از طریق منوی جستجو مطلب مورد نظر خود در وبلاگ را به سرعت پیدا کنید
اصول پایتون را بیاموزید – راهنمای مبتدیان
سرفصلهای مطلب
آیا مشتاق هستید وارد دنیای برنامه نویسی شوید اما مطمئن نیستید از کجا شروع کنید؟ بیشتر نگاه نکنید – پایتون یک نقطه شروع عالی برای تازه واردان و توسعه دهندگان باتجربه است.
در این راهنما، من شما را با اصول اولیه آشنا می کنم تا بتوانید شروع کنید روی سفر پایتون شما
فهرست مطالب
- پیش نیازها
- چرا پایتون یاد بگیریم؟
- ویژگی های کلیدی پایتون
- کاربردهای عملی پایتون
- روش نوشتن “Hello, World” در پایتون
- متغیرهای پایتون و انواع داده ها
- انواع داده های اولیه (بنیادی).
- ویژگی های انواع داده های اولیه
- از Cases برای انواع داده های اولیه استفاده کنید
- انواع داده های غیر ابتدایی (کامپوزیت) در پایتون
- ویژگی های انواع داده های غیر ابتدایی
- استفاده از موارد برای انواع داده های غیر ابتدایی
- انواع داده های اولیه (بنیادی).
- اپراتورها در پایتون
- عملگرهای حسابی
- اپراتورهای مقایسه
- عبارات در پایتون
- بیانیه تکلیف
- چاپ بیانیه
- اظهارات مشروط (اگر، elif، else)
- حلقه ها (برای و در حالی که)
- برای حلقه
- در حالی که حلقه
- شکستن و ادامه بیانیه ها
- توابع در پایتون
- نتیجه
پیش نیازها
قبل از اینکه سوار شوید روی این ماجراجویی کدنویسی، مطمئن شوید که موارد زیر را دارید:
- پایتون نصب شد
- یک ویرایشگر کد مانند VSCode، Vim، یا Sublime.
حالا بیایید مزایای استفاده از پایتون را بررسی کنیم.
چرا پایتون یاد بگیریم؟
اگر تعجب می کنید که چرا پایتون یک انتخاب عالی برای مبتدیان و توسعه دهندگان باتجربه است، در اینجا برخی از دلایل وجود دارد:
- خوانایی و سادگی: سینتکس تمیز پایتون خوانایی کد را افزایش می دهد، زمان توسعه را کاهش می دهد و آن را برای مبتدیان می سازد.
- تطبیق پذیری: شما می توانید از پایتون برای ساخت طیف متنوعی از برنامه ها، از توسعه وب گرفته تا علم داده و هوش مصنوعی استفاده کنید. همچنین دارای یک کتابخانه استاندارد گسترده و بسیاری از بسته های شخص ثالث مفید است.
- جامعه و Documentation: پایتون دارای یک جامعه قوی و مستندات جامع است که پشتیبانی فراوانی را ارائه می دهد و باعث محبوبیت و رشد زبان می شود.
- سازگاری بین پلتفرم: اجرای یکپارچه در ویندوز، macOS و لینوکس را تضمین می کند.
- کتابخانه ها و چارچوب های گسترده: یک اکوسیستم غنی، وظایف پیچیده را ساده می کند و در زمان و تلاش برای توسعه دهندگان صرفه جویی می کند.
امیدواریم که مجذوب امتیازات پایتون شده باشید – پس بیایید به ویژگی های کلیدی آن بپردازیم.
ویژگی های کلیدی پایتون
درک ویژگی های کلیدی پایتون به شما بینش هایی در مورد نقاط قوت آن و اینکه چرا یک انتخاب محبوب در میان توسعه دهندگان است، می دهد:
- زبان تفسیر شده: کد شما مستقیماً توسط ماشین هدف ترجمه نمی شود. در عوض، یک برنامه ویژه به نام مفسر کد را می خواند و اجرا می کند و امکان اجرای کراس پلتفرم کد شما را فراهم می کند.
- تایپ پویا: تایپ پویا نیاز به اعلان های صریح نوع داده را از بین می برد و سادگی و انعطاف پذیری را افزایش می دهد.
