Git و GitHub ابزارهای رایجی هستند که در برنامه نویسی استفاده می شوند. آنها به شما کمک می کنند نسخه های مختلف کد خود را مدیریت کنید و با توسعه دهندگان دیگر همکاری کنید.

پروژه های ساختمانی یکی از بخش های اصلی توسعه دهنده بودن است. و Git و GitHub ابزارهای ضروری هستند که هنگام ساخت پروژه با دیگران از آنها استفاده خواهید کرد.

اما اگر قبلا از آنها استفاده نکرده باشید، می توانند پیچیده به نظر برسند. بنابراین من این مقاله را نوشتم تا نحوه کار Git و GitHub را ساده کنم.

فهرست مطالب

  • Git و GitHub چیست؟
  • چرا باید Git و GitHub را یاد بگیرید؟
  • تفاوت بین Git و GitHub
  • نحوه شروع استفاده از Git و GitHub
  • منابعی برای یادگیری Git و GitHub

Git و GitHub چیست؟

Git در سال 2005 توسط لینوس توروالدز توسعه داده شد نرم افزار متن باز برای ردیابی تغییرات در a سیستم کنترل نسخه توزیع شده.

Git منبع باز است زیرا کد منبع آن به‌جز خالق آن، به‌طور رایگان در دسترس همه برای تغییر و استفاده است. پروژه های متن باز به طور جمعی توسط توسعه دهندگان مختلف در مکان های مختلف ساخته و نگهداری می شوند.

مسیر Git از طریق یک سیستم کنترل نسخه توزیع شده تغییر می کند. این بدان معنی است که Git می تواند وضعیت نسخه های مختلف پروژه های شما را در حین توسعه آنها ردیابی کند. به این دلیل توزیع می شود که می توانید به فایل های کد خود از رایانه دیگری دسترسی داشته باشید – و همینطور توسعه دهندگان دیگر.

هنگامی که در حال ساخت یک پروژه منبع باز هستید، به راهی برای مستندسازی یا ردیابی کد خود نیاز دارید. این به سازماندهی کار شما کمک می کند و به شما امکان می دهد تغییراتی که ایجاد کرده اید را پیگیری کنید. این چیزی است که Git به شما اجازه می دهد انجام دهید.

اما شما همچنین به مکانی برای میزبانی کد خود نیاز دارید – که کنترل هر نسخه از پروژه شما را آسان‌تر و سریع‌تر می‌کند. اینجا جایی است که GitHub وارد می شود.

GitHub یک “هاب” (مکان یا پلتفرم) است که کاربران Git با هم نرم افزار می سازند. GitHub همچنین یک ارائه دهنده میزبانی و پلت فرم کنترل نسخه است که می توانید از آن برای همکاری در پروژه های منبع باز و به اشتراک گذاری فایل ها استفاده کنید. وقتی از GitHub استفاده می کنید، در زیر هود با Git کار می کنید.

چرا باید Git و GitHub را یاد بگیرید؟

با توجه به Techmonitor.ai، بیش از 73 میلیون توسعه‌دهنده تا نوامبر 2021 از GitHub استفاده می‌کنند. و انجمن GitHub قرار است تا سال 1404 به 100 میلیون کاربر برسد.

همانطور که می بینید، میلیون ها نفر در سرتاسر جهان از این ابزارها استفاده می کنند و تعداد آنها همچنان در حال افزایش است.

به همین دلیل، شرکت‌های بیشتری به استخدام‌های جدید نیاز دارند تا نحوه استفاده از Git و GitHub را بدانند. بنابراین اگر به دنبال شغل توسعه‌دهنده هستید، این مهارت‌ها ضروری هستند.

اگر از Git و GitHub استفاده نمی کنید، واضح است – باید این کار را بکنید!

تفاوت بین Git و GitHub

Git یک سیستم کنترل نسخه است که کد شما را مدیریت و پیگیری می کند. از سوی دیگر، GitHub سرویسی است که به شما امکان میزبانی، اشتراک گذاری و مدیریت فایل های کد خود را در اینترنت می دهد.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  جاوا اسکریپت: روش Sleep/Wait/Delay Code Execution تاخیر در اجرای کد/شبیه سازی تاخیر کاربردهای مختلفی دارد - مکث در یک حلقه برای نمایش داده ها، انتظار برای پایان یافتن رشته های دیگر در یک محیط چند رشته ای (البته، این جایگزین برنامه نویسی ناهمزمان مناسب نمی شود. ) یا صرفاً کاهش بارها روی یک سرور یا مشتری، با درخواست های متوالی. توجه: تاخیر در اجرای کد...

GitHub از Git در زیر استفاده می کند و به شما امکان می دهد مخازن یا پوشه های Git خود را به راحتی بر روی پلتفرم خود مدیریت کنید.

بنابراین Git سیستم کنترل نسخه واقعی است و GitHub پلتفرمی است که کد خود را در آن میزبانی می کنید.

