Node.js چیست: درک نحوه کار و نحوه شروع

Node.js یک محیط زمان اجرا متن باز و چند پلتفرمی است که به شما امکان می دهد جاوا اسکریپت را اجرا کنید. روی سمت سرور معماری این نرم‌افزار انتقال داده‌های کارآمد را امکان‌پذیر می‌سازد و آن را به یک انتخاب محبوب برای ساخت برنامه‌های بلادرنگ و مقیاس‌پذیر تبدیل می‌کند.

این آموزش اصول اولیه Node.js از جمله روش کار و کاربردهای عملی آن را به شما آموزش می دهد. همچنین روش تنظیم آن را توضیح خواهیم داد روی سرور شما تا بتوانید سریع شروع کنید.

معرفی Node.js

به طور سنتی، جاوا اسکریپت فقط اجرا می شد روی بخش جلویی از زمان اجرا فقط در مرورگرهای وب مانند Google Chrome در دسترس بود. این باعث می شود که زبان برنامه نویسی برای ساخت یک برنامه کاربردی سمت مشتری، بسیار شبیه به یک وب سایت پویا، قابل اجرا باشد.

رایان دال Node.js را در سال 2009 به‌عنوان محیطی سبک و پاسخگو در زمان اجرا برای جاوا اسکریپت ایجاد کرد. این نرم افزار به توسعه دهندگان اجازه می دهد تا از زبان برنامه نویسی به عنوان کد سمت سرور استفاده کنند.

با استفاده از جاوا اسکریپت روی سمت سرور به توسعه دهندگان اجازه می دهد هر دو قسمت جلویی و پشتی را به یک زبان بنویسند. این به ساده سازی توسعه و نگهداری کمک می کند زیرا آنها می توانند از همان کد دوباره استفاده کنند.

علاوه بر این، توسعه back end در جاوا اسکریپت به برنامه شما امکان می دهد از مدل برنامه نویسی ناهمزمان Node.js بهره مند شود. در هسته خود، این معماری به سرویس وب شما اجازه می دهد تا چندین درخواست کاربر را به طور موثرتری ارائه دهد.

در بخش بعدی بیشتر در مورد این مفهوم صحبت خواهیم کرد.

Node.js چگونه کار می کند

برای درک اصل کار Node.js، باید اصطلاحات مهم زیر را درک کنید.

مدل ورودی/خروجی غیر مسدود

برای رسیدگی به درخواست کاربر، سرورهای سنتی مانند آپاچی و تامکت استفاده از a نخ که می تواند به یک مشتری در یک زمان خدمت کند. هنگامی که به حداکثر تعداد رشته ها رسیدید، یک درخواست جدید باید منتظر بماند تا موضوعات موجود کار خود را به پایان برسانند.

رشته‌هایی که هنوز درخواست‌های کاربر را پردازش می‌کنند، ورودی مشتریان جدید را مسدود می‌کنند و خروجی را به سرویس‌های خارجی مانند API یا پایگاه‌های داده ارسال نمی‌کنند. ممکن است در زمان اوج ترافیک با بسیاری از اتصالات همزمان منجر به گلوگاه شود.

پارادایم های غیر مسدود کننده به این معنی است که رشته تکی Node.js می تواند یک درخواست جدید را بدون منتظر ماندن برای تکمیل درخواست فعلی دریافت و ارسال کند. چنین سیستمی نامیده می شود معماری ناهمزمان.

معماری ناهمزمان

همزمان معماری درخواست های مشتری را به ترتیب پردازش می کند، به این معنی که وب سرور عملیات فعلی را قبل از شروع یک مورد جدید تکمیل می کند.

در همین حال، یک برنامه با ناهمزمان معماری در حالی که منتظر نتایج سایر عملیات است، عملیات جدیدی را آغاز خواهد کرد. پس از دریافت پاسخ، وب سرور داده ها را به مشتری برمی گرداند.

معماری ناهمزمان برای برنامه‌هایی که نیاز به واکشی داده‌ها از سرویس‌های دیگر دارند، مناسب است رابط های برنامه نویسی کاربردی (API) یا پایگاه های داده. به جای بیکار بودن، وب سرور می تواند process درخواست های جدید در حالی که منتظر پاسخ هستند.

اگرچه برای وظایف ورودی-خروجی (I/O) عالی است، اما این معماری Node.js را به CPU فشرده‌تر می‌کند، زیرا تنها از یک رشته برای رسیدگی به درخواست‌های متعدد استفاده می‌کند.

