وبلاگ رسانگار
با ما حرفه ای باشید

سرور مجازی NVMe

آموزش LVM اوبونتو

0 36
زمان لازم برای مطالعه: 6 دقیقه


LVM یا Logical Volume Manager مدیریت فضای دیسک را انجام می دهد روی یک ماشین لینوکس راحت تر مدیریت می شود. ویژگی های LVM شامل موارد زیر است:

  • ایجاد، تغییر اندازه، انتقال و حذف پارتیشن ها روی دیسک ها
  • با ایجاد حجم های منطقی، فضای چندین هارد دیسک را مدیریت کنید
  • عمل کند روی سیستم بدون دانستن فضای کل هر پارتیشن
  • فضای هر پارتیشن را می توان در هر زمان تغییر اندازه داد یا به هر پارتیشن با فضای کم اختصاص داد
  • سیستم فایل هر پارتیشن موجود را تغییر دهید یا هر پارتیشن را به سرعت از سیستم حذف کنید
  • عکس های فوری از هر سیستم در حال اجرا ایجاد کنید
  • حجم های منطقی راه راه دیسک ها را ایجاد می کند
  • ایجاد پارتیشن های RAID نرم افزاری یا پارتیشن های استاندارد یک دیسک
  • حجم دیسک را می توان افزایش داد روی پرواز برای ارائه انعطاف پذیری بیشتر به سیستم مبتنی بر روی الزامات.

سه جزء اصلی LVM شامل حجم های فیزیکی، حجم های منطقی و گروه های حجمی است. دستگاه های بلوکی که برای ذخیره حجم های منطقی استفاده می شوند، حجم های فیزیکی نامیده می شوند. هر حجم منطقی دارای یک سیستم فایل است که مربوط به یک پارتیشن است و یک نام منحصر به فرد برای هر حجم منطقی اختصاص داده می شود. مجموعه تمام حجم های فیزیکی و منطقی را گروه حجمی می گویند.

در این آموزش، ابزارهای مختلف LVM مانند روش ایجاد یا حذف یک حجم جدید، روش پیدا کردن اطلاعات مربوط به حجم های فعلی، روش تغییر اندازه حجم های موجود دیسک را خواهید آموخت. روی اوبونتو و ایجاد عکس فوری از یک سیستم در حال اجرا.

ایجاد، تغییر اندازه و حذف اجزای LVM

باید داشته باشی root امتیاز اجرای هر دستور LVM. بنابراین، اول از همه، شما باید LVM را با آن اجرا کنید root کلمه عبور.

$ sudo lvm

آموزش LVM اوبونتوآموزش LVM اوبونتو

دستور را اجرا کنید تا تمام دستگاه های بلوک موجود را پیدا کنید. در خروجی نشان داده شده است که دو پارتیشن وجود دارد /dev/sda1 و /dev/sda5، 1 دیسک در /dev/sdb و بدون حجم فیزیکی

lvm> lvmdiskscan

آموزش LVM اوبونتوآموزش LVM اوبونتو

ایجاد حجم فیزیکی

pvcreate دستور برای ایجاد حجم فیزیکی از دستگاه های ذخیره سازی استفاده می شود. اینجا، /dev/sdb برای ایجاد حجم فیزیکی استفاده می شود. برای ایجاد حجم فیزیکی 5 گیگابایتی دستورات را اجرا کنید. اگر حجم فیزیکی با موفقیت ایجاد شود، پیام موفقیت ظاهر می شود.

آموزش LVM اوبونتوآموزش LVM اوبونتو

حالا اگر دوباره دستور را اجرا کنید lvmdiskscan سپس خواهید دید که یک حجم فیزیکی ایجاد شده است. در خروجی، دیسک آزاد وجود ندارد زیرا کل دیسک به عنوان یک حجم فیزیکی ایجاد می شود.

آموزش LVM اوبونتوآموزش LVM اوبونتو

همچنین می توانید استفاده کنید pvdisplay دستور پیدا کردن حجم های فیزیکی موجود.

