در این CentOS در مقابل اوبونتو در مقایسه، هدف ما بررسی اجمالی ویژگی های کلیدی هر دو توزیع لینوکس است که به شما کمک می کند سیستم عامل مناسب را برای وب سرور VPS خود انتخاب کنید.

انتخاب یک سیستم‌عامل برای سرور شما می‌تواند به دلیل فهرست عظیمی از گزینه‌های موجود، یک کار واقعاً گیج‌کننده باشد. به خصوص اگر می خواهید با توزیع لینوکس بروید. انتخاب های زیادی وجود دارد، اما هیچ کدام به اندازه معروف نیستند اوبونتو یا CentOS.

فرقی نمی کند حرفه ای باشید یا مبتدی، معمولاً به انتخاب بین این دو گزینه بستگی دارد. به جرات می توان گفت که هیچ تصمیم مستقیمی وجود ندارد. در این مقاله قصد داریم مقایسه کنیم CentOS در مقابل اوبونتو با این هدف که بفهمیم در هنگام تنظیم برنامه های VPS کدام یک می تواند بهترین گزینه باشد.

قبل از اینکه شروع به نور افشانی کنیم روی تفاوت بین دو حریف همسان، اجازه دهید ابتدا به بررسی های اجمالی نگاه کنیم.

CentOS

CentOS یک توزیع لینوکس منبع باز است. بسیاری از آن به عنوان کپی از لینوکس Red Hat Enterprise (RHEL) یاد می کنند که بیشترین استفاده را در دنیای فناوری اطلاعات شرکت ها دارد. CentOS یک سیستم عامل کلاس سازمانی است که توسط جامعه پشتیبانی می شود و در سال 2004 منتشر شد.

شباهت نزدیک به RHEL به شما این امکان را می دهد که در یک توزیع غالب و یکی از بهترین توزیع های لینوکس توسعه پیدا کنید. شاید بتوان گفت که این در حال حاضر می دهد CentOS برتری نسبت به اوبونتو

این بسیار قابل تنظیم، ایمن و پایدار است که باید از آن قدردانی کرد. پیوند نزدیک به RHEL مجاز است CentOS داشتن تعداد کمی به روز رسانی امنیتی در سطح شرکت، بنابراین آن را به یک انتخاب امن برای هر کاربر تبدیل می کند.

مهم! CentOS لینوکس 8 به پایان عمر خود (EOL) رسیده است روی 2021-12-31. در حالی که CentOS لینوکس 7 هنوز پشتیبانی می شود، به EOL خواهد رسید روی 30-06-1403. توصیه می کنیم هنگام انتخاب این سیستم عامل به این نکته توجه داشته باشید. شما می توانید در مورد آن بیشتر بخوانید وب سایت رسمی.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  روش ایجاد یک منوی کشویی وردپرس و بهبود ناوبری سایت

اوبونتو

مستقر روی در معماری دبیان، اوبونتو از زمان انتشار اولیه خود در سال 2004، مورد علاقه محبوب برای استفاده شخصی و حرفه ای بوده است. این مجموعه مملو از مجموعه ای غنی از گروه ها و ویژگی های بسته است که می توانند نیازهای هر پروژه را برآورده کنند.

اوبونتو با تعداد زیادی برنامه همراه است. مرکز نرم افزار اوبونتو بیش از 40000 برنامه کاربردی در دسترس دارد! علاوه بر این، سیستم عامل بسیار قابل تنظیم است و دارای ویژگی های امنیتی درجه یک است.

CentOS در مقابل اوبونتو – تفاوت های اصلی

حالا بیایید نگاهی به تفاوت بین اوبونتو و CentOS:

  1. بزرگترین تفاوت بین دو توزیع لینوکس این است که اوبونتو مبتنی است روی معماری دبیان در حالی که CentOS از لینوکس Red Hat Enterprise Forked شده است.
  2. در اوبونتو، می توانید بسته های DEB را با استفاده از apt-get مدیر بسته در همین حال، در CentOS، باید از خوشگل دستور دانلود و نصب بسته های RPM از مخزن مرکزی.
  3. CentOS در مقایسه با اوبونتو، توزیع پایدارتری در نظر گرفته می شود. عمدتاً به این دلیل که به روز رسانی بسته کمتر است. این نیز می تواند یک نقطه ضعف باشد CentOS. اگر آخرین نسخه یک برنامه یا نرم افزار خاص را می خواهید، باید آنها را به صورت دستی نصب کنید.

این بدان معنا نیست که اوبونتو ناپایدار یا ایمن نیست. در مقایسه با همتای خود کمی پایدارتر است.