رویداد محور

در Node.js، رویدادها سیگنال هایی هستند که نشان می دهند یک عمل خاص رخ داده است. به عنوان مثال، ممکن است یک عملیات جدید یا تکمیل کار را آغاز کنند.

رویدادها برای فعال کردن مدل ناهمزمان یکپارچه هستند. آنها در یک حلقه عمل می کنند و به Node.js آموزش می دهند که چگونه جریان درخواست را مدیریت کند.

با دریافت درخواست مشتری جدید، حلقه رویداد شروع می شود. سپس Node.js درخواست را به سرویس خارجی مناسب مانند یک API ارسال می کند. هنگامی که سرور شما داده ها را دریافت می کند، یک رویداد جدید باعث می شود a عملکرد برگشت به تماس.

زمانی که یک شرایط خاص یا عملیات ناهمزمان کامل شد، یک تابع callback تابع دیگری را اجرا می کند. وب سرور را قادر می سازد تا process درخواست و ارسال پاسخ به مشتری.

موتور جاوا اسکریپت V8

در هسته Node.js موتور جاوا اسکریپت V8 قرار دارد که زبان برنامه نویسی را تجزیه و اجرا می کند. به عبارت دیگر، به سرور بک‌اند شما اجازه می‌دهد تا کد جاوا اسکریپت را خارج از مرورگر وب اجرا کند.

گوگل در ابتدا این موتور را برای گوگل کروم توسعه داد. بعدا روی، Node.js از این فناوری استفاده می کند تا جاوا اسکریپت را به طور مستقل اجرا کند روی بالای Node.js.

مزایای استفاده از Node.js

پس از درک مکانیسم Node.js، بیایید بررسی کنیم که چگونه این مدل می تواند برای توسعه برنامه وب شما مفید باشد.

  • سرعت. معماری ناهمزمان Node.js چندین عملیات ورودی/خروجی را کارآمدتر مدیریت می‌کند و در نتیجه برنامه‌ای پاسخگوتر ایجاد می‌کند. همچنین زمان اجرا را برای واکشی بلادرنگ داده ها مناسب می کند.
  • مکانیسم رسیدگی به خطا ساخته شده در اشیاء خطا به کاربران انعطاف بیشتری در رسیدگی به مسائل متعدد می دهد. آنها به توسعه دهندگان اجازه می دهند تا بینش دقیق تری در مورد خطا برای عیب یابی و پردازش کارآمدتر به دست آورند.
  • بهره وری توسعه. Node.js به توسعه دهندگان اجازه می دهد تا از جاوا اسکریپت در هر جایی برای توسعه فول استک استفاده کنند. توسعه را آسان تر می کند زیرا کد به طور یکپارچه در قسمت پشت و جلو کار می کند.
  • اکوسیستم غنی کاربران می توانند ماژول های مختلفی را از طریق Node Package Manager (NPM) نصب کنند تا به راحتی قابلیت های جدید را بدون نوشتن از ابتدا به برنامه های Node.js خود اضافه کنند.
  • انعطاف پذیری و مقیاس پذیری. توسعه دهندگان می توانند از Node.js با سایر چارچوب ها و سیستم عامل ها استفاده کنند. آنها همچنین می توانند زمان اجرا را با استفاده از رویکردهای مختلف، مانند نصب یک متعادل کننده بار یا راه اندازی، مقیاس کنند میکروسرویس ها.
  • منبع باز. کد منبع Node.js برای همه کاربران قابل دسترسی است و سازندگان آن برای شفافیت، نوآوری و سفارشی سازی تلاش می کنند. این زمان اجرا همچنین دارای پشتیبانی قوی جامعه است.

کارهایی که می توانید با Node.js انجام دهید

در اینجا چندین مورد استفاده Node.j وجود دارد که می‌توانند از عملکرد پاسخ‌گوی I/O و معماری ناهمزمان زمان اجرا سود ببرند:

  • چت و پخش زنده. پلتفرم‌های چت و استریم شامل بسیاری از عملیات I/O هستند زیرا کاربران داده‌ها را در زمان واقعی ارسال و دریافت می‌کنند. پردازش کارآمد Node.js به حداقل رساندن تاخیر کمک می کند process درخواست مشتری به طور همزمان
  • جریان داده. Node.js می تواند به سرعت اطلاعات را از منابع خارجی واکشی و ارسال کند، و آن را برای جریان داده های بلادرنگ کاملاً مناسب می کند. از کاربردهای این فناوری می توان به نظارت بر بازار سهام و سیستم اشاره کرد.
  • پروکسی های سرور پروکسی سرور یک واسطه بین کلاینت و سرور است host سرور، معمولاً برای متعادل کردن بار یا فیلتر کردن ترافیک استفاده می شود. Node.js درخواست های مشتری را تضمین می کند و پاسخ سرور به راحتی انجام می شود.
  • API های RESTful. Node.js معمولاً برای ایجاد API های RESTful استفاده می شود که برنامه ها را قادر می سازد از خدمات خارجی در شبکه استفاده کنند.
  • مجرد-page برنامه های کاربردی (SPAs). SPA هایی مانند Gmail و PayPal داده های مربوط به مشتری را در زمان واقعی و بدون بازخوانی دستی به روز می کنند. Node.js داده ها را فعال می کند host سرور برای انتقال سریع
پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  آیا برای وردپرس به هاست نیاز دارید؟ مقایسه انواع هاست برای وردپرس

Node.js در مقابل سایر فناوری‌های بک‌اند

علاوه بر Node.js، توسعه دهندگان از فناوری های بی شماری برای توسعه برنامه های کاربردی Back end استفاده می کنند. در اینجا چند مورد محبوب و مقایسه آنها با زمان اجرا JavaScrpt آورده شده است.

دات نت

دات نت یک چارچوب برنامه کاربردی وب است که برای برنامه های کاربردی در مقیاس بزرگ محبوبیت دارد. این فناوری با وجود اینکه محصول مایکروسافت است، با Linux و MacOS سازگار است. با این حال، بسیاری از توسعه دهندگان گزارش می دهند که هنگام اجرا پاسخگوتر است روی ویندوز.

دات نت پشتیبانی می کند برنامه نویسی شی گرا زبان هایی مانند C++، سی شارپ، و VB. این قابلیت چارچوب را برای توسعه دهندگانی که می خواهند از انعطاف پذیری و ویژگی های آن زبان ها استفاده کنند، مناسب می کند.

چارچوب دات نت رویکرد چند رشته ای را با یک مدل پردازش ناهمزمان اتخاذ می کند. این معماری در صورتی مناسب است که سرویس شما عمدتاً شامل وظایف پیچیده و فشرده CPU باشد.

با این حال، توسعه برنامه های دات نت دشوارتر است. اگر سرویس های وب شما شامل تماس های خارجی زیادی است، استفاده از Node.js برای ساخت بک اند کارآمدتر است.

Ruby روی ریل

Ruby روی Rails یک چارچوب توسعه وب است که در آن نوشته شده است Ruby زبان شی گرا از رویکرد مدل-نما-کنترلر (MVC) پیروی می کند که ساختاری تعریف شده برای برنامه شما ارائه می دهد.

این ساختار به توسعه دهندگان این امکان را می دهد که به طور کارآمد یک نمونه اولیه برنامه کاربردی بسازند و بعد از آن ویژگی های اضافی را در بر گیرند. این باعث می شود Ruby روی ریل ایده آل برای پروژه های تکراری، جایی که توسعه دهندگان یک پروژه را به وظایف کوچکتر تقسیم می کنند.

با وجود سادگی، رویکرد MVC باعث می شود Ruby روی ریل ها نسبت به Node.js انعطاف کمتری دارند. در همین حال، زمان اجرا جاوا اسکریپت به شما امکان می دهد یک برنامه کاربردی را به عنوان میکروسرویس توسعه دهید و آن را بسیار ماژولار و مقیاس پذیر می کند.

از آنجایی که Ruby روی Rails چند رشته ای است، برای سیستمی با چندین هسته مناسب تر است. با این حال، به صورت ناهمزمان کار نمی‌کند و در صورت نیاز به تماس‌های مکرر I/O، عملکرد برنامه شما را کاهش می‌دهد.

جانگو

جنگو یک چارچوب توسعه وب برای پایتون است که یک زبان برنامه نویسی بسیار متنوع و انعطاف پذیر است. برای ساخت برنامه ها یا خدماتی که process حجم زیادی از داده ها

برخلاف Node.js که برای ساخت میکروسرویس ها ایده آل است، توسعه دهندگان معمولاً از جنگو برای توسعه یک برنامه یکپارچه استفاده می کنند. در این مدل شما سرویس های برنامه خود را در یک پایه کد بزرگ می نویسید.

در حالی که برنامه های یکپارچه جنگو تا حدودی مقیاس پذیر هستند، انعطاف پذیری کمتری نسبت به میکروسرویس ها دارند. با این حال، مدل مدل-نما-الگوی این چارچوب (MVT) به توسعه دهندگان کمک می کند تا با استفاده از اجزای کوچکتر و قابل استفاده مجدد، خدمات را به طور کارآمدتر بسازند.

جنگو از معماری همزمان و چند رشته ای استفاده می کند که آن را برای یک برنامه یکپارچه فشرده داده و سیستمی با چندین هسته مناسب می کند.

لاراول

لاراول قالب های مختلفی را ارائه می دهد که معمولاً در یک برنامه وب مورد استفاده قرار می گیرند، از جمله احراز هویت، مجوز و اعلان ها.

قالب های لاراول و سینتکس ساده، کدنویسی یک برنامه وب را به ویژه برای مبتدیان در دسترس تر می کند. علاوه بر این، از معماری MVC پیروی می کند که به توسعه دهندگان کمک می کند تا به سرعت پایه کد را حفظ و تغییر دهند.

با این حال، بسیاری از کاربران گزارش می‌دهند که لاراول در مقایسه با سایر فناوری‌های بک‌اند، عملکردی کمتر از حد مطلوب را ارائه می‌دهد. این بدان معنی است که شما باید پیکربندی را به دقت تنظیم کنید یا نرم افزارهای دیگری مانند آن را راه اندازی کنید اکتان برای بهبود سرعت آن

اگر برنامه شما شامل مقدار زیادی جریان داده در زمان واقعی و عملیات I/O است، لاراول ممکن است ایده آل نباشد زیرا از مکانیزم مسدودسازی چند رشته ای استفاده می کند.

Node Package Manager (NPM)

Node Package Manager (NPM) ابزاری برای نصب نرم افزار، مانند ماژول ها یا وابستگی ها، برای برنامه های جاوا اسکریپت است. با اجازه دادن به کاربران برای دسترسی به اجزای اضافی از یک مکان واحد، به بهبود کارایی توسعه Node.js کمک می کند.

مهم! NPM می‌تواند به برنامه‌هایی که توسعه‌دهندگان ابزار برای دانلود بسته‌ها استفاده می‌کنند یا به مخزنی که کاربران در آن ماژول‌های خود را به اشتراک می‌گذارند اشاره کند.

مخزن NPM در حال حاضر میلیون ها بسته و ماژول را در خود جای داده است، از جمله موارد بسیار محبوب لوداش کتابخانه جاوا اسکریپت همچنین می توانید فریمورک های دیگر را از مخزن دانلود کنید، مانند Express.js و Mocha.js.

دانلود و مدیریت بسته ها از NPM از سیستم شما استفاده می کند command-line رابط کاربری به طور پیش فرض، این ابزار به طور خودکار پس از نصب Node.js پیکربندی می شود که در قسمت زیر توضیح خواهیم داد.

شروع کار با Node.js

اکنون که فهمیدید Node.js چگونه می‌تواند برای پروژه‌های توسعه وب شما مفید باشد، اجازه دهید مراحل راه‌اندازی آن را بررسی کنیم. برای این آموزش، روش انجام این کار را نشان خواهیم داد روی الف هاستینگer سرور خصوصی مجازی (VPS) در حال اجرا است اوبونتو 22.04.

در حال نصب Node.js

هاستینگer کاربران VPS به راحتی می توانند Node.js را نصب کنند روی اوبونتو بدون دستور با استفاده از قالب سیستم عامل.

پس از خرید برنامه میزبانی Node.js VPS، به سادگی وظایف onboarding را کامل کنید و تا پیکربندی منتظر بمانید. process کامل است. باید چند دقیقه طول بکشد و سیستم ما به طور خودکار محیط زمان اجرا را تنظیم می کند روی سرور شما