لوم> pvdisplay

آموزش LVM اوبونتوآموزش LVM اوبونتو

ایجاد گروه حجم

بعد از ایجاد حجم فیزیکی می توانید یک گروه حجم ایجاد کنید. vgcreate دستور برای ایجاد گروه حجم جدید استفاده می شود. با استفاده از یک یا چند حجم فیزیکی می توانید یک گروه حجم ایجاد کنید. فقط یک حجم فیزیکی وجود دارد. بنابراین، گروه حجم را می توان با این یکی ایجاد کرد. فرض کنید، می خواهید یک گروه حجمی به نام ایجاد کنید vg1 با /dev/sdb، سپس دستور زیر را اجرا کنید. اگر گروه حجم به درستی ایجاد شود، پیام موفقیت ظاهر می شود.

lvm> vgcreate vg1 /توسعه دهنده/sdb

آموزش LVM اوبونتوآموزش LVM اوبونتو

vgdisplay دستور برای بدست آوردن اطلاعات گروه های حجم موجود استفاده می شود. برای نمایش خروجی دستور را اجرا کنید.

lvm> vgdisplay

آموزش LVM اوبونتوآموزش LVM اوبونتو

شما می توانید چندین گروه حجم ایجاد کنید و گروه های حجم می توانند اندازه های متفاوتی داشته باشند. برای ایجاد گروه حجم با اندازه خاص، حجم موجود در اینجا حذف می شود. vgremove دستور با نام گروه حجم برای حذف گروه حجم موجود استفاده می شود.

lvm> vgremove vg1

آموزش LVM اوبونتوآموزش LVM اوبونتو

زیر را اجرا کنید vgcreate دستور ایجاد یک گروه حجمی به اندازه 100M.

lvm> vgcreate -s 100M vg1 /توسعه دهنده/sdb

آموزش LVM اوبونتوآموزش LVM اوبونتو

حالا vgdisplay خروجی زیر را نشان می دهد.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  گنوم تقسیم صفحه روی اوبونتو

آموزش LVM اوبونتوآموزش LVM اوبونتو

ایجاد حجم منطقی

می توانید حجم منطقی با اندازه خاص یا تمام فضای خالی باقیمانده ایجاد کنید. lvcreate دستور برای ایجاد حجم منطقی استفاده می شود. نام منطقی حجم با گزینه -n و اندازه حجم با گزینه -L مشخص می شود. دستور زیر را برای ایجاد یک حجم منطقی 10 گیگابایتی با نام اجرا کنید lv1 برای گروه حجم vg1 که با حجم فیزیکی متصل شده است، /dev/sdb.

lvm> lvcreate 10 گرم -n lv1 vg1

آموزش LVM اوبونتوآموزش LVM اوبونتو

lvdisplay دستور برای به دست آوردن اطلاعات تمام حجم های منطقی موجود استفاده می شود.

آموزش LVM اوبونتوآموزش LVM اوبونتو

پس از ایجاد حجم منطقی، اگر فضای خالی در حجم فیزیکی وجود داشته باشد، می توان با استفاده از فضای خالی باقیمانده، یک حجم منطقی جدید ایجاد کرد. گزینه. برای ایجاد یک حجم منطقی دستور را اجرا کنید، lv2 با استفاده از تمام فضای آزاد گروه حجم، vg1

lvm> lvcreate 100%رایگان -n lv2 vg1

آموزش LVM اوبونتوآموزش LVM اوبونتو

شما می توانید یک حجم منطقی با بسیاری از گزینه های پیشرفته ایجاد کنید. برخی از گزینه ها در اینجا توضیح داده شده است. یکی از گزینه های مهم نوع – است که نوع تخصیص حجم منطقی را تعیین می کند. برخی از پرکاربردترین انواع آن هستند خطی، راه راه و raid1. نوع پیش فرض خطی است که در آن دستگاه های فیزیکی یکی پس از دیگری اضافه می شوند. حداقل دو حجم فیزیکی برای ایجاد یک حجم منطقی راه راه مورد نیاز است. عملکرد این نوع حجم منطقی بهتر است اما آسیب پذیری داده ها را افزایش می دهد. برای ایجاد حجم منطقی راه راه از گزینه -i استفاده می شود. نوع raid1 برای ایجاد آینه حجم RAID1 استفاده می شود. این نوع همچنین به حداقل دو حجم فیزیکی با فضای لازم برای ایجاد حجم منطقی نیاز دارد. بنابراین، برای ایجاد حجم راه راه و نوع raid1 باید حداقل دو حجم فیزیکی ایجاد کنید و دستورات زیر را اجرا کنید.

حجم نواری:

lvm> lvcreate –نوع راه راه -من 2 10 گرم -n s_vol1 vol_group

حجم Raid1:

lvm> lvcreate –نوع حمله 1 -m 2 20 گرم -n m_vol1 vol_group

lvremove دستور برای حذف هر حجم منطقی موجود استفاده می شود. دستور زیر حجم منطقی lv2 را که در گروه حجمی vg1 قرار دارد حذف می کند.

lvm> lvremove /توسعه دهنده/vg1/lv2

آموزش LVM اوبونتوآموزش LVM اوبونتو

Snapshot ایجاد کنید

شما باید از حجم منطقی اصلی به جای حجم فیزیکی برای ایجاد یک عکس فوری از آن حجم استفاده کنید. تمام حجم های منطقی موجود را حذف کنید و یک حجم منطقی جدید ایجاد کنید که کوچکتر از حجم فیزیکی است زیرا عکس فوری ایجاد خواهد شد. روی فضای آزاد حجم فیزیکی

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  روش به روز رسانی تمام بسته ها روی اوبونتو 22.04

آموزش LVM اوبونتوآموزش LVM اوبونتو

حال، اگر می خواهید یک عکس فوری از حجم منطقی ایجاد کنید، دستور زیر را برای ایجاد عکس فوری از lv1 اجرا کنید. در اینجا نام اسنپ شات snap_ck و اندازه اسنپ شات 6G است. اگر فضای خالی دستگاه فیزیکی کمتر از 6G باشد، خطایی ایجاد می‌شود و هیچ عکس فوری ایجاد نمی‌شود.

lvm> lvcreate -s 6G -n snap_ck vg1/lv1

آموزش LVM اوبونتوآموزش LVM اوبونتو

-ادغام گزینه برای بازیابی حجم منطقی از یک عکس فوری استفاده می شود. هنگامی که دستور اجرا می شود، حجم منطقی از جایی که عکس فوری گرفته شده است، بازیابی می شود.

lvm> lvconvert –ادغام vg1/snap_ck

آموزش LVM اوبونتوآموزش LVM اوبونتو

تغییر اندازه حجم منطقی

شما می توانید اندازه هر حجم منطقی را به راحتی با استفاده از آن تغییر دهید lvresize فرمان این دستور با گزینه های -L برای تنظیم اندازه جدید برای هر حجم موجود استفاده می شود. در ابتدا، اندازه فعلی هر حجم منطقی را که می خواهید با استفاده از آن تغییر اندازه دهید، بررسی کنید lvscan فرمان حجم فعلی حجم در خروجی زیر 5 گیگابایت است.

lvm> lvscan

آموزش LVM اوبونتوآموزش LVM اوبونتو

اگر می خواهید حجم صدا را تغییر دهید و حجم آن را روی 9 گیگابایت تنظیم کنید، دستور lvresize را با گزینه های مورد نیاز اجرا کنید و بررسی کنید که حجم صدا به درستی افزایش یافته است یا خیر.

lvm> lvresize +4G vg1/lv1
lvm> lvscan

آموزش LVM اوبونتوآموزش LVM اوبونتو

حذف Physical Volume از Volume Group

اگر هر گروه حجمی شامل دو یا چند جلد فیزیکی است و می‌خواهید پیوست هر حجم فیزیکی خاصی را از گروه حجم حذف کنید، اجرا کنید. vgreduce دستور با نام گروه حجم و نام حجم فیزیکی. اگر از حجم فیزیکی استفاده می‌شود، نمی‌توانید صدا را از گروه حجم حذف کنید. در این صورت، باید حجم فیزیکی مورد نیاز را به مکان فیزیکی دیگری از گروه حجم منتقل کنید. بنابراین گروه حجم باید بیش از یک حجم فیزیکی برای انجام کار داشته باشد. پس از جابجایی حجم فیزیکی، می توانید دستورات زیر را برای حذف آن حجم فیزیکی از گروه حجم اجرا کنید. اگر فقط یک دستگاه فیزیکی در گروه حجم داشته باشید، نمی توانید دستورات را اجرا کنید.

lvm> pvmove /توسعه دهنده/sdb
lvm> vgreduce vg1 /توسعه دهنده/sdb

lvm> pvremove /توسعه دهنده/sdb

داشتن دانش استفاده از LVM برای مدیریت کارآمد دستگاه های ذخیره سازی سیستم ضروری است. اگر دستورات ذکر شده در این آموزش را به درستی درک کرده و تست کنید، می توانید این دستورات را اعمال کنید روی اوبونتو برای پیکربندی دیسک های شما بر اساس روی نیازمندیهای شما.

برای نگارش بخشهایی از این متن ممکن است از ترجمه ماشینی یا هوش مصنوعی GPT استفاده شده باشد
لطفا در صورت وجود مشکل در متن یا مفهوم نبودن توضیحات، از طریق دکمه گزارش نوشتار یا درج نظر روی این مطلب ما را از جزییات مشکل مشاهده شده مطلع کنید تا به آن رسیدگی کنیم

زمان انتشار: 1403-01-06 12:29:04

امتیاز شما به این مطلب
دیدگاه شما در خصوص مطلب چیست ؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفا دیدگاه خود را با احترام به دیدگاه های دیگران و با توجه به محتوای مطلب درج کنید