وبلاگ رسانگار
با ما حرفه ای باشید

سرور مجازی NVMe

چرا ChatGPT ترسناک است؟ تهدیدات هوش مصنوعی برای بشر

0 36
زمان لازم برای مطالعه: 4 دقیقه

احتمالاً بیشترین نگرانی را ما تولیدکنندگان محتوای متنی داشته باشیم. آیا این هوش مصنوعی و همکارانش که به زودی سروکله‌شان پیدا می‌شوند، شغل ما را از بین می‌برند؟

ChatGPT توانایی خارق‌العاده‌ای در تولید متون مختلف دارد. از نوشتن یک بلاگ‌پست گرفته تا تهیه‌ی داستانی کوتاه با سبک خاص فلان نویسنده؛ یا حتی شعری راجع به وطن‌پرستی با استفاده از چند کلمه‌ کلیدی خاص!

هوش مصنوعی به چشم‌اندازهای جذاب و تغییرات مهم در زندگی انسان‌ها نیز پرداخته است، اما تهدیدات هوش مصنوعی برای بشر و چالش‌هایی برای جامعه و فرد به وجود آمده است. در زیر به برخی از این هدایتات اشاره شده و راهکارهایی برای مدیریت آن‌ها مطرح شده است:

از بین رفتن مشاغل با هوش مصنوعی

پس ترسمان چندان بیجا هم نیست! نه تنها ما، بلکه بسیاری از مشاغل مثل برنامه‌نویس‌ها، شاعران و نویسندگان کتاب و… زندگی حرفه‌ای خود را در خطر می‌بینند.

هوش مصنوعی ممکن است منجر به اتوماسیون بیشتر در صنایع و خدمات شود، که می‌تواند به از دست رفتن مشاغل بسیاری و ایجاد تبعیض اجتماعی منجر شود. برای مدیریت این چالش، نیاز به توسعه مهارات جدید و توجه به آموزش و بازآموزی در جامعه و بازار کار وجود دارد.

البته فعلاً مشکل جدی‌ای تهدیدمان نمی‌کند. متونی که توسط این چت‌بات تولید می‌شوند از نظر گوگل اسپم محسوب می‌شوند. جلوتر به این مسئله خواهیم پرداخت؛ اما در آینده چطور؟ حقیقتاً باید صبر کرد و دید!

ما از ChatGPT پرسیدیم که آیا قرار است شغل ما به‌عنوان تولیدکننده‌ی محتوای متنی را بگیرد؟ این هوش مصنوعی پاسخ داد که: «اول از همه آینده قابل‌پیش‌بینی نیست! اما هوش مصنوعی همیشه در راستای خدمت‌رسانی به بشر توسعه پیدا می‌کند.» یادمان نرود که در بسیاری از مواقع پاسخ‌های ChatGPT اشتباه هستند!

این چت‌بات می‌تواند برای معلم‌ها و اساتید دانشگاهی هم یک کابوس تمام‌عیار باشد؛ چراکه دانش آموزان می‌توانند با کمک آن و بدون لحظه‌ای تحقیق و تفحص، مقالات و پایان‌نامه‌های خود را آماده کنند. به همین خاطر، همین حالا هم بسیاری از مدارس در کشورهای پیشرفته‌ی دنیا استفاده از آن را ممنوع کرده‌اند.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  چگونه یک مدل هوش مصنوعی کوانتومی بسازیم - با نمونه کدهای پایتون

حفظ حریم شخصی

هوش مصنوعی نیازمند دسترسی به داده‌های بزرگ و حساس افراد است. این موضوع می‌تواند به نقض حریم شخصی منجر شود. برای مدیریت این چالش، لازم است استانداردها و قوانین حفاظت از حریم شخصی تقویت شده و توسعه یافته شوند.

تطابق با اخلاقیات و مسائل اخلاقی

استفاده از هوش مصنوعی در تصمیم‌گیری‌ها و ارتباط با انسان‌ها نیازمند اخلاقیات قوی است. مسائلی مانند تبعیض، نابرابری، و تصمیمات ناعادلانه ممکن است به علت برنامه‌ریزی و پیاده‌سازی نادرست هوش مصنوعی به وجود آیند. برای مدیریت این چالش، لازم است استانداردها و دستورالعمل‌های اخلاقی قوی‌تری برای توسعه و استفاده از هوش مصنوعی تدوین شود.

تهدید امنیتی

استفاده از هوش مصنوعی در حوزه نظامی و سایر حوزه‌ها می‌تواند به تهدید امنیتی منجر شود. توسعه سیاست‌ها و تدابیر امنیتی مناسب از اهمیت زیادی برخوردار است تا از سوءاستفاده از این فناوری جلوگیری شود.