- شی گرا: پایتون از اصول شی گرا پشتیبانی می کند و ماژولار بودن کد و قابلیت استفاده مجدد را ارتقا می دهد.
- نحو مبتنی بر تورفتگی: نحو مبتنی بر تورفتگی خوانایی کد را تحمیل می کند و یک سبک کدنویسی ثابت را حفظ می کند.
- مدیریت حافظه: مدیریت خودکار حافظه از طریق جمع آوری زباله، مدیریت حافظه را برای توسعه دهندگان ساده می کند.
کاربردهای عملی پایتون
تطبیق پذیری و خوانایی پایتون آن را برای طیف وسیعی از برنامه ها مناسب می کند. در اینجا چند کاربرد عملی آورده شده است:
- توسعه وب: پایتون، با فریم ورک هایی مانند جنگو و فلاسک، توسعه Back-end را برای برنامه های کاربردی وب قوی تقویت می کند.
- علم داده و یادگیری ماشین: کتابخانه های پایتون مانند NumPy و Pandas که به طور گسترده در علم داده استفاده می شود، از تجزیه و تحلیل داده ها و یادگیری ماشین پشتیبانی می کنند.
- اتوماسیون و اسکریپت نویسی: پایتون در خودکارسازی وظایف و اسکریپت نویسی، ساده کردن عملیات تکراری برتری دارد.
- هوش مصنوعی و NLP: پایتون با کتابخانههایی مانند TensorFlow در هوش مصنوعی و برنامههای پردازش زبان طبیعی تسلط دارد.
- توسعه بازی: پایتون، همراه با Pygame، توسعه بازی های دو بعدی را برای علاقمندان و توسعه دهندگان مستقل تسهیل می کند.
- محاسبات علمی: پایتون یک ابزار ارزشمند در محاسبات علمی است که توسط دانشمندان و محققان برای کتابخانههای گستردهاش انتخاب شده است.
پایتون در اکثر توزیع های لینوکس از پیش نصب شده است. این مقاله را دنبال کنید روی روش نصب پایتون روی ویندوز و MacOS.
روش نوشتن “Hello, World” در پایتون
این معمولاً اولین دستاورد هنگام شروع کدنویسی به هر زبانی است: داشتن کد شما با عبارت “Hello world”. هر ویرایشگر کد دلخواه خود را باز کنید و فایلی با نام ایجاد کنید project.py
. در داخل فایل عبارت زیر را تایپ کنید:
print("Hello, World!")
برای اجرای این کد، رابط خط فرمان (CLI) را باز کنید. برای درک بیشتر در مورد CLI، این مقاله را دنبال کنید.
مطمئن شوید که دایرکتوری که فایل در آن ذخیره شده است را باز کرده و موارد زیر را اجرا کنید:
python3 project.py
هنگامی که این برنامه را اجرا می کنید، تبریک بی انتها را در رابط خط فرمان خود خواهید دید.
تبریک می گویم! شما به تازگی اولین اسکریپت پایتون خود را اجرا کرده اید. اکنون که یک پیام ساده را چاپ کرده اید، بیایید عمیق تر به پایتون شیرجه بزنیم.
متغیرهای پایتون و انواع داده ها
هدف اصلی کامپیوترها این است که process داده ها به اطلاعات مفید تبدیل می شوند، برای اینکه این اتفاق بیفتد، داده ها باید در حافظه آن ذخیره شوند. این با استفاده از متغیرها و انواع داده های یک زبان برنامه نویسی به دست می آید.
انواع داده در پایتون انواع خاصی از آیتم های داده ای هستند که با مقداری که می توانند بگیرند تعریف می شوند. متغیرها، روی از سوی دیگر، مانند ظروف دارای برچسب هستند که این داده ها را ذخیره می کنند. آنها شما را قادر می سازند تا اطلاعات را با استفاده از شناسه های خاص مدیریت و اصلاح کنید.
انواع داده ها به طور کلی به دو نوع طبقه بندی می شوند:
انواع داده های اولیه (بنیادی):
انواع داده های اولیه مقادیر ساده را نشان می دهند. این نوع داده ها اساسی ترین و ضروری ترین واحدهایی هستند که برای ذخیره و دستکاری اطلاعات در یک برنامه استفاده می شوند. آنها مستقیماً به کد ماشین سطح پایین ترجمه می شوند.
