنامه را ذکر می کنیم تا آخرین نسخه آنها را به شما نشان دهیم:

  • نسخه گنوم ماشین حساب در اوبونتو 20.04 است 3.36.0، و نسخه به روز شده آن در اوبونتو 21.04 است 3.38.2.
  • نسخه Gnome-disk-utility در نسخه 20.04 منتشر شده است 3.36.3، و در 21.04 است 40.0.
  • نسخه اسکنر اسناد Gnome در 20.04 می باشد 3.36.0، و در نسخه جدید 21.04 به روز رسانی شده است 3.38.2

به طور مشابه، چندین نرم افزار بومی به آخرین نسخه در اوبونتو 21.04 به روز می شوند مانند:

  • نسخه فایرفاکس به 87 آپدیت شد
  • LibreOffice 7.1 در نسخه جدید به روز شده است
  • Archive Manager به 3.38.2 به روز شده است

و برخی از بسته های سرور عبارتند از:

  • سامبا به 4.13.3 ارتقا یافته است
  • Open vSwitch به 2.15 به روز شده است
  • SSSD به 2.40 به روز شده است
  • آخرین نسخه Virt-manager 3.2.0 است
  • Docker.io به 20.10.2 به روز رسانی شده است
  • نسخه به روز شده Chrony 4.0 در یک نسخه خبری است
پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  روش نصب Ubuntu Mate 18.04 LTS

نام بسته‌های دیگر و نسخه‌های مربوط به آنها Libvert v7.0، Strongswan v5.9.1، Postgresql v13.2، Net SNMP v5.9 و بسیاری موارد دیگر است که با اوبونتو 21.04 دریافت خواهید کرد.

یکی از تغییرات قابل توجه Ubuntu 21.04 این است که ماژول Nginx lua را حذف می کند زیرا libginix-mod-http-lua 0.10.11 سازگار نیست NGINX 1.18/1.17. بنابراین این نسخه جدید تصمیم گرفت مستقیماً با Nginx همراه نشود.

یکی دیگر از پیشرفت های جالب، از پیش نصب شده است نیاز به راه اندازی مجدد بسته در سیستم، بررسی می کند که کدام بسته پس از به روز رسانی کتابخانه باید راه اندازی مجدد شود.

برخی دیگر از برنامه های از پیش نصب شده مانند PHP، Ruby، Perl به روز رسانی های جدیدی دریافت کرده است و Python 3.9 به طور پیش فرض در سیستم نصب شده است.

امنیت دایرکتوری خانه:

در اوبونتو 20.04، مجوز دسترسی به دایرکتوری خانه روی تنظیم شده است 755. این بدان معناست که هر فردی از خارج از گروه نیز می تواند به خواندن فایل ها در فهرست اصلی دسترسی داشته باشد.

آخرین نسخه اوبونتو 21.04 دسترسی مجوز دایرکتوری Home را تغییر داده است. مجوز جدید تنظیم شده است 750، به این معنی که فهرست اصلی برای کاربران عمومی قابل خواندن نیست.

به روز رسانی های امنیتی:

امنیت یکی از ویژگی های حیاتی در هنگام استفاده از هر سیستم عاملی است. در لینوکس، توزیع ها بر اساس ترجیحات کاربر توسعه می یابند و استفاده از سیستم را آسان می کنند.

در 21.04، توسعه دهندگان را دستکاری می کنند nftables به عنوان فایروال پیش فرض باطن. را nftables زیرسیستم هسته لینوکس هستند که برای فیلتر کردن و گروه بندی بسته های شبکه استفاده می شود.

ترفندهای بصری:

بسیاری از تغییرات هیجان انگیز در 21.04 ایجاد شده است، مانند مجموعه ای از تصاویر پس زمینه جدید اضافه شده است. همچنین هایلایتر نارنجی در نوار کناری مرورگر فایل Nautilus به رنگ خاکستری تغییر یافته که جذاب تر به نظر می رسد.

برخی از الگوهای طراحی یکسان هستند: کاغذ دیواری طراحی مبتنی بر بنفش، نماد انتخاب شده همچنان با رنگ نارنجی انتخاب شده است، و موضوع پیش فرض این است.یارو

با این حال یارو تم به طور پیش فرض تیره است، اما نه به طور کامل. تم تیره برای برخی از عناصر انتخابی مانند تقویم، منوی سیستم و غیره اعمال می شود.

تاریخ انتشار، ویژگی های جدید و بررسی اوبونتو 21.04تاریخ انتشار، ویژگی های جدید و بررسی اوبونتو 21.04

تم آیکون ها نیز در برخی از برنامه ها تغییر کرده است. به عنوان مثال، در LibreOffice، کنتراست رنگ به عنوان رنگ های کمتر تنظیم می شود.

فایل ها روی دسکتاپ:

برخی از کاربران مایل به قرار دادن فایل ها یا پوشه ها بودند روی دسکتاپ، اما Gnome 3.28 این ویژگی را حذف کرد. پس از تقاضای کاربران، آنها این بار تصمیم خود را تغییر دادند، افزونه Gnome “Desktop Icons NG (DING)” در نسخه 21.04 نصب شده است، مردم می توانند همانطور که می خواهند از دسکتاپ استفاده کنند.

تاریخ انتشار، ویژگی های جدید و بررسی اوبونتو 21.04تاریخ انتشار، ویژگی های جدید و بررسی اوبونتو 21.04

نتیجه:

اوبونتو سیستم عامل پرکاربردی است که از کد منبع توزیع دبیان مشتق شده است. این یک ابتکار توسط یک کارآفرین آفریقای جنوبی به نام “مارک شاتل ورث،که بعدها یک شرکت فناوری به نام شرکت کانونیکال، که اکنون مدیریت کل نسخه اوبونتو را تبلیغ می کند.

بعد از هر شش ماه، Canonical نسخه جدیدی از اوبونتو را منتشر می کند، یکی در آوریل و دیگری در اکتبر است. هر دو سال بعد، یکی از این نسخه ها عنوان می شود پشتیبانی بلند مدت (LTS) و به مدت پنج سال ادامه دارد.

اوبونتو 21.04 نسخه LTS نیست، اما دارای ویژگی های جدیدی است که نسبت به نسخه قبلی پیشرفته تر و پیشرفته تر است.

در این آموزش به طور خلاصه تاریخچه اوبونتو، ویژگی های آن و تغییراتی که در آخرین نسخه انجام شده است را مشاهده کرده ایم.

برای نگارش بخشهایی از این متن ممکن است از ترجمه ماشینی یا هوش مصنوعی GPT استفاده شده باشد
لطفا در صورت وجود مشکل در متن یا مفهوم نبودن توضیحات، از طریق دکمه گزارش نوشتار یا درج نظر روی این مطلب ما را از جزییات مشکل مشاهده شده مطلع کنید تا به آن رسیدگی کنیم

زمان انتشار: 1403-01-02 12:41:04

امتیاز شما به این مطلب
دیدگاه شما در خصوص مطلب چیست ؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفا دیدگاه خود را با احترام به دیدگاه های دیگران و با توجه به محتوای مطلب درج کنید