وبلاگ رسانگار
با ما حرفه ای باشید

سرور مجازی NVMe

تفاوت بین بیت کوین و ارزهای سنتی

0 2
زمان لازم برای مطالعه: 4 دقیقه


رابطه بین بیت کوین و ارزهای سنتی یک رابطه پیچیده است. بیت کوین به دنبال تضعیف روش سنتی برخورد با پول است، بنابراین بیت کوین در مقابل پول سنتی یک تقابل طبیعی است. تفاوت بیت کوین با…

تفاوت بین بیت کوین و ارزهای سنتی

رابطه بین بیت کوین و ارزهای سنتی یک رابطه پیچیده است. بیت کوین به دنبال تضعیف روش سنتی برخورد با پول است، بنابراین بیت کوین در مقابل پول سنتی یک تقابل طبیعی است. این مقاله تفاوت های اصلی بین این دو را بیان می کند.

ویژگی های پول

در طول تاریخ بشریت، پول اشکال مختلفی داشت. مبادله مبادله ای، اشیاء فیزیکی مانند سنگ یا صدف، فلزات گرانبها، اسکناس، اسکناس های کاغذی، پول دیجیتال و در نهایت ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز مانند بیت کوین وجود داشت.

با گذشت زمان، مردم متوجه مطلوب ترین ویژگی هایی شدند که پول باید داشته باشد. برای اینکه ارز مفید و راحت باشد، باید:

  • قابل تقسیم – می توان برای مصارف خاصی مانند پرداخت مبلغی خاص یا پرداخت های خرد به قطعات کوچکتر تبدیل شود.
  • غیر مصرفی – نمی توان برای اهدافی غیر از مبادله ارزش مصرف کرد.
  • قابل حمل – به راحتی قابل حمل است.
  • بادوام – در طول زمان یا در شرایط خاص فرسوده یا مستهلک نمی شود.
  • امن است – قابل جعل نیست.
  • به راحتی قابل انتقال است.
  • کمیاب – بدون پایان قابل تکرار نیست.
  • قابل تعویض – هر قطعه همان ارزش معادل خود را دارد.
  • قابل تشخیص است – به عنوان وسیله معامله شناخته و پذیرفته شده است.

در اینجا نحوه مقایسه طلا، ارزهای فیات و بیت کوین در زمینه این ویژگی ها آمده است.

تفاوت بیت کوین و ارزهای سنتیتفاوت بیت کوین و ارزهای سنتی

تفاوت اصلی بیت کوین با ارزهای سنتی در این واقعیت است که هیچکس بیت کوین را آنطور که هست کنترل نمی کند غیر متمرکز. این به بیت کوین اجازه می دهد تا یک سیستم پولی همتا به همتا مستقل باشد که می تواند بدون توجه به خواسته های هر کسی عمل کند. این متکی به قدرت محاسباتی ترکیبی شرکت کنندگان در شبکه است که هر یک از آنها در بین خود برابر هستند – هیچ کس بیشتر یا کمتر از دیگران مهم نیست. به‌علاوه، با حذف ایده‌آل کارمزدها و زمان‌های تراکنش، که هر دو بانک‌ها باید در تجارت خود بمانند، به کاهش هزینه‌های استفاده از سیستم کمک می‌کند.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  راهنمای مبتدیان برای NFT: آنچه باید بدانید

هیچ کس نمی تواند بر پول و تراکنش هایی که ارسال یا دریافت می کنید تأثیر بگذارد.

در مقابل، ارزهای فیات به نهادهای متمرکز مانند بانک های مرکزی، بانک های تجاری، دولت ها، پردازشگرهای پرداخت مانند VISA یا مسترکارت، و سایر واسطه ها. هر یک از آن سازمان‌ها این اختیار را دارند که تصمیم بگیرند که آیا تراکنش شما را تأیید کنند، آیا می‌توانید برای افراد یا سازمان‌های خاصی پول ارسال کنید یا اینکه پولی که استفاده می‌کنید قانونی است یا خیر. این فرآیندها همچنین شامل نظارت عمیق و به اشتراک گذاری داده ها در مورد هر کاری که با پول خود انجام می دهید می باشد.