اگر می خواهید در مورد تفاوت این دو ابزار بیشتر بدانید، می توانید این آموزش را مطالعه کنید.

نحوه شروع استفاده از Git و GitHub

مرحله 1 – Git را نصب کنید

Git در برخی از سیستم‌های مبتنی بر مک و لینوکس از قبل نصب شده است، اما همیشه می‌توانید با تایپ کردن، بررسی کنید که آیا Git در دستگاهتان نصب شده است یا خیر. git version در ترمینال شما برای این کار می توانید از Command Prompt استفاده کنید.

checkGItInstalled-1

همانطور که در بالا می بینید، من نسخه 2.31.1 Git را روی رایانه ویندوزی خود نصب کرده ام. اگر Git را در رایانه خود نصب نکنید، نسخه ای دریافت نخواهید کرد.

می توانید Git را از اینجا دانلود کنید و سپس سیستم عامل خود را برای دانلود انتخاب کنید.

gitDownload-1

راهنمای نصب لازم را تا پایان نصب دنبال کنید. خط فرمان را باز کرده و تایپ کنید git version برای تأیید اینکه Git با موفقیت نصب شده است.

مرحله 2 – یک حساب GitHub ایجاد کنید.

githubDownload-1

برای ایجاد یک حساب کاربری در GitHub، از شما برخی اطلاعات شخصی مانند نام، تایید ایمیل خود، تعیین نام کاربری و رمز عبور خواسته می شود و حساب شما باید در عرض چند دقیقه تنظیم شود.

در اینجا یک حساب کاربری در GitHub.com ایجاد کنید.

مرحله 3 – حساب GitHub خود را به حساب Git خود متصل کنید.

این کار را از ترمینال خود انجام خواهید داد.

برای تنظیم نام کاربری Git خود، این را در ترمینال خود تایپ کنید:

git config --global user.name "Segun Ajibola"

برای تأیید اینکه نام کاربری Git خود را به درستی تنظیم کرده اید، این را تایپ کنید:

git config --global user.name

شما باید “Segun Ajibola” را به عنوان خروجی داشته باشید.

برای تنظیم ایمیل Git خود، این را در ترمینال خود تایپ کنید:

git config --global user.email "youremail@gmail.com"

برای تأیید اینکه ایمیل Git خود را به درستی تنظیم کرده اید، این را تایپ کنید:

git config --global user.email

شما باید “yoremail@gmail.com” را به عنوان خروجی داشته باشید.

از شما خواسته می شود تا حساب GitHub خود را احراز هویت کنید، بنابراین برای تأیید فقط با همان ایمیل وارد شوید.

مرحله 4 – فایل های کد خود را به صورت محلی ایجاد و ویرایش کنید

codeFIles-1

مرحله 5 – یک مخزن در GitHub ایجاد کنید

برای ایجاد یک مخزن جدید روی علامت + در گوشه سمت راست بالا کلیک کنید. مخازن مانند پوشه های کد آنلاین شما هستند.

newRepo-1

از شما خواسته می شود به این صفحه بروید:

newRepo2-1
newRepo3-1

مخزن خود را نام ببرید و توضیحی برای آن بدهید (این اختیاری است).

برای ایجاد مخزن روی دکمه “ایجاد مخزن” کلیک کنید. از شما خواسته می شود به این صفحه بروید:

newRepoGitHub-1

مرحله 6 – کد محلی خود را به GitHub فشار دهید

می توانید از ترمینال داخلی ویرایشگر کد برای استفاده از Git برای ارسال کد خود به GitHub استفاده کنید. کلیک ctrl + shift + ' برای باز کردن ترمینال در VSCode.

دستورات زیر را یکی پس از دیگری در ترمینال خود وارد کنید. را فشار دهید Enter کلید برای ادامه بعد از هر ورودی

pushCode-1

echo "# sample-code" >> README.md

git init

git add .

git commit -m "first commit"

git branch -M main

git remote add origin https://github.com/segunajibola/sample-code.git

git push -u origin main

توجه داشته باشید که داریم git add README.md در مخزن در GitHub. اما اینجا داریم git add .، یعنی به Git اجازه می دهیم همه فایل های کد ما را به جای آن اضافه کند README.md فایلی که توسط echo "# sample-code" >> README.md. بنابراین اگر فایل های دیگری را در پوشه محلی خود ایجاد کرده اید، باید از آن استفاده کنید git add . برای اضافه کردن تمام فایل ها

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  دریافت HTTP POST Body در Express.js در این مقاله مختصر به روش استخراج اطلاعات از بدنه POST در Express.js خواهیم پرداخت. پروتکل HTTP راه های مختلفی را برای انتقال اطلاعات از یک کلاینت به یک سرور ارائه می دهد که بدنه های POST انعطاف پذیرترین و متداول ترین روش برای ارسال ...

توجه داشته باشید که git remote add origin https://github.com/segunajibola/sample-code.git حاوی پیوند به مخزن شما خواهد بود و نام حساب GitHub شما را خواهد داشت.

دستورات رایج Git که باید بدانید

آنها بسیاری از دستورات Git هستند که می توانید در ترمینال از آنها استفاده کنید و ممکن است بسیار زیاد باشد. بنابراین پیشنهاد می‌کنم ابتدا روی برخی از محبوب‌ترین‌ها تمرکز کنید.

آن ها اینجا هستند:

git init به شما امکان می دهد Git را در پوشه خود مقداردهی اولیه کنید.

git add Readme.md به شما امکان می دهد فایل Readme را اضافه کنید git add . به شما امکان می دهد تمام فایل ها را در پوشه حاضر اضافه کنید.

git commit فایل های اضافه شده را ذخیره می کند. استفاده کنید -m برای پیام و به دنبال آن پیام واقعی.

git branch یک شاخه جدید ایجاد می کند که نسخه جدیدی از مخزن است همانطور که هنگام اضافه شدن ظاهر می شود و -M برای انتقال نام به main.

git remote add origin در نهایت پوشه محلی را به مخزن در GitHub متصل می کند. با پیوند مخزن دنبال می شود.

git push -u origin main کد را به GitHub فشار می دهد. این -u flag یک مرجع ردیابی برای شعبه ایجاد می کند و origin main کد را در main شاخه.

اینها برخی از دستورات اصلی هستند که همیشه از آنها استفاده خواهید کرد. این یک راهنمای مبتدی و غیر فنی است که به شما کمک می کند تا استفاده از Git و GitHub را شروع کنید، بنابراین ما در اینجا به جزئیات بیشتر نمی پردازیم.

هرچه بیشتر به استفاده از GitHub ادامه دهید، استفاده از این دستورات راحت‌تر خواهید بود. نکته کلیدی این است که از کوچک شروع کنید و حرکت خود را حفظ کنید.

با ساختن پروژه های کوچک و میزبانی آنها در GitHub با استفاده از Git، در نهایت آسان تر می شود.

اگر استفاده از ترمینال برای پیمایش بین پوشه ها برایتان سخت است، مدتی را صرف تمرین با آن کنید. باز هم با گذشت زمان و استفاده آسان تر می شود.

چگونه نمایه GitHub خود را سفارشی کنیم

سفارشی کردن نمایه GitHub README به شما کمک می کند تا از کاربران تصادفی GitHub متمایز شوید.

فایل README.md به شما کمک می کند تا نمایه GitHub خود را توصیف کنید و می توانید از آن برای نشان دادن آنچه در حال حاضر یاد می گیرید همراه با مهارت ها و مشارکت های خود استفاده کنید.

GitHub README.md از نشانه گذاری برای قالب بندی محتوای خود استفاده می کند. این یک نحو ساده برای یادگیری دارد.

در اینجا یک راهنمای ساده برای ایجاد و سفارشی کردن حساب GitHub شما آورده شده است.

در اینجا فایل README.md نمایه GitHub من است.

GithubReadme1-1
GithubReadme2-1
GithubReadme3-1
GithubReadme4-1

می‌توانید برخی دیگر از پروفایل‌های شخصی‌شده GitHub README.md را در اینجا بررسی کنید.

منابعی برای یادگیری Git و GitHub

اگر می‌خواهید Git و GitHub را با جزئیات بیشتر یاد بگیرید، در اینجا چند دوره و مقاله مفید وجود دارد که می‌توانید آنها را طی کنید:

  1. آموزش Git و GitHub – کنترل نسخه برای مبتدیان
  2. دستورات اولیه Git – نحوه استفاده از Git در یک پروژه واقعی
  3. Git و GitHub برای مبتدیان – دوره Crash
  4. مقدمه ای بر Git: چیست و چگونه از آن استفاده کنیم
  5. درباره GitHub

نتیجه

اگر خواندن این مطلب را به پایان رسانده اید، ممکن است در مورد Git و GitHub احساس ناراحتی کنید. بله، این چیز بزرگ دیگری است که باید در فناوری یاد بگیرید، اما نگران نباشید.

به یاد داشته باشید که هر زمان شروع به یادگیری چیز جدیدی می کنید، در ابتدا ممکن است به نظر برسد که از آن استفاده نخواهید کرد. اما بعد از مدتی کار سخت، راحت تر خواهید شد.

در مورد Git و GitHub نیز همینطور است – اگر مدتی از آن استفاده کنید، با آن راحت خواهید شد.

با تشکر از خواندن این مقاله. اگر از آن لذت بردید، برای کمک به توسعه دهندگان دیگر، آن را به اشتراک بگذارید.

می توانید با من تماس بگیرید توییتر، لینکدین و گیت هاب.

یادگیری مبارک.