وبلاگ رسانگار
با ما حرفه ای باشید

سرور مجازی NVMe

هزینه های گاز اتریوم توضیح داده شده است

0 5
زمان لازم برای مطالعه: 7 دقیقه


هزینه های گاز اتریوم توضیح داده شده است
منبع: Adobe / photoopus

آیا تا به حال به محتوای مرتبط با رمزنگاری گوش داده اید و سپس در مورد گاز ناگهانی مورد بحث قرار گرفته اید؟ نه، چیزی از قلم نیفتاده، چیزی به نام هزینه گاز وجود دارد. آنها توسط بلاک چین های خاصی برای پرداخت هزینه خدماتی که ارائه می کنند، شارژ می شوند. هزینه بنزین را به عنوان سوخت یک وسیله نقلیه در نظر بگیرید. این راهنما نقشه راه شما برای هزینه های گاز است. دست و پنجه نرم کنید – ما می خواهیم “مخزن رمزنگاری” شما را پر از دانش “هزینه گاز” پر کنیم.

هزینه های گاز اتریوم توضیح داده شده استهزینه های گاز اتریوم توضیح داده شده است
منبع: الیزابت باپ / Cryptonews.com

هزینه های گاز چیست؟

گاز اصطلاحی است که در کریپتو استفاده می شود. هزینه های گاز، جبرانی برای پوشش کار محاسبه شده برای تکمیل تراکنش ها است. هزینه‌های گاز می‌توانند نام‌ها یا عملکردهای متفاوتی بر اساس بلاک‌چین مورد استفاده داشته باشند و همه بلاک‌چین‌ها از هزینه‌های گاز به همان مفهومی که بلاک چین اتریوم استفاده می‌کند، استفاده نمی‌کنند، که در اینجا قصد داریم به آن بپردازیم.

EVM چیست؟

برای این راهنما، ما بر روی آن تمرکز خواهیم کرد ماشین مجازی اتریوم (EVM). در زمان نگارش این راهنما، EVM یک بلاک چین Proof-of-Work Layer 1 است (که قصد دارد در آینده نزدیک به Proof-of-Stake تغییر مکان دهد) که سکه اصلی آن اتر با نام ETH است. بلاک چین های اثبات کار دارای شخصی هستند که هر تراکنش را تأیید، تأیید و تکمیل می کند.

EVM چگونه کار می کند، اثبات کار چیست؟

ماینرها، اعتبارسنجی‌ها و اپراتورهای گره سهامدارانی هستند که در این تراکنش‌ها «کار» را انجام می‌دهند که نیاز به کارمزد دارند. دستمزد در اینجا با ساعت اندازه گیری نمی شود بلکه با کار انجام شده اندازه گیری می شود. افراد یا شرکت‌هایی که در تکمیل تراکنش‌ها مشارکت می‌کنند، ETH به عنوان پاداش دریافت می‌کنند. در آنجا، ما یک اجماع سبک اثبات کار و هزینه گاز داریم. هرچه تراکنش بزرگتر باشد، یا فضای بلوک بیشتری را اشغال کند، کارمزد گاز بیشتر خواهد بود. در صورت شلوغی شبکه، کارمزد گاز تراکنش نیز می تواند بسیار بیشتر شود.

ضرورت اتریوم برای استفاده از یک بلاک چین به سبک اثبات کار به بهترین وجه در آنها توضیح داده شده است.کاغذ زرد. آخرین نسخه در آوریل 2022 منتشر شد:

اثبات کار ماینینگ (PoW) به‌عنوان یک غیر رمزنگاری امن وجود دارد که فراتر از شک منطقی ثابت می‌کند که مقدار خاصی از محاسبات برای تعیین مقدار توکن n صرف شده است. برای تقویت امنیت بلاک چین با معنا دادن و اعتبار دادن به مفهوم دشواری (و در نتیجه، سختی کل) استفاده می شود. با این حال، از آنجایی که استخراج بلوک‌های جدید با یک پاداش همراه است، اثبات کار نه تنها به عنوان روشی برای اطمینان از اینکه بلاک چین در آینده متعارف باقی می‌ماند، عمل می‌کند، بلکه به عنوان یک مکانیسم توزیع ثروت نیز عمل می‌کند.