انواع داده های اولیه عبارتند از:
- رشته (
str
): توالی شخصیت ها را نشان می دهد. باید در نقل قول قرار داده شود. مثال:"Hello, Python!"
- عدد صحیح (
int
): اعداد کامل را بدون اعشار نشان می دهد. مثال:42
- شناور (
float
): اعداد را با اعشار نشان می دهد. مثال:3.14
- بولی (
bool
): نماینده هر کدام استTrue
یاFalse
.
ویژگی های انواع داده های اولیه:
- تغییر ناپذیری: انواع داده های اولیه تغییر ناپذیر هستند، به این معنی که پس از ایجاد نمی توان مقادیر آنها را تغییر داد. هر عملیاتی که به نظر می رسد یک مقدار اولیه را تغییر می دهد، یک مقدار جدید ایجاد می کند.
- نمایندگی مستقیم: هر نوع داده اولیه مستقیماً با یک نمایش کد ماشین سطح پایین خاص مطابقت دارد.
- مقادیر اتمی: انواع داده های اولیه مقادیر فردی و اتمی را نشان می دهند. آنها از انواع یا ساختارهای دیگر تشکیل نشده اند.
موارد استفاده برای انواع داده های اولیه:
- رشته ها برای دستکاری و نمایش متن استفاده می شوند.
- اعداد صحیح و شناور برای محاسبات عددی ضروری هستند.
- بولین ها در عملیات منطقی و تصمیم گیری به کار می روند.
بیایید با ادامه نوشتن کدهای پایتون ببینیم اینها چگونه کار می کنند.
خود را اصلاح کنید project.py
فایل شامل موارد زیر باشد:
# String Example
name = "John"
# Integer Example
age = 25
# Float Example
height = 1.75
# Boolean Example
is_student = True
# Print variable values
print("Name:", name)
print("Age:", age)
print("Height:", height)
print("Is student?", is_student)
در این قطعه، شما متغیرهایی را با انواع داده های مختلف معرفی کرده اید. برنامه را اجرا کنید و ببینید پایتون چگونه این نوع داده ها را مدیریت می کند.
خروجی مقادیر اختصاص داده شده به متغیرها در اسکریپت پایتون را نشان می دهد. را print
بیانیه ها محتویات را نمایش می دهند name
، age
، height
، و is_student
متغیرها
انواع داده های غیر ابتدایی (کامپوزیت) در پایتون
انواع داده های غیر ابتدایی ساختارهایی هستند که می توانند مقادیر متعددی را در خود نگه دارند و از انواع داده های دیگر، از جمله انواع اولیه و دیگر انواع ترکیبی تشکیل شده اند. بر خلاف انواع داده های اولیه، انواع غیر ابتدایی امکان نمایش پیچیده تر و ساختار یافته تری از داده ها را فراهم می کنند.
انواع داده های غیر ابتدایی عبارتند از:
- فهرست (
list
): مجموعه ای منظم و قابل تغییر از مقادیر را نشان می دهد. مثال:fruits = ["apple", "banana", "cherry"]
- چندتایی (
tuple
): مجموعه ای منظم و تغییرناپذیر از ارزش ها را نشان می دهد. مثال:coordinates = (3, 7)
- فرهنگ لغت (
dict
): مجموعه ای نامرتب از جفت های کلید-مقدار را نشان می دهد. مثال:person = {"name": "Alice", "age": 25, "is_student": True}
ویژگی های انواع داده های غیر ابتدایی:
- تغییرپذیری: لیست ها قابل تغییر هستند، به این معنی که عناصر آنها را می توان پس از ایجاد تغییر داد. تاپل ها، روی از سوی دیگر، تغییر ناپذیر هستند – عناصر آنها قابل تغییر نیستند. دیکشنری ها قابل تغییر هستند – می توانید جفت های کلید-مقدار را اضافه کنید، تغییر دهید یا حذف کنید.
- مجموعه ارزش ها: انواع داده های غیر ابتدایی امکان گروه بندی مقادیر متعدد را در یک ساختار واحد فراهم می کند و امکان ایجاد نمایش داده های پیچیده تری را فراهم می کند.
- سفارش داده شده (فهرست ها و تاپل ها): لیست ها و تاپل ها ترتیب عناصر را حفظ می کنند و امکان فهرست بندی قابل پیش بینی را فراهم می کنند.
- نگاشت کلید-مقدار (فرهنگ لغت): دیکشنری ها کلیدهای مقادیر را ترسیم می کنند و راهی برای سازماندهی و بازیابی داده ها ارائه می دهند روی شناسه های خاص
موارد استفاده برای انواع داده های غیر ابتدایی:
- لیست ها: زمانی مفید است که به مجموعهای نیاز دارید که در طول اجرای برنامه قابل تغییر باشد، مانند حفظ فهرستی از مواردی که ممکن است در طول زمان تغییر کنند.
- تاپل ها: زمانی مناسب است که میخواهید اطمینان حاصل کنید که دادهها ثابت میمانند و نمیتوانید به طور تصادفی آنها را تغییر دهید. اغلب برای نمایش مجموعه های ثابتی از مقادیر استفاده می شود.
- لغت نامه ها: ایده آل برای سناریوهایی که داده ها باید با برچسب ها یا کلیدهای خاصی مرتبط شوند. آنها بر اساس بازیابی داده کارآمد ارائه می دهند روی این شناسه ها
بسیار خوب، با کد پایتون خود ادامه دهید – آن را تغییر دهید project.py
فایل مطابق شکل زیر:
# List Example
fruits = ["apple", "banana", "cherry"]
print("List Example:", fruits)
# Tuple Example
coordinates = (3, 7)
print("Tuple Example:", coordinates)
# Dictionary Example person = {"name": "Alice", "age": 25, "is_student": True}
print("Dictionary Example:", person)
برنامه را اجرا کنید تا ببینید چگونه لیست ها و تاپل ها به شما اجازه سازماندهی و ذخیره داده ها را می دهند. در این قطعه کد:
- را
fruits
متغیر لیستی است حاوی رشته هایی که میوه های مختلف را نشان می دهد. - را
coordinates
متغیر یک تاپل با دو عدد صحیح است که مختصات را نشان می دهد. - را
person
متغیر یک فرهنگ لغت است که کلیدهای (“name”، “age”، “is_student”) را با مقادیر مربوطه مرتبط می کند.
می توانید عملیات مختلفی را انجام دهید روی این ساختارها، مانند افزودن عناصر به یک لیست یا دسترسی به آیتم های جداگانه در یک تاپل.
انواع داده ها به چند دلیل حیاتی هستند:
- تخصیص حافظه: انواع داده های مختلف به مقادیر متفاوتی از حافظه نیاز دارند. دانستن نوع داده به رایانه اجازه می دهد تا مقدار مناسبی از حافظه را برای یک متغیر اختصاص دهد.
- عملیات: هر نوع داده از عملیات خاصی پشتیبانی می کند. به عنوان مثال، می توانید دو مورد را اضافه کنید
integer
اعداد، دو را به هم متصل کنیدstrings
، یا دو مورد را مقایسه کنیدboolean
ارزش های. - پیشگیری از خطا: استفاده از نوع داده اشتباه در یک عملیات می تواند منجر به خطا شود. انواع داده با اجرای قوانین به جلوگیری از عواقب ناخواسته کمک می کند روی چگونه انواع مختلف می توانند تعامل داشته باشند
اپراتورها در پایتون
عملگرها در پایتون نمادهایی هستند که عملیات را انجام می دهند روی متغیرها و مقادیر
عملوند به ورودی ها یا اشیا اشاره دارد روی که یک عملیات انجام می شود.
بیایید برخی از عملگرهای ضروری در پایتون را بررسی کنیم:
عملگرهای حسابی:
عملگرهای حسابی اجزای اساسی هر زبان برنامه نویسی هستند که به توسعه دهندگان این امکان را می دهند تا عملیات ریاضی پایه را انجام دهند. روی مقادیر عددی
در پایتون، چندین عملگر حسابی شما را قادر می سازد تا محاسبات را به طور موثر انجام دهید. بیایید این عملگرها را بررسی کنیم:
- جمع (+): دو عملوند اضافه می کند.