توسعه هوش مصنوعی خودآگاه، که به توانایی سیستم‌های هوش مصنوعی برای فهم و ادراک محیط، تصمیم‌گیری مستقل و تطابق با مواقع جدید اشاره دارد، مسئله‌ای حساس و پیچیده است. در زیر به چالش‌ها و محدودیت‌های این حوزه پرداخته خواهد شد:

ناتوانی در تفسیر علت و موقعیت

هوش مصنوعی خودآگاه ممکن است توانمندی در اتخاذ تصمیمات داشته باشد، اما ناتوانی در تفسیر دقیق علت و موقعیت موجب می‌شود که تصمیمات این سیستم‌ها برای انسان‌ها غیرقابل تفهیم باشد. این موضوع امکان بروز خطاها و اشتباهات ناشناخته را افزایش می‌دهد.

کنترل ناپذیری

سیستم‌های هوش مصنوعی خودآگاه ممکن است به دلیل پیچیدگی بالا و ناتوانی در تفسیر روند تصمیم‌گیری خود، در مواقعی ناپذیر به نظر بیایند. این مسئله باعث افزایش نگرانی‌ها درباره کنترل این سیستم‌ها توسط انسان‌ها می‌شود.

تاثیرات غیرمنتظره

توانمندی هوش مصنوعی خودآگاه در تفسیر و پیش‌بینی تصمیمات، می‌تواند به تصمیماتی منجر شود که تاثیرات غیرمنتظره داشته باشند. این امر ممکن است به تغییرات غیرقابل پیش‌بینی در ساز و کارهای اجتماعی و اقتصادی منجر شود.

اختلال در تعامل انسانی

وجود هوش مصنوعی خودآگاه ممکن است باعث اختلال در تعامل انسانی شود. افراد ممکن است مواجه با تصمیماتی که ناشناخته و غیرقابل تفهیم هستند، از اطمینان خود از صحت تصمیمات سیستم محروم شوند.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  هوش مصنوعی گوگل و پیش‎بینی زمان مرگ با دقت 95 درصد !

راهکارهای مقابله با تهدید امنیتی هوش مصنوعی

برای مدیریت چالش‌ها و محدودیت‌های هوش مصنوعی خودآگاه، ایجاد استانداردهای واضح، توسعه قوانین حاکمیتی، توسعه روش‌های توضیحی برای تصمیمات این سیستم‌ها، و ترویج تحقیقات در زمینه اخلاق هوش مصنوعی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. همچنین، ایجاد فرآیندهای شفاف و امکان دسترسی انسان‌ها به تصمیمات این سیستم‌ها نیز می‌تواند در جلوگیری از مشکلات مرتبط با هوش مصنوعی خودآگاه مؤثر باشد

ایجاد هوش مصنوعی خودآگاه

احتمال ایجاد هوش مصنوعی‌ای که از حدود برنامه ریزی خود پیش برود و تصمیمات خود را اتخاذ کند، مسئله‌ای حساس است. نیاز به تعیین مرزها و محدودیت‌های روشن و شفاف در توسعه این فناوری وجود دارد.

ایجاد وابستگی زیاد به هوش مصنوعی و تاثیر مخرب در آموزش

وابستگی زیاد به هوش مصنوعی ممکن است به عدم اطمینان و اعتماد به نفس در تصمیم‌گیری‌ها منجر شود. توسعه توانمندی‌ها و مهارات افراد در ارتباط با هوش مصنوعی مهم است تا این وابستگی کمتر شود

مورد ترسناک دیگر، استفاده از آن برای مقاصد مخرب است. دیده شده است که در دارک وب صحبت‌هایی مبنی بر کمک گرفتن از ChatGPT برای ساخت بدافزارها می‌شود. البته همان‌طور که قبلاً گفتیم، OpenAI با محدودیت‌هایی که پاسخگویی ایجاد کرده، نمی‌گذارد این کار به راحتی انجام شود؛ اما خب بحث پتانسیل‌ها و توانایی‌ها است. آیا حتی بعد از عرضۀ پولی هم این محدودیت‌ها وجود دارند؟

در کل، همۀ این جنبه‌های تاریک، روی روشنی هم دارند. مثلاً تولیدکنندگان محتوای متنی و دانشجوها را در نظر بگیرید. وقتی سازوکاری قانونی تشکیل شود که متن تولیدی توسط هوش مصنوعی را معتبر نداند، آن‌ها همچنان می‌توانند از ChatGPT و امثالهم کمک بگیرند. برای نوشتن بلاگ‌پست و پایان‌نامه، کلی باید تحقیق کرد و لینک‌های مختلف در اینترنت را زیر و رو کرد. چه می‌شود اگر ChatGPT تمام اطلاعات لازم را جمع‌آوری کند و به‌صورت خلاصه در اختیار کاربر قرار دهد؟! کلی در زمان صرفه‌جویی می‌شود. مگر زمان ارزشمندترین دارایی هر انسان نیست؟

خلاصه

هوش مصنوعی با ارائه مزایای زیادی به جامعه، همراه با چالش‌ها و هدایتاتی نیز می‌آید. توسعه و استفاده مسئولانه از این فناوری، ایجاد استانداردها و قوانین قوی، و توجه به ابعاد اخلاقی و اجتماعی از جمله راهکارهای مهم برای مدیریