وبلاگ رسانگار
با ما حرفه ای باشید

سرور مجازی NVMe

Bash For Loop ادامه دهید

0 2
زمان لازم برای مطالعه: 4 دقیقه


برنامه نویسی Bash در بین کاربران لینوکس کاملاً شناخته شده است. در داخل bash اسکریپت، ما تمایل داریم از حلقه ها، دستورات و بندهای زیادی برای انجام عملیات های مختلف استفاده کنیم. معروف ترین حلقه حلقه “for” در هر زبان برنامه نویسی است. برنامه نویسی Bash با عبارات “ادامه” و “شکستن” آمد. اگر از هر توزیع لینوکس استفاده می‌کنید و می‌خواهید در مورد استفاده از عبارت «ادامه» در حلقه «for» بدانید، این مقاله مخصوص شماست.

مثال 01:

بیایید با اولین نمونه مقاله امروز Bash شروع کنیم. برای این کار به یک فایل Bash نیاز داریم. اگر آن را ندارید، سعی کنید آن را با دستورالعمل “touch” ایجاد کنید و نام آن را به عنوان “bash.ش». برای باز کردن این فایل از “GNU ویرایشگر نانو. می‌توانید از دستور نانو به همراه نام فایلی که باید باز شود استفاده کنید. اکنون فایل خالی در ویرایشگر نانو باز می شود.

بیایید کد Bash را با اضافه کردن شروع کنیم bash پسوند یعنی “#!/bin/bash”. ما از حلقه “for” در اینجا برای استفاده بیشتر از عبارت “ادامه” در آن استفاده کرده ایم. حلقه از 1 شروع می شود و با افزایش 2 در هر تکرار به مقدار 18 ختم می شود. در افزایش، به 3، 5، 7، 9، 11، 13، 15، و 17 خواهیم رسید. در حلقه “for”، ما از بند “do” برای انجام برخی اقدامات استفاده می کنیم تا زمانی که حلقه به پایان برسد. عبارت “echo” برای نمایش هر مقدار تکرار به عنوان مثال “$i” استفاده می شود.

اکنون، عبارت «if-then-else» در حلقه «for» آمده است. در بیشتر موارد، ما نمی‌توانیم از عبارت «ادامه» بدون این اعلان استفاده کنیم. بنابراین، براکت‌های مربع دوتایی برای اضافه کردن شرطی که باید در بند «if» از طریق عملگر «-eq» بررسی شود، استفاده می‌شود. اگر مقدار تکرار “$i” برابر با “11” شود، دستور echo اجرا می شود و حلقه با استفاده از عبارت “break” شکسته می شود.

در غیر این صورت، حلقه قسمت “else” خود را اجرا می کند و عبارت “continue” را اجرا می کند تا حلقه را تا انتها ادامه دهد. عبارت “if-else” پس از آن به پایان می رسد و حلقه تکمیل می شود. کد نمونه برای این مثال در اینجا الصاق شده است.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  16 مثال Bash Regular Expression (RegEx) با استفاده از دستورات grep، sed و awk

Bash For Loop ادامه دهید

بیایید این کد Bash جدید ساخته شده را در داخل اجرا کنیم terminal پوسته اوبونتو 20.04 پس از ذخیره آن با Ctrl+S. پس از اجرای این کد با “bash” دستورالعمل، ما خروجی زیر را داریم. حلقه از مقدار 1 شروع شد و هر بار 2 افزایش یافت. از این رو، تا زمانی که به مقدار “11” برسد، مقدار تکرار را نشان می دهد. با رسیدن به مقدار “11”، شرط ما برآورده شد و حلقه همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده است شکسته شد. بنابراین، دستور “echo” اجرا شد و حلقه دیگر اجرا نمی شود. به خروجی کد زیر نگاه کنید.