برای سایر ارائه دهندگان هاست، باید Node.js را به صورت دستی با استفاده از دستورات نصب کنید. برای انجام این کار باید مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. با استفاده از سرویس گیرنده PuTTY SSH یا به سرور خود متصل شوید command-line ابزارهایی مانند ترمینال توصیه می کنیم این کار را به صورت یک ابر کاربر به جای root.
  2. با اجرای این دستورات یک به یک بسته سیستم خود را به روز کنید:
sudo apt update && sudo apt upgrade
  1. اکنون برای نصب Node.js عبارت زیر را وارد کنید:
sudo apt install nodejs -y 
  1. مدیر بسته شما نیز باید به طور خودکار NPM را نصب کند. با این حال، برای اطمینان از پیکربندی صحیح ابزار، موارد زیر را اجرا کنید:
sudo apt install npm -y 
  1. نصب را با پرس و جو تأیید کنید node نسخه با استفاده از دستور زیر:
node -v

هنگام توسعه یک برنامه Node.js به صورت محلی، باید زمان اجرا را نصب کنید روی ماشین محلی شما ساده ترین راه برای انجام این کار این است دانلود نصب کننده از پیش ساخته شده مبتنی بر روی سیستم عامل شما از نسخه رسمی page.

ساخت و اجرای برنامه ها با Node.js

مراحل ساخت برنامه های Node.js مشابه مراحل دیگر توسعه های وب است. در اینجا چیزی است که شما باید انجام دهید:

  1. نصب کنید Node.js، NPM، کد VSC ویرایشگر کد و پسوند سرور زنده.
  2. یک پوشه برای پروژه خود ایجاد کنید. باز کنید کد VSCفایلپوشه را باز کنید و دایرکتوری جدید خود را انتخاب کنید.
  3. به سمت خود حرکت کنید کد VSC terminal و دستور زیر را برای ایجاد یک فایل پیکربندی برای پروژه خود اجرا کنید:
npm init
  1. اطلاعات مورد نیاز را وارد کنید. پس از اتمام، باید ببینید package.json در پنجره اکسپلورر VSCode.
  2. از صفحه اصلی، را انتخاب کنید فایل جدید و یک فایل پروژه جدید ایجاد کنید. مثلا اسمش را بگذارید app.js.
  3. کد برنامه خود را بنویسید برای آزمایش، می توانید یک ساده ایجاد کنید سلام دنیا برنامه ضربه بزنید Ctrl + S برای ذخیره آن
  1. از VSCode شما terminal، بدوید node پس از آن نام فایل JS شما برای شروع برنامه شما:
node app.js

همه چیز تمام شد! در سناریوی ما، می‌توانید با افزودن عبارت، به برنامه دسترسی داشته باشید localhost آدرس در کنار شماره پورت تعیین شده به مرورگر وب شما.

مراحل بدون در نظر گرفتن سیستم عامل شما مشابه هستند.

برای استقرار آن در سایت زنده، فایل پروژه را با استفاده از دستورات، git یا پروتکل انتقال فایل امن (SFTP) آپلود کنید.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  بایگانی VPS

کار با ماژول ها و وابستگی ها

NPM به شما امکان می دهد به راحتی ماژول ها و وابستگی ها را برای بهبود عملکرد برنامه Node.js خود مدیریت کنید.

این package.json فایل موجود در پوشه پروژه شما حاوی اطلاعاتی در مورد وابستگی های برنامه شما است. به جای مدیریت بسته ها به صورت جداگانه، می توانید تماس بگیرید package.json به صورت عمده

برای مثال، اجرای دستور زیر تمام وابستگی های فهرست شده در فایل را به روز می کند:

npm install

می‌توانید بسته‌های قدیمی را بررسی کنید و با استفاده از یک فرمان، به‌روزرسانی‌ها را نصب کنید. این قابلیت باعث می شود process کارآمدتر است و ثبات را در محیط های مختلف پروژه حفظ می کند.

علاوه بر این، Node.js به شما امکان می دهد ماژول ها یا وابستگی های جدید را به طور خودکار فهرست کنید packages.json در حین نصب با استفاده از -ذخیره کردن گزینه این دستور به صورت زیر است:

npm install software-name --save

Node.js شامل ماژول های داخلی است که هنگام نصب محیط اجرا از قبل پیکربندی شده اند. شما همچنین می توانید موارد خارجی را از روی نصب کنید npm مخزن

برای بارگذاری یک ماژول در کد برنامه خود، از نیاز دارند تابع به عنوان مثال، قطعه زیر فراخوانی می کند express.js و آن را به عنوان بیان کنید متغیر:

const express = require('express')

بسته به ماژول های داخلی متفاوت است روی نسخه Node.js شما. برای بررسی اینکه کدام یک نصب شده اند روی سیستم فعلی خود را از دستور زیر استفاده کنید:

npm list -g

چارچوب ها و کتابخانه های Node.js

در سناریوهای عملی، توسعه دهندگان تنها به آن اعتماد نمی کنند روی Node.js برای ساخت یک برنامه. آنها چارچوبی را برای ایجاد ساختار پروژه و کتابخانه ای برای افزودن آسان توابع ترکیب می کنند. در اینجا برخی از محبوب ترین گزینه ها آورده شده است.