هزینه گاز چگونه محاسبه می شود؟

اکنون که زمینه بیشتری برای اجماع بلاک چین اثبات کار داریم، می‌توانیم نگاهی به نحوه تقسیم هزینه‌های گاز بیندازیم. خوشبختانه برای ما، اتریوم ابزارهای عالی برای یادگیری در مورد آن ارائه می دهد هزینه های گاز! در اینجا دو جدول آورده شده است که نحوه محاسبه هزینه گاز را نشان می دهد:

هزینه های گاز اتریوم توضیح داده شده استهزینه های گاز اتریوم توضیح داده شده است
منبع: Ethereum.org

جدول بالا نشان می دهد که چگونه هر تراکنش یک کارمزد پایه دارد – این کارمزد پایه بر اساس اندازه تراکنش در رابطه با تعداد تراکنش های انجام شده در هر بلوک محاسبه می شود. می بینیم که حداکثر کارمزد پایه 12.5٪ افزایش است که تا رسیدن به بلوک هدف در آن حداکثر باقی می ماند. سپس کارمزد پایه افزایش می یابد و گاز مصرف شده در معاملات قبلی سوزانده می شود.

هزینه های گاز اتریوم توضیح داده شده استهزینه های گاز اتریوم توضیح داده شده است
منبع Ethereum.org

در بالا نشان داده شده است که چگونه قیمت گاز می تواند با بسته بندی تعداد بیشتری از معاملات در هر بلوک به نرخی غیرقابل اجرا افزایش یابد. این امر باعث افزایش نرخ قیمت گاز و همچنین کاهش سرعت شبکه می شود. EVM برای جلوگیری از این اتفاق طراحی شده است، زیرا برای اکوسیستم و همچنین مصرف کنندگان مضر است.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  3 راه برای راه اندازی کیف پول بیت کوین

چگونه هزینه های گاز پرداخت شده در یک معامله را کاهش دهیم؟

در زیر تصویری از کیف پول MetaMask است که در شرف انجام تراکنش ارسال ETH است. ما از MetaMask به عنوان مثال استفاده خواهیم کرد زیرا یک کیف پول نگهداری گسترده از اتریوم و ارزهای دیجیتال مرتبط است.

MetaMask همچنین گزینه هایی برای تنظیم قیمت بنزین با مسئولیت خود شما دارد. در حالی که حد گاز باید حداقل 21000 باقی بماند، MetaMask به شما اجازه نمی دهد که به قسمت بعدی تراکنش بروید اگر محدودیت گاز کمتر از 21000 باشد. با این حال، گاهی اوقات متوجه خواهید شد که مقدار حد گاز بسیار بالاتر از 21000 است. مطمئناً می‌توانید آن مقدار را کاهش دهید، اما قول داده نشده است که شبکه بتواند تراکنش شما را به زودی تکمیل کند، بنابراین ممکن است تراکنش شما رد شود. در چنین مواردی، باید به کیف پول خود برگردید و سقف بنزین را افزایش دهید.

هزینه های گاز اتریوم توضیح داده شده استهزینه های گاز اتریوم توضیح داده شده است

در سمت چپ حد گاز، قیمت گاز (GWEI) را مشاهده می کنید که کوچکترین واحد ETH است و برای پرداخت هزینه گاز استفاده می شود. Gwei مخفف Gigawei است و 1 ETH معادل 1 میلیارد Gwei است. همانطور که در تصویر بالا نشان داده شده است، 0.03 قیمت گاز در Gwei است که قیمت گاز خوبی است. اغلب مواقعی که شبکه شلوغ است متوجه می شوید که نمی توانید قیمت گاز را در Gwei به زیر 1 کاهش دهید.

در Metamask اگر بخواهید این هزینه ها را بپذیرید و به صفحه بعدی بروید، یک گزینه پیشرفته وجود دارد که به شما امکان می دهد یک نکته اضافه کنید، همچنین معمولاً گزینه هایی وجود دارد که تراکنش را با نرخ ارزان تر یا البته سریع تر ارسال کنید. نرخ بالاتر اغلب اوقات MetaMask به طور پیش فرض به “بازار” می رسد که درست در وسط این دو قرار دارد.