- تفریق (-): عملوند سمت راست را از عملوند چپ کم می کند.
- ضرب
- : دو عملوند را ضرب می کند.
- Division (/): عملوند چپ را بر عملوند راست تقسیم می کند (همیشه یک float برمی گرداند).
- مدول (%): باقیمانده تقسیم عملوند چپ به عملوند راست را برمیگرداند.
توان (**): عملوند چپ را به توان عملوند راست می رساند. project.py
خود را اصلاح کنید
# Arithmetic Operators
num1 = 10
num2 = 3
add_result = num1 + num2
sub_result = num1 - num2
mul_result = num1 * num2
div_result = num1 / num2
mod_result = num1 % num2
exp_result = num1 ** num2
print("Addition:", add_result)
print("Subtraction:", sub_result)
print("Multiplication:", mul_result)
print("Division:", div_result)
print("Modulus:", mod_result)
print("Exponentiation:", exp_result)
فایل شامل نمونه هایی از این عملگرها: num1
کد بالا دو متغیر را مقداردهی اولیه می کند، num2
و 10
، با مقادیر 3
و
به ترتیب نشان دهنده دو عملوند عددی است.
add_result
سپس، عملیات حسابی با استفاده از این عملوندها انجام می شود:num1
نتیجه اضافه کردن را ذخیره می کندnum2
وsub_result
.num2
نتیجه تفریق را ذخیره می کندnum1
از جانبmul_result
.num1
نتیجه ضرب را ذخیره می کندnum2
وdiv_result
.num1
نتیجه تقسیم را ذخیره می کندnum2
توسطmod_result
.num1
باقی مانده تقسیم را ذخیره می کندnum2
توسطexp_result
.num1
نتیجه افزایش را ذخیره می کندnum2
به قدرت
. print()
در نهایت، نتایج این عملیات حسابی با استفاده از چاپ می شود onعباراتی که هر کدام به طور مناسب برچسب گذاری شده اند، مانند “جمع:”، “تفریق:” و غیره
، و به دنبال آن نتیجه مربوطه.
عملیات حسابی
اپراتورهای مقایسه روی عملگرهای مقایسه در پایتون ابزارهای ضروری برای ارزیابی و مقایسه مقادیر هستند. آنها شما را قادر می سازند شرایط را بیان کنید و بر اساس تصمیم گیری کنید True
رابطه بین ارزش های مختلف آنها هم برمی گردند False
یا روی مستقر
نتیجه مقایسه
- در اینجا عملگرهای رایج مقایسه هستند:
- برابر با (==): بررسی می کند که آیا دو عملوند برابر هستند.
- برابر نیست با (!=): بررسی می کند که آیا دو عملوند برابر نیستند.
- بزرگتر از (>): بررسی می کند که آیا عملوند چپ بزرگتر از عملوند راست است یا خیر.
- کمتر از (<): بررسی می کند که آیا عملوند سمت چپ کمتر از عملوند راست است.
- بزرگتر یا مساوی با (>=): بررسی می کند که آیا عملوند چپ بزرگتر یا مساوی با عملوند راست است.
کمتر یا مساوی با (<=): بررسی می کند که آیا عملوند سمت چپ کمتر یا مساوی با عملوند راست است. project.py
خود را گسترش دهید
# Comparison Operators
age = 25
is_adult = age >= 18
is_teenager = age >= 13 and age < 18
print("Is adult?", is_adult)
print("Is teenager?", is_teenager)
فایل شامل نمونه هایی از عملگرهای مقایسه: age
متغیر 25
با مقدار مقدار دهی اولیه می شود
، نشان دهنده سن یک فرد است. >=
سپس، عملگر مقایسه age
برای ارزیابی اینکه آیا استفاده می شود 18
بزرگتر یا مساوی است is_adult
. نتیجه این مقایسه مقدار بولی ذخیره شده در متغیر را تعیین می کند 18
. اگر سن است is_adult
یا بزرگتر، True
خواهد بود
، نشان دهنده بزرگسالی است. and
سپس عملگر منطقی age >= 13
برای ترکیب دو عملیات مقایسه استفاده می شود. مقایسه اول، 13
، بررسی می کند که آیا سن است age < 18
یا بزرگتر. مقایسه دوم، 18
، تضمین می کند سن کمتر از is_teenager
. اگر هر دو شرط درست باشد، True
خواهد بود
، به معنای سالهای نوجوانی است. print()
در نهایت، نتایج با استفاده از چاپ می شودTrue
اظهاراتی که نشان می دهد آیا فرد به عنوان بزرگسال طبقه بندی می شود ( False
یاTrue
) و اینکه آیا آنها به عنوان یک نوجوان شناسایی می شوند ( False
یا
).