Express.js

Express.js یا Express پرکاربردترین فریم ورک Node.js است. این به دلیل مدل مینیمالیستی و بدون نظر خود مورد علاقه است، که به توسعه دهندگان اجازه می دهد کد برنامه خود را بدون محدودیت ساختار دهند.

از ویژگی های قابل توجه این فریم ورک می توان به مدیریت درخواست همه کاره و داخلی اشاره کرد. این به توسعه دهندگان اجازه می دهد تا به سرعت یک تابع خاص را بر اساس فراخوانی کنند روی روش درخواست های HTTP و الگوهای URL. بدون Express، چنین مکانیزمی تنها با استفاده از یک کد طولانی امکان پذیر است.

علاوه بر این، چارچوب Express.js توسعه دهندگان را قادر می سازد از میان افزار استفاده کنند – نرم افزاری که درخواست ها و پاسخ ها را در طول انتقال تغییر می دهد. به عنوان مثال، به شما امکان می دهد تا داده های انتقال یافته را احراز هویت، ثبت یا محدود کنید.

React.js

React.js یک کتابخانه جاوا اسکریپت جلویی است که برای توسعه یک وب سایت یا رابط کاربری (UI) یک برنامه کاربردی وب استفاده می شود. در حالی که نسبتا جدید است، به دلیل تمرکزش محبوبیت زیادی به دست آورده است روی سهولت استفاده و مبتدی بودن.

مانند سایر کتابخانه ها، React مجموعه ای از اجزای قابل استفاده مجدد را ارائه می دهد که به توسعه دهندگان کمک می کند تا بدون زحمت یک رابط پیچیده بسازند. چیزی که آن را متمایز می کند استفاده از JSX نحو، که به شما امکان می دهد نشانه گذاری HTML مانند در جاوا اسکریپت بنویسید.

React با استفاده از مدل شی سند مجازی (DOM) به بهبود سرعت بارگذاری وب سایت یا برنامه وب شما کمک می کند. این ویژگی به مرورگرهای وب این امکان را می‌دهد که فقط بخش‌های رابط کاربری تغییر یافته را به جای کل ارائه دهند page، ساختن process کارآمدتر

Socket.io

کتابخانه جاوا اسکریپت Socket.io ویژگی‌هایی را برای مدیریت انتقال داده‌ها در زمان واقعی ارائه می‌کند و آن را به یک جایگزین محبوب برای توسعه خدمات فشرده I/O مانند بازی‌ها، پلتفرم‌های پخش زنده و برنامه‌های چت تبدیل می‌کند.

Socket.io برنامه Node.js شما را قادر می سازد تا بدون منتظر ماندن برای درخواست های مشتریان به آنها پاسخ دهد. به عنوان مثال، در برنامه های پیام رسانی، این قابلیت به اعضای گروه اجازه می دهد تا پیامی را از یک کاربر به طور خودکار دریافت کنند.

Socket.io روشی قابل اعتمادتر و پاسخگوتر برای فعال کردن ارتباط مشتری دو طرفه نسبت به سنتی ارائه می دهد وب سوکت ها. بدون آن، برای مدیریت اتصال دو طرفه و دور زدن دستی درخواست های مشتری، باید کد سفارشی ایجاد کنید.

Next.js

Next.js یک چارچوب توسعه وب تمام پشته مبتنی بر React است که می تواند قسمت جلویی و پشتی را مدیریت کند. بلوک‌های ساختمانی و ابزارهایی را برای ایجاد رابط کاربری برنامه شما و سیستم‌های سمت سرور فراهم می‌کند.

به عنوان مثال، نسخه جدیدتر Next یک کامپایلر داخلی دارد که زمان به‌روزرسانی کد را به میزان قابل توجهی بهبود می‌بخشد. هنگامی که توسعه دهندگان برنامه را تنظیم می کنند، تغییرات سریعتر در مرورگر منعکس می شود.