مروری بر نحوه عملکرد EVM

به دلیل سرعت EVM و توانایی آن در انجام تراکنش‌ها برای ارزهای دیجیتال، امضای قراردادهای هوشمند و همچنین تراکنش‌هایی برای انتقال و ذخیره NFT‌ها (فقط به نام چند مورد از توانایی‌های آن).

می توانید یک جزوه PDF عالی 116 صفحه ای پیدا کنید – Ethereum EVM Illustrated در GitHub. نمودارهای زیر همگی از PDF در GitHub (لینک بالا) تهیه شده اند و به ما کمک می کنند تا درک بهتری از فرآیندی که یک تراکنش باید قبل از تأیید در کیف پول ما انجام شود، داشته باشیم. علاوه بر این، توضیحی در مورد اینکه چرا باید هزینه گاز را در EVM بپردازیم.

با شروع با یک مدل پایه از معماری EVM، می توانید سه جزء اصلی، تغییرناپذیر، فرار و پایدار را مشاهده کنید.

کد EVM به صورت مجازی ذخیره می شود و برای هر تراکنش EVM ضروری است. حالت Machine کامپیوتری است که برای تراکنش استفاده می شود. این جایی است که برخی از اطلاعات برای ساخت پشته و همچنین گاز، نوعی کیف پول یا رمزنگاری ذخیره شده در رایانه ذخیره می شود. مؤلفه سوم «وضعیت جهانی» است که محفظه ای است که داده ها را برای یک تراکنش ذخیره می کند.

هزینه های گاز اتریوم توضیح داده شده استهزینه های گاز اتریوم توضیح داده شده است
منبع: Ethereum EVM Illustrated / Github.

نمودار زیر کد (تراکنش) در حال اجرا بر روی EVM را نشان می دهد. این یک مثال عالی برای نشان دادن این است که چرا هر تراکنش انجام شده در EVM نیاز به پرداخت هزینه گاز دارد.

هزینه های گاز اتریوم توضیح داده شده استهزینه های گاز اتریوم توضیح داده شده است
منبع: Ethereum EVM Illustrated / Github.

همانطور که در نمودار می بینید، دو کانتینر حالت جهانی وجود دارد، در وسط، نوعی پیام وجود دارد، در ظرف سمت راست می توانید “به روز رسانی” را مشاهده کنید.

از طریق جریان اطلاعات، نسخه اول World State در دو کانال مجزا به EVM ارسال می شود که یکی با کد و دیگری ذخیره سازی است. سپس تغییری در قرارداد هوشمند (یا بخشی از تراکنش) ایجاد می‌شود. این تغییر به همراه حالت جهانی اصلی به EVM ارسال می شود. حالت جهانی اصلی تراکنش دیگری را ایجاد می کند تا با داده های به روز شده حالت جهانی به روز شده را ایجاد کند. هر بار که خطی را روی نمودار می بینید، شخصی وجود دارد که کار را انجام می دهد، بنابراین، هزینه گاز پرداخت می شود.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  نحوه خرید بیت کوین با پول نقد

گاز و عوارض

در زیر چند نمودار دیگر برای نشان دادن کارمزدهای گاز با اعداد، در یک تراکنش نگهدارنده، موک و اکنون تصویر فنی نحوه محاسبه هزینه های گاز در EVM داریم.

همانطور که در زیر می بینید، یک تراکنش (خارج از کانتینر دولتی جهان) به EOA (حساب دارای مالکیت خارجی) می رود. به عنوان مثال، این کیف پول حضانت شما خواهد بود. نشان داده شده است که EOA در حال ارسال پیام همراه با هزینه گاز است. به یاد داشته باشید که محدودیت گاز وجود دارد، بنابراین هر تراکنش باید محدودیت گاز 21000 داشته باشد. در نمودار زیر به نظر می رسد که معامله فقط برای امضای قرارداد است. این تراکنش از محدودیت 21000 استفاده نکرده است، بنابراین مبلغ باقیمانده به EOA بازپرداخت می شود. شما هرگز مجبور نخواهید بود بیشتر از مقدار مورد نیاز بنزین بپردازید – مگر اینکه بخواهید به اعتبارسنجی انعام بدهید یا تراکنش خود را سرعت بخشید.