بالغ است
عبارات در پایتون
عبارات به مفسر دستور می دهند تا اقدامات یا عملیات خاصی را انجام دهد. این اقدامات می تواند از تخصیص ساده مقادیر به متغیرها تا ساختارهای کنترلی پیچیده تر و تکرارها باشد.
درک انواع مختلف عبارات برای نوشتن کد پایتون موثر و رسا ضروری است.
بیانیه تکلیف
دستورهای انتساب ابتدایی ترین نوع دستورات در پایتون هستند. آنها برای تخصیص مقادیر به متغیرها، ایجاد یک مرجع با نام به داده ها استفاده می شوند.
x = 10
name = "Alice"
در اینجا یک مثال است: x
در این قطعه، 10
مقدار صحیح به آن اختصاص داده شده است name
، و "Alice"
رشته اختصاص داده شده است
. این تخصیص ها متغیرهایی را ایجاد می کنند که می توانند در سراسر برنامه استفاده شوند.
چاپ بیانیه print را consoleدستور برای نمایش خروجی در
print("Hello, Python!")
. این یک ابزار بسیار مهم برای اشکال زدایی و ارائه اطلاعات به کاربران است. مثال: consoleاین کد رشته “Hello, Python!” به
.
اظهارات مشروط (اگر، elif، else) روی عبارات شرطی زمانی استفاده می شود که بخواهید بلوک های مختلف کد را بر اساس آن اجرا کنید
شرایط خاص project.py
فرض کنید می خواهید تعیین کنید که آیا فردی به سن قانونی برای نوشیدن رسیده است یا خیر. را اصلاح کنید
# Conditional Statement Example
age = 20
if age < 18:
print("You are a minor.")
elif 18 <= age < 21:
print("You are an adult, but not yet allowed to drink.")
else:
print("You are a legal adult.")
فایل با کد زیر:
- در این مثال:
if
راage
بیانیه بررسی می کند اگر - کمتر از 18 است.
elif
راage
عبارت (مخفف else if) if را بررسی می کند - بین 18 (شامل) و 21 (انحصاری) است.
else
را
اگر غیر از بیانیه
یک فرد 20 ساله مجاز به نوشیدن نیست.
حلقه ها (برای و در حالی که) for
حلقه ها برای تکرار یک بلوک کد چندین بار استفاده می شوند. دو نوع حلقه اصلی در پایتون وجود دارد: while
حلقه ها و
حلقه ها
برای حلقه: for
آ print حلقه زمانی استفاده می شود که تعداد تکرارها را از قبل بدانید. فرض کنید فهرستی حاوی نام میوه ها دارید و می خواستید for
هر میوه در این مورد، الف
حلقه یک انتخاب ایده آل برای تکرار بر روی عناصر لیست است.
# for loop Example
fruits = ["apple", "banana", "cherry"]
for fruit in fruits:
print(fruit)
در اینجا یک مثال با استفاده از پایتون آورده شده است: for
در این مثال، fruits
حلقه روی هر عنصر در حلقه تکرار می شود
لیست میوه ها در حلقه for
حلقه while: while
آ
دستور یک دستور جریان کنترلی است که به شما امکان می دهد تا زمانی که یک شرط مشخص درست است، یک بلوک از کد را به طور مکرر اجرا کنید. project.py
فرض کنید می خواهید شمارش را تا رسیدن به یک آستانه مشخص شبیه سازی کنید. خود را اصلاح کنید
# While Loop Example
count = 0
while count < 5:
print("Count:", count)
count += 1
و کد زیر را اضافه کنید: while
در این سناریو، count
تا زمانی که حلقه به اجرا ادامه می دهد
خروجی حلقه while
شکستن و ادامه بیانیه ها
break
دستورات Break و continue در حلقه ها استفاده می شوند.continue
: از حلقه خارج می شود.