تفاوت مهم دیگر این است که بر خلاف فیات، بیت کوین چنین نیست پادشاه. هیچ چیز پشتیبان بیت کوین نیست، به این معنی که ارزش آن به هیچ موقعیت سیاسی یا اقتصادی وابسته نیست و می تواند به طور مستقل خارج از سیستم سنتی وجود داشته باشد.

آخرین اما نه کم اهمیت، بیت کوین بعد جدیدی را معرفی می کند قابلیت برنامه ریزی. این بدان معناست که در آینده، تراکنش‌های بیت‌کوین را می‌توان به قراردادهای هوشمند یا سایر برنامه‌ها متصل کرد که تنها پس از برآورده شدن شرایط خاص اجرا می‌شوند. چنین ویژگی به ساخت راه حل های اضافی در بالای بیت کوین اجازه می دهد، مانند سیستم های مدیریت شهرت، قراردادهای بیمه، یا موارد مشابه. چنین قراردادهایی برای اجرا نیازی به دخالت شخص ثالث ندارند. اساساً، بعد جدیدی را به مفهوم پول نقد سنتی معرفی می کند.

اما بیت کوین توسط هیچ چیزی پشتیبانی نمی شود؟

وقتی می پرسند بیت کوین چه تفاوتی با دلار دارد، اکثر مردم به شما خواهند گفت که دلیل آن این است که بیت کوین توسط هیچ چیزی پشتیبانی نمی شود. این کاملاً درست نیست: در حالی که بیت کوین در واقع هیچ چیز فیزیکی برای حمایت از آن ندارد، دلار نیز چنین نیست. از نظر تاریخی، تا سال 1971، اکثر ارزها توسط یک کالا، معمولاً طلا یا نقره پشتیبانی می شدند. دیگر مسئله این نیست. همچنین، جای زیادی برای این استدلال وجود دارد که هر بیت کوین تحت پوشش مقدار برق مصرفی در حین استخراج است.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  نحوه استفاده از کیف پول MetaMask در شبکه Polygon

در مجموع، بر خلاف ارزهای سنتی، بیت کوین:

  • هیچ مقام مرکزی ندارد که ادعا کند از پول پشتیبانی می کند.
  • به دلیل کمبود مصنوعی در معرض کاهش تورم است، در حالی که بانک های مرکزی می توانند پول بیشتری را در هر زمان چاپ کنند.
  • آیا هر تراکنش برای همیشه در یک دفتر کل غیرقابل تغییر ثبت شده است.
  • مستلزم پرداخت هزینه تراکنش به ماینرها است که مانند پرداخت مالیات به دولت عمل می کند، با این تفاوت که می توان از مالیات فرار کرد در حالی که تکمیل انتقال بدون پرداخت هزینه در بلاک چین غیرممکن است.
  • تراکنش ها از طریق اینترنت انجام می شود و شامل آدرس های عمومی است، در حالی که تراکنش های نقدی ناشناس هستند و هیچ ردی از خود باقی نمی گذارند.

بسیاری از مردم بیت کوین را گام بعدی در تکامل پول می دانند. از آنجایی که قبلاً هرگز پولی مانند بیت کوین نداشته ایم، طبیعی است که این مفهوم را زیر سوال ببریم و آن را با ارزهای سنتی مقایسه کنیم.

امیدواریم اکنون تفاوت های کلیدی بین بیت کوین و پول معمولی را بدانید.

اگر این مقاله را دوست داشتید، فراموش نکنید که آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.



منتشر شده در 1402-12-26 07:40:03

امتیاز شما به این مطلب
دیدگاه شما در خصوص مطلب چیست ؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفا دیدگاه خود را با احترام به دیدگاه های دیگران و با توجه به محتوای مطلب درج کنید