هزینه های گاز اتریوم توضیح داده شده استهزینه های گاز اتریوم توضیح داده شده است
منبع: Ethereum EVM Illustrated / Github.

در زیر یک نمودار اساسی از نحوه شارژ گاز در مراحل مختلف تراکنش آورده شده است. شما با گاز موجود در رایانه خود شروع می کنید. کد EVM در تراکنشی که از شما خواسته شده است تعبیه شده است، اولین کارمزد گاز وجود دارد. نوع عملیات یا تراکنش در یک پشته قرار می‌گیرد و در حافظه داخلی ذخیره می‌شود (برای ذخیره در حافظه رایانه شما هزینه بنزینی دریافت نمی‌شود).

با این حال، برای انتقال آن عملیات از پشته به ذخیره سازی در EVM هزینه گاز وجود دارد. در این تراکنش یک کارمزد گاز دیگر وجود دارد تا عملیات به صورت پیامی انجام شود، به عبارت دیگر، تراکنش به مرحله عمل برسد. نمودار زیر ما را در مقیاس متمرکز بر گاز نشان می دهد، همان سری از وظایف انجام شده در نمودار قبلی که اجرای کدگذاری در EVM را نشان می دهد. دو فلش از حالت جهانی (ذخیره در EVM) به EVM می روند. یکی از آن پیکان ها (کارمزد گاز) برای داده های تراکنش است. فلش دیگر برای ذخیره سازی در EVM است، جایی که پشته با داده های تراکنش شما در یک بلوک قرار می گیرد.

هزینه های گاز اتریوم توضیح داده شده استهزینه های گاز اتریوم توضیح داده شده است
منبع: Ethereum EVM Illustrated / Github.

مواد اولیه و ابزارهای کلیدی

هزینه های گاز کمی پیچیده تر از آنچه به نظر می رسد است. اما این زیبایی فناوری، کیف پول‌های نگهبانی، قراردادهای هوشمند و فناوری بلاک چین است – ما برای استفاده از آن نیازی به درک کامل رمزنگاری پشت EVM یا هزینه‌های گاز آن نداریم.

اصل اساسی این است که شخصی وجود دارد که برای تکمیل هر تراکنش، داده‌ها را تأیید، تأیید می‌کند و به آنها فشار می‌دهد و برای کارشان، در اتریوم پاداش دریافت می‌کنند. وقتی مفهوم را ساده کنید، EVM شبیه اتوبوس است، اتوبوس برای رانندگی در اطراف و سوار کردن یا پیاده کردن افرادی که در آن هستند به بنزین نیاز دارد. مردم مانند داده ها هستند. هزینه‌های بنزین… سوختی است که اتوبوس برای رانندگی از مقصد به مقصد مصرف می‌کند.

اتریوم یک ارائه دهنده عالی اطلاعات و همچنین ابزارهایی برای پیمایش هزینه های گاز است. در زیر لینک های چند سایتی وجود دارد که می توانید برای بررسی میانگین هزینه گاز در آن لحظه خاص مراجعه کنید، می توانید ببینید آیا شبکه شلوغ است یا خیر، شاید باید منتظر بمانید تا در صورت بالا بودن هزینه های گاز، معامله خود را انجام دهید. اگر نیاز دارید که تراکنش سریع انجام شود، پس می‌دانید که ممکن است بخواهید برخی از کارمزدهای اضافی گاز را برای انجام به موقع تراکنش اعمال کنید.

در خاتمه، گاهی اوقات هزینه های گاز می تواند دردسرساز باشد، گاهی اوقات آنها بسیار اندک هستند و ارزش معامله سریعی را دارند که برای انجام آن پرداخته اند. بسیاری از بلاک چین های لایه یک و حتی لایه دو با پروتکل هایی برای کارکرد با EVM وجود دارد و هدف آنها کاهش یا حذف هزینه های گاز است. با همه چیز در کریپتو، بهتر است همیشه هنگام سرمایه گذاری پول خود تحقیق کنید.



منتشر شده در 1402-12-26 07:20:03

امتیاز شما به این مطلب
دیدگاه شما در خصوص مطلب چیست ؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفا دیدگاه خود را با احترام به دیدگاه های دیگران و با توجه به محتوای مطلب درج کنید