  1. اوبونتو مطمئناً در مورد آموزش ها، انجمن های آنلاین و کتاب ها دست بالا را دارد. یافتن راه حل برای مشکلات اوبونتو بسیار ساده تر از آن است CentOS به دلیل جامعه نسبتاً کوچکتر و اسناد موجود کمتر.
  2. سرور اوبونتو از پشتیبانی زیادی برخوردار است container و استقرار ابری که آن را برتر از CentOS در این حوزه
  3. اگر مبتدی هستید، دویدن CentOS روی سرور شما ممکن است کمی سخت تر باشد زیرا توزیع های دسکتاپ مبتنی بر RHEL به طور گسترده مورد استفاده قرار نمی گیرند. از طرف دیگر، دسکتاپ اوبونتو بسیار معروف است و اگر در گذشته از آن استفاده کرده اید، آشنایی با وی پی اس اوبونتو زمان زیادی طول نمی کشد.
پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  8 بهترین افزونه تایمر شمارش معکوس وردپرس (رایگان و پولی) در سال 1402

موارد فوق تفاوت های اصلی بین این دو تا از بهترین توزیع های لینوکس هستند و انتخاب یکی به عنوان نهایی برای هر کاربر ایمن نیست. انتخاب سیستم عامل مناسب مستلزم ارزیابی دقیق مزایا و معایب این دو و تجزیه و تحلیل الزامات و خواسته های کاربر است. با این گفته، در اینجا توصیه های ما وجود دارد:

  • اگر مبتدی هستید: با اوبونتو همراه شوید زیرا دارای جامعه بزرگتر، مخزن بزرگتری از آموزش های رایگان و به روز رسانی های بسیار بیشتر است تا به شما کمک کند به روز بمانید. همچنین، اگر در گذشته از دسک‌تاپ اوبونتو استفاده کرده‌اید، هنگام شروع با سرور اوبونتو، هیچ منحنی یادگیری واقعی را پیدا نمی‌کنید. CentOS انتخاب مناسبی نیز هست، اما اگر تازه کار هستید، ممکن است در ابتدا چند مانع یادگیری ایجاد کند.
  • اگر صاحب کسب و کار هستید: CentOS اگر کسب‌وکاری را اداره می‌کنید، انتخاب ایده‌آلی بین این دو است، زیرا (مسلماً) امن‌تر و پایدارتر از اوبونتو است، به دلیل فراوانی کمتر به‌روزرسانی‌های آن. اوبونتو نیز مزایای خود را دارد، اما ممکن است سناریوهایی وجود داشته باشد که به دلیل بروز رسانی باگ جدید مجبور شوید به نسخه های قدیمی تر برگردید. علاوه بر این، CentOS همچنین از cPanel پشتیبانی می‌کند، چیزی که اوبونتو فاقد آن است.

CentOS در مقابل اوبونتو – جدول مقایسه

اوبونتو CentOS
مستقر روی دبیان مستقر روی RHEL
به طور مکرر به روز می شود به ندرت به روز شد
عدم پشتیبانی از سی پنل (جایگزین دارد) پشتیبانی از cPanel/WHM
جامعه کاربران و توسعه دهندگان بزرگتر جامعه کاربر و توسعه دهنده کوچکتر
مقدار بیشتری از کمک در قالب آموزش و راهنماهای رایگان موجود است مقدار کمتری از کمک در دسترس است
یادگیری برای مبتدیانی که در گذشته از دسکتاپ اوبونتو استفاده کرده اند، آسان تر است یادگیری برای مبتدیان سخت تر است زیرا توزیع های دسکتاپ معروف زیادی توسط RHEL منتشر نشده است
بسته های .deb با استفاده از apt-get مدیر بسته بسته های rpm نصب شده با استفاده از خوشگل مدیر بسته

نتیجه

برای نتیجه گیری این CentOS در مقایسه با اوبونتو، هر دو معروف و یکی از بهترین توزیع‌های لینوکس هستند که دارای مزایا و معایب خاص خود هستند. اگر نیازهای خود را در نظر بگیرید و آماده انجام برخی معاملات هستید، انتخاب یکی کار آسانی است. هدف این مقاله ارائه یک نمای کلی از تفاوت های بین این دو توزیع لینوکس برای سهولت در تصمیم گیری بود. process. اگر استفاده می کنید هاستینگer، می توانید به هر دوی آنها یک تست درایو بدهید، زیرا می توانید سیستم عامل یک VPS را تنها با چند کلیک مجدداً نصب کنید!