: بقیه کد داخل حلقه را برای تکرار فعلی رد می کند، سپس حلقه را ادامه می دهد.
# Break Statement Example
print("Output with 'break':")
for i in range(5):
if i == 3:
print(f"Encountered 'break' at i={i}")
break
print(i)
# Continue Statement Example
print("\nOutput with 'continue':")
for i in range(5):
if i == 2:
print(f"Skipped iteration with 'continue' at i={i}")
continue
print(i)
مثال ها: break
در i
به عنوان مثال، حلقه زمانی که متوقف می شود
برابر با 3 است و اعداد 0، 1 و 2 چاپ می شوند. continue
در i
به عنوان مثال، چه زمانی continue
برابر با 2 است print(i)
بیانیه از
خروجی عبارات شکستن و ادامه دادن
توابع در پایتون
توابع بلوکهای کد قابل استفاده مجدد هستند که با احاطه کردن عملکرد در واحدهای جداگانه و سازمانیافته، ماژولار بودن را افزایش میدهند. این رویکرد به جلوگیری از تکرار کد کمک می کند و به طور قابل توجهی خوانایی کد را بهبود می بخشد. project.py
درون
def greet():
print("Hello, World!")
# Call the function to execute
greet()
فایل، کد زیر را بنویسید: greet()
کد بالا حاوی یک تابع ساده پایتون به نام است console. هنگامی که “تلفن می شود” یا “فراخوانی می شود”، این تابع “Hello, World!” را چاپ می کند. به
. این یک مثال اساسی است که روش عملکرد توابع در پایتون را نشان می دهد. روی شما می توانید با وارد کردن پارامترها، این کار را یک قدم جلوتر بردارید. پارامترها به عنوان مکان نگهدار برای مقادیر ارسال شده به یک تابع در طول فراخوانی آن عمل می کنند و به توابع اجازه می دهند ورودی را بپذیرند و بر اساس عملیات انجام دهند.
آن ورودی روی if elif else
مثال قبلی را اصلاح کنید
def check_age(age):
if age < 18:
print("You are a minor.")
elif 18 <= age < 21:
print("You are an adult, but not yet allowed to drink.")
else:
print("You are a legal adult.")
# Call the function with a specific age
check_age(20)
عبارتی که شامل توابع باشد: check_age
در این مثال، age
تابع یک
پارامتر و همان بررسی شرطی کد اصلی را انجام می دهد. این تابع به شما امکان می دهد تا با فراخوانی تابع با سن مورد نظر، از این منطق برای مقادیر مختلف سن استفاده مجدد کنید. check_age
می توانید تماس بگیرید print با هر مقدار سنی کار می کند، و خواهد شد روی بر اساس پیام مناسب
کارکرد
نتیجه روی سوار شدن
سفر یادگیری پایتون شما، این راهنما مزایای یادگیری پایتون، ویژگی های کلیدی آن و موارد استفاده عملی را معرفی می کند.روی با نماد نمادین “سلام، جهان!” و با پیشرفت در متغیرها، انواع دادهها، عبارات و توابع، دستهایی به دست آوردهاید.
تجربه با پایتون پایه ما همچنین در مورد انواع داده های اولیه و غیر ابتدایی، دستورات شرطی و حلقه ها صحبت کردیم. process همانطور که سفر شما پیشرفت می کند، به موضوعات پیشرفته ای مانند برنامه نویسی شی گرا، مدیریت فایل ها و پروژه های دنیای واقعی بپردازید. با داشتن دانش اساسی، اکنون می توانید چالش های کدنویسی را که برایتان پیش می آید، بپذیرید. کنجکاو بمانید و از پاداش آن لذت ببرید
کدنویسی با پایتون کد نویسی مبارک!
منتشر شده در 1403-02-21 02:00:11