$ bash bash.sh

Bash For Loop ادامه دهیدBash For Loop ادامه دهید

مثال 02:

بیایید مثال دیگری برای استفاده از عبارت “continue” در حلقه “for” اسکریپت Bash بیاوریم. بنابراین، ما همان را باز کرده ایم bash فایل در ویرایشگر “nano”. پسوند Bash در خط اول استفاده شده است. حلقه for از 1 آغاز شده است و در 10 با افزایش 1 در هر تکرار تکمیل می شود. در بند “do” آن، ما از عبارت “if-then” در یک خط استفاده کرده ایم. بررسی می کند که آیا مقدار تکرار “$i بزرگتر یا مساوی 4 و مساوی یا کمتر از 8 است، دستور “then” اجرا خواهد شد. عملگر “-gt” برای بزرگتر از، عملگر “-eq” برای برابر، و عملگر “-lt” برای کمتر از آنچه برای بررسی شرایط استفاده شده است استفاده می شود. هر دو شرط با عملگر && از هم جدا شده اند.

عبارت “echo” مقدار را نشان می دهد روی پوسته پس از برآورده شدن شرایط و حلقه مطابق با کلمه کلیدی “ادامه” ادامه خواهد یافت. هر زمان که مقدار بین 4 و 8 باشد، به اجرای حلقه و نشان دادن مقدار ادامه می دهد. در غیر این صورت، دستور “if” دیگر اجرا نمی شود. بیایید این کد را اجرا کنیم تا بررسی کنیم. کد نمونه برای این مثال در اینجا الصاق شده است.

Bash For Loop ادامه دهیدBash For Loop ادامه دهید

پس از اجرای کد به روز رسانی فایل Bash، کد زیر نشان داده شده است. مقادیر از 4 تا 8 در تصویر نمایش داده می شود. به خروجی کد زیر نگاه کنید.

$ bash bash.sh

Bash For Loop ادامه دهیدBash For Loop ادامه دهید

مثال 03:

به آخرین تصویر مقاله ما نگاهی بیندازید. بنابراین، ما کد Bash خود را با پسوند Bash شروع کرده ایم و یک حلقه “for” اضافه کرده ایم که از a شروع می شود و به “e” ختم می شود. این حلقه “for” از عبارت “if-then” برای بررسی برخی شرایط استفاده می کند. اگر مقدار تکرار از حلقه “for” “c” یا “e” باشد، دستور “then” خود را اجرا می کند و منجر به اجرای دستور “echo” می شود. اگر مقدار مطابقت داشته باشد، عبارت “continue” به تکرار حلقه ادامه خواهد داد. بعد از عبارت “if-then”، دستور “echo” دیگری اجرا می شود که مقدار تکرار را در آن نقطه نشان می دهد، اگر مقدار مطابقت نداشته باشد. اکنون، حلقه “for” و همچنین مطابق با خروجی زیر تکمیل شده است. کد نمونه برای این مثال در اینجا الصاق شده است.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  نقل قول های فرار Bash

Bash For Loop ادامه دهیدBash For Loop ادامه دهید

بیایید فایل کد Bash را با استفاده از ” اجرا کنیمbash” دستورالعمل پس از اجرای آن، روی اجرای 2 تکرار اول و 4هفتم با تکرار حلقه “for”، هیچ مقداری مطابقت داده نشده است. بنابراین، عبارت «اگر-آنگاه» اجرا نشده است. در تکرارهای 3 و 5، مقدار مطابقت داشت و دستور “if-then” اجرا شد. به خروجی کد زیر نگاه کنید.

$ bash bash.sh

Bash For Loop ادامه دهیدBash For Loop ادامه دهید

نتیجه

سرانجام! ما با استفاده از حلقه “for” با عبارت “continue” در اسکریپت Bash این کار را انجام دادیم. ما در مجموع سه مثال را برای نشان دادن استفاده از عبارت “ادامه” در حلقه “for” مورد بحث قرار داده ایم. مثال هایی که در این مقاله به آنها پرداخته می شود به راحتی قابل انجام و درک هستند.

برای نگارش بخشهایی از این متن ممکن است از ترجمه ماشینی یا هوش مصنوعی GPT استفاده شده باشد
لطفا در صورت وجود مشکل در متن یا مفهوم نبودن توضیحات، از طریق دکمه گزارش نوشتار یا درج نظر روی این مطلب ما را از جزییات مشکل مشاهده شده مطلع کنید تا به آن رسیدگی کنیم

زمان انتشار: 1402-12-30 02:38:04

امتیاز شما به این مطلب
دیدگاه شما در خصوص مطلب چیست ؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفا دیدگاه خود را با احترام به دیدگاه های دیگران و با توجه به محتوای مطلب درج کنید