وبلاگ رسانگار
با ما حرفه ای باشید

سرور مجازی NVMe

خطای در دسترس نبودن سرویس 503 چیست؟

0 7
زمان لازم برای مطالعه: 3 دقیقه



یکی از رایج ترین خطاهایی که هنگام وبگردی رخ می دهد “خطای عدم دسترسی به سرویس 503” است. این پیغام خطا زمانی اتفاق می افتد که سرور وب سایت با مشکلات فنی مواجه است و قادر به انجام آن نیست process درخواست شما. این ممکن است به دلایل مختلفی مانند بارگذاری بیش از حد سرور، تعمیر و نگهداری یا ارتقاء باشد. این خطا ممکن است ناامید کننده باشد، اما مهم است که بدانیم مشکلی در دستگاه یا اتصال اینترنت شما نیست. تنها کاری که می توانید انجام دهید این است که منتظر بمانید تا سرور وب سایت مشکل را حل کند یا بعداً دوباره امتحان کنید.

این مقاله توضیح می دهد که خطای 503 به چه معناست، چرا کد HTTP 503 دریافت می کنید و چگونه این خطاها را عیب یابی کنید.

خطای HTTP 503 چیست؟

وقتی یک وب را باز می کنید page، مرورگر شما درخواستی را به سرور میزبان سایت ارسال می کند که داده های درخواستی و کد پاسخ را برمی گرداند. سرور کد وضعیت پاسخ HTTP را برمی گرداند که به مشتری می گوید آیا درخواست موفقیت آمیز بوده است یا خیر.

کدهای پاسخ به پنج کلاس دسته بندی می شوند. کدهای بین 500 تا 599 نشان دهنده خطای سرور است.

کد وضعیت HTTP 503 یک پاسخ خطای عمومی است که زمانی که سرور قادر به رسیدگی به درخواست نیست، باز می گردد. دلایل زیادی وجود دارد که باعث می شود سرور برای تکمیل درخواست و بازگرداندن خطای 503 آماده نباشد. این کد خطا معمولاً زمانی ظاهر می شود که سرور با درخواست ها بیش از حد بارگیری می شود یا برای تعمیر و نگهداری از کار می افتد.

خطای 503

اگر page شما از خطای 503 بازدید می کنید، هیچ کاری نمی توانید انجام دهید زیرا مرورگر یا اتصال اینترنت شما باعث ایجاد خطا نمی شود. حتی اگر خطا باشد روی در سمت سرور، می توانید برخی از گزینه های زیر را امتحان کنید:

  • مرورگر خود را دوباره بارگیری کنید یا سعی کنید مرورگر را باز کنید page با یکی دیگر شانس هایی که page زمانی که مرورگر خود را به‌روزرسانی کنید کم است، بارگیری می‌شود، اما با این حال، ارزش امتحان کردن را دارد.
  • سعی کنید کش مرورگر خود را پاک کنید. اگر page با نشان دادن خطای 503 در کش، مرورگر نسخه جدیدی را پس از پاک شدن کش درخواست می کند.
  • بعدا بیا. مدیر وب ممکن است در این مدت مشکل وب سرور را برطرف کند.
  • با صاحبان وب سایت تماس بگیرید. آخرین گزینه باقی مانده تماس با مسئول نگهداری وب سایت است.
پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  روش نصب Mono در CentOS 8

عیب یابی خطای 503

چندین دلیل مختلف می تواند باعث خطای سرور داخلی 503 شود. رایج ترین آنها موارد زیر است:

  • حمله انکار سرویس توزیع شده (DDoS). حمله DDoS تلاشی است که توسط یک طرف مخرب برای سرریز کردن پهنای باند یا منابع سیستم شما و بارگذاری بیش از حد آن انجام می شود. هنگامی که سیستم بیش از حد بارگذاری می شود، قادر به ارائه درخواست ها نیست. این می تواند منجر به خرابی قابل توجه، از دست دادن درآمد و آسیب به شهرت سازمان مورد نظر شود.
  • تعمیر و نگهداری خودکار ممکن است شما آن را ندانید، اما سرور شما ممکن است از خدمات منظم یا تعمیر و نگهداری نرم افزاری استفاده کند. به عنوان مثال، اگر یک سایت وردپرس دارید، هر زمان که نسخه جدیدی وجود داشته باشد، به طور خودکار به آخرین نسخه به روز می شود. در طول به روز رسانی process، وردپرس خطای 503 Service Unavailable را برمی گرداند.
  • تنظیمات فایروال اغلب، یک فایروال با پیکربندی نادرست می تواند باعث خطای 503 شود. این معمولا زمانی اتفاق می افتد که برنامه از یک شبکه تحویل محتوا (CDN) استفاده می کند. فایروال سرور ممکن است درخواست های CDN را به عنوان یک حمله تشخیص دهد و آنها را مسدود کند و در نتیجه خطای 503 ایجاد شود.
  • سایت هک شده کد مخربی که به وب سایت شما تزریق می شود ممکن است منجر به خطای 503 شود.
  • مشکلات پلاگین ها و تم ها. اگر از وردپرس یا یک CMS مشابه استفاده می کنید، خطای 503 می تواند پس از به روز رسانی یا اصلاح یک افزونه/موضوع ظاهر شود.
  • سرور Node.js. اگر یک سایت مبتنی بر Node.js دارید، بررسی کنید که آیا سرور Node.js از کار افتاده است یا نه.
پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  روش لیست کردن بسته های نصب شده CentOS

بهترین راه برای تعیین اینکه چرا خطای 503 رخ داده است، بررسی فایل های گزارش سرور است. محل فایل های گزارش بستگی دارد روی توزیع لینوکس و وب سرور شما. متداول ترین مکان ها برای Apache و Nginx به شرح زیر است:

/var/log/apache2/error.log
/var/log/httpd/error_log
/var/log/nginx/error_log

اگر برنامه شما ساخته شده است روی Node.js، گزارش های Node.js را بررسی کنید.

به طور معمول، گزارش سرور حاوی اطلاعات دقیقی در مورد خطا است که به شما در شناسایی و رفع آن کمک می کند.

نتیجه

خطای سرور داخلی 503 یک کد وضعیت HTTP است، به این معنی که مشکلی در وب سرور میزبان سایتی که شما بازدید می کنید، رخ داده است. این ممکن است به دلایل مختلفی مانند تعمیر و نگهداری، ترافیک بالا یا بار بیش از حد سرور باشد.

اگر سوال یا بازخوردی دارید، در کامنت بگذارید.

کد پاسخ HTTP
برای نگارش بخشهایی از این متن ممکن است از ترجمه ماشینی یا هوش مصنوعی GPT استفاده شده باشد
لطفا در صورت وجود مشکل در متن یا مفهوم نبودن توضیحات، از طریق دکمه گزارش نوشتار یا درج نظر روی این مطلب ما را از جزییات مشکل مشاهده شده مطلع کنید تا به آن رسیدگی کنیم

زمان انتشار: 1403-02-07 15:06:02

امتیاز شما به این مطلب
دیدگاه شما در خصوص مطلب چیست ؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفا دیدگاه خود را با احترام به دیدگاه های دیگران و با توجه به محتوای مطلب درج کنید