Next.js همچنین از مکانیزم پیش رندر استفاده می کند که برنامه های جاوا اسکریپت را به جای مرورگر مشتری کامپایل می کند. روی انتهای پشتی این به بهبود کمک می کند page سرعت بارگذاری و بهینه سازی موتور جستجو (SEO).

این بخش چندین وب سایت قابل توجه ساخته شده را بررسی می کند روی بالای Node.js برای نشان دادن قابلیت های آن.

نتفلیکس

توانایی Node.js برای مدیریت زمان واقعی و عملیات فشرده I/O، آن را به یک فناوری ایده‌آل برای ساخت یک برنامه وب پخش زنده مانند Netflix تبدیل می‌کند.

اوبر

Uber از Node.js برای مدیریت ارتباط بلادرنگ بین کلاینت ها و API های مختلف استفاده می کند.

به عنوان مثال، برنامه کاربردی آن داده های خدمات نقشه، سیستم های موقعیت یابی جهانی رانندگان و درخواست های سفارش کاربران را پردازش می کند.

eBay

Node.js پلتفرم‌های تجارت الکترونیک مانند eBay را قادر می‌سازد تا به طور موثر تماس‌های API را از سرویس‌های خارجی مانند تدارکات یا ارائه‌دهندگان پرداخت مدیریت کنند.

علاوه بر این، توسعه دهندگان می توانند ویژگی هایی مانند مدیریت موجودی و چت زنده را به طور جداگانه پیاده سازی کنند و از عملیات ورودی/خروجی کارآمد زمان اجرا استفاده کنند.

پی پال

برنامه های درگاه پرداخت مانند PayPal با سایر API ها و میان افزارها کار می کنند تا تراکنش های امن و رمزگذاری شده را فعال کنند.

Node.js پردازش بی‌درنگ داده‌ها را از منابع متعدد، از جمله میکروسرویس‌ها، برای کارهایی مانند تشخیص تقلب فعال می‌کند.

نتیجه گیری

Node.js یک محیط زمان اجرا است که به شما امکان می دهد کد جاوا اسکریپت را اجرا کنید روی سمت سرور برای توسعه back end. ساخته شده است روی بالای موتور V8 گوگل که در ابتدا برای مرورگر وب کروم در نظر گرفته شده بود.

Node.js از معماری ناهمزمان، غیر مسدود کننده و رویداد محور استفاده می کند. این زمان اجرا از یک رشته برای ارائه چندین درخواست همزمان بدون صف استفاده می‌کند که آن را برای برنامه‌های I/O-intensive مناسب می‌سازد.

نرم افزار زمان اجرا، از جمله Node Package Manager (NPM)، از پیش نصب شده است روی هاستینگer برنامه های میزبانی Node.js. برای سایر ارائه دهندگان، احتمالاً باید آن را به صورت دستی با استفاده از دستورات یا بسته های باینری نصب کنید.

NPM به شما امکان می دهد چارچوب ها و کتابخانه های دیگری را برای تکمیل Node.js نصب کنید، مانند React.js و Express.js. ترکیب این فناوری‌ها برای برنامه‌های سطح سازمانی مانند PayPal، eBay و Uber مناسب هستند.

سوالات متداول Node.js چیست

Node.js یک زبان برنامه نویسی است یا یک فریم ورک؟

Node.js نه یک زبان برنامه نویسی است و نه یک چارچوب. این یک محیط زمان اجرا جاوا اسکریپت چند پلتفرمی است که زبان برنامه نویسی را قادر می سازد تا به عنوان کد سمت سرور اجرا شود.

آیا می توانم از Node.js برای توسعه front end استفاده کنم؟

در حالی که نمی توانید مستقیماً از Node.js برای توسعه front end استفاده کنید، نقش های اضافی را به همراه دارد. به عنوان مثال، می توانید از ماژول های NPM استفاده کنید روی قسمت جلویی با استفاده از ابزارهایی مانند Browserify. چندین کتابخانه جلویی مانند React.js نیز متکی هستند روی محیط زمان اجرا

آیا Node.js برای ساخت برنامه های وب مقیاس پذیر مناسب است؟

قطعا! Node.js به شما اجازه می دهد تا برنامه های مقیاس پذیر را به عنوان اجزای کوچکتر و جدا شده به نام میکروسرویس بسازید. این کار مقیاس پروژه شما را آسان‌تر می‌کند، زیرا می‌توانید خدمات خاصی را برای بهبود بدون تأثیرگذاری بر سایرین انتخاب کنید.