وبلاگ رسانگار
با ما حرفه ای باشید

سرور مجازی NVMe

لینوکس JingOS چیست؟

0 2
زمان لازم برای مطالعه: 4 دقیقه


JingOS یک توزیع لینوکس موبایل مبتنی بر اوبونتو است که هدف آن دستگاه‌های تبلت است. برخی از سیستم عامل های مبتنی بر لینوکس وجود داشته اند که اجرا می شوند روی تلفن‌ها، اما بیشتر آنها لبه‌هایشان کاملاً خشن بودند، در حالی که JingOS اولین توزیع لینوکس است که منحصراً برای تبلت‌ها طراحی شده است.

JingOS

توسعه دهندگان چینی در Jingling Tech در پیش نمایش های اولیه JingOS توضیح دادند که رابط کاربری لمسی این توزیع از iPadOS اپل الهام گرفته شده است. این در ژانویه 2021 بود و اولین نسخه های این سیستم عامل اکنون برای استفاده عمومی در دسترس هستند.

JingOS بر اساس روی اوبونتو 20.04 و رابط کاربری از محیط دسکتاپ KDE Plasma Mobile 5.20 سرچشمه می گیرد. JingOS از احساس iPad خود با قدرت لینوکس پشتیبانی می کند و این چیزی است که آن را بسیار منحصر به فرد می کند. برای اجرا در اولویت است روی تبلت های تلفن همراه، اما می توانید آن را نیز اجرا کنید روی یک لپ تاپ. بنابراین، تجربه “لپ تاپ لایت” را نیز فراهم می کند. نکته قابل توجه در اینجا این است که توزیع دسکتاپ نمی تواند اجرا شود روی تبلت ها، اما یک سیستم عامل تبلت انعطاف پذیر که می تواند اجرا شود روی لپ تاپ ها یک تفاوت ظریف اما مهم وجود دارد.

JingOS می تواند علاوه بر عملکرد گسترده و روان، اپلیکیشن های لینوکس و اندروید را از طریق ترک پد، صفحه کلید، مداد و البته لمسی اجرا کند. توسعه دهندگان دوست دارند آن را یک سیستم عامل “همگرایی” بنامند، با توجه به توانایی آن در پر کردن شکاف بین برنامه های لینوکس و اندروید. و به نظر من سزاوار این کار است، زیرا توزیع کننده همه آنچه را که وعده داده شده را ارائه می دهد. این مملو از زرادخانه ای از ویژگی های خیره کننده است که اکنون در مورد آنها صحبت خواهیم کرد.

امکانات

JingOS 0.8 اولین بروزرسانی بزرگی بود که سیستم عامل داشت و با گذشت دو ماه دیگر، به روز رسانی های OTA در سیستم گنجانده شد. همچنین اکنون دارای یک برنامه تنظیمات بازطراحی شده و بهینه شده، علاوه بر یک فروشگاه برنامه کاملاً سفارشی است. فروشگاه اپلیکیشن داخلی آسان است روی چشم ها را تمیز می کند و کار را انجام می دهد. با این حال، این لینوکس است که ما در اینجا در مورد آن صحبت می کنیم، به این معنی که می توانید هر چیزی را که بخواهید از مخازن اوبونتو نصب کنید.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  روش دریافت IP عمومی از ترمینال روی اوبونتو 22.04

JingOS دارای نوعی “حالت بهره وری” است که می توانید با اتصال صفحه کلید و فعال کردن حالت دسکتاپ از آن استفاده کنید. این به کاربران اجازه می دهد تا عملکرد فنی و دستی بیشتری داشته باشندon کارهایی مانند کدنویسی، ایجاد ارائه و غیره. در مقابل، می توانید با بازگشت به حالت تبلت برای تماشای فیلم، خواندن کتاب، گوش دادن به موسیقی و بازی، از آن به عنوان یک وسیله سرگرمی استفاده کنید. این یک بسته گسترده و کامل از عملکرد را برای کاربران خود به ارمغان می آورد که آن را از توزیع های موبایل رقیب متمایز می کند.

JingOS دارای یک رابط کاربری کامل چشم آب نبات. طراحی آیکون بسیار جذاب است و با افکت های متحرک به خوبی تکمیل می شود. علاوه بر ژست‌های لمسی، حرکات پد لمسی بهینه‌سازی شده‌اند تا تجربه را طبیعی و راحت‌تر کنند.

JingOS دارای مجموعه ای از برنامه های پیش فرض بومی مانند Chromium، مدیر فایل، تقویم و WPS Office است. این برنامه ها عملکرد زیبایی شناختی کلی سیستم عامل را افزایش می دهند، با این حال، برخی از مشکلات در برنامه های مبتنی بر اشاره گر مانند WPS Office وجود دارد که نیاز به اصلاح دارند. علاوه بر این، می توانید برنامه های لینوکس مانند LibreOffice را اجرا کنید، VS Code روی JingOS نیز.

لینوکس JingOS چیست؟لینوکس JingOS چیست؟

JingOS توسعه دهندگان راه خود را برای تسهیل بیشتر کاربران خود با همان برنامه های پیش فرض مانند iPad، از جمله ساعت، ماشین حساب، پخش کننده رسانه، ضبط کننده صدا و غیره انجام داده اند.

لینوکس JingOS چیست؟لینوکس JingOS چیست؟

گفته می شود که JingOS برای گوشی ها نیز در دست توسعه است و تا پایان سال جاری برای استفاده عمومی در دسترس خواهد بود. شایان ذکر است که سورس کد JingOS هنوز وارد بازار نشده است. توسعه دهندگان اعلام کرده اند که با نسخه 1.0 سیستم عامل در دسترس خواهد بود. این یک الزام قانونی است زیرا JingOS با KDE مرتبط است که به نوبه خود تحت مجوز GPL منتشر می شود. با این حال، آنها قصد دارند تا اواخر امسال، چارچوب پلاسما موبایل را با JDE، Jing Desktop Environment جایگزین کنند. در نهایت، یک نسخه ARM از توزیع نیز در حال انجام است، به این معنی که می تواند اجرا شود روی تعداد زیادی دستگاه

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  نصب آسان گره روی اوبونتو

نکات و نگرانی های اضافی

بحث ها و بحث های داغ زیادی وجود داشته است روی اینترنت در مورد وام گرفتن یا «کپی کردن» سبک اپل توسط JingOS. به آن من می گویم، اول از همه، “الهام گرفته از سبک اپل” انتخاب بهتری برای کلمات خواهد بود. ثانیاً، چنین اظهاراتی را می‌توان با این سوال بی‌ضرر مواجه کرد که چرا یک شرکت نمی‌خواهد یا محصولاتش مانند اپل باشد؟ پانصد میلیون آی‌پد در دهه گذشته فروخته شده است، کدام شرکت نمی‌خواهد محصولاتش آنقدر خوب عمل کنند؟ نکته این است که به جای اتلاف وقت و انرژی برای چنین اظهارات اضافی، بهتر است فقط برای JingOS آرزوی موفقیت در سفر خود کنیم تا اولین توزیع کننده تبلت مبتنی بر لینوکس باشد.

یک نگرانی واقعی که مردم ابراز کرده اند این است که JingOS خیلی خوب به نظر می رسد که درست باشد یا به جای آن خیلی جاه طلبانه به نظر می رسد که ادعاها و برنامه های آینده خود را عملی کند. این زرق و برق دار و براق است، در حال حاضر توسعه نیافته است، اما توسعه دهندگان امیدوارند که آن را به سطوح بالاتر ببرند. با این حال، حفظ سیستم‌عامل با به‌روزرسانی‌های منظم، توسعه یک رابط و مدیریت پشتیبانی سخت‌افزاری همگی شاهکارهای عظیمی هستند. با این گفته، توزیع‌هایی مانند Kylin و Deepin به خوش‌بینی من نسبت به JingOS دامن زدند. آنها به عنوان شاهدی بر این واقعیت هستند که UI های پر زرق و برق و عجیب و غریب می توانند در واقع ایجاد شوند، به روز شوند و بر اساس شروعی ساده ساخته شوند. اگر همه چیز برای JingOS خوب پیش برود، ممکن است در نهایت به برجسته ترین و هیجان انگیزترین توزیع لینوکس در سال تبدیل شود.

نتیجه

JingOS یک توزیع امیدوارکننده و جاه طلبانه لینوکس است که به شدت مورد علاقه کاربران تبلت است. در حال حاضر چیزهای زیادی در حال انجام است روی با سیستم عامل، و هنوز به هیچ وجه کامل نشده است. ما هیجان زده هستیم که ببینیم اگر JingOS همین مسیر را ادامه دهد، آینده چه خواهد شد.

برای نگارش بخشهایی از این متن ممکن است از ترجمه ماشینی یا هوش مصنوعی GPT استفاده شده باشد
لطفا در صورت وجود مشکل در متن یا مفهوم نبودن توضیحات، از طریق دکمه گزارش نوشتار یا درج نظر روی این مطلب ما را از جزییات مشکل مشاهده شده مطلع کنید تا به آن رسیدگی کنیم

زمان انتشار: 1403-01-02 21:40:03

امتیاز شما به این مطلب
دیدگاه شما در خصوص مطلب چیست ؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفا دیدگاه خود را با احترام به دیدگاه های دیگران و با توجه به محتوای مطلب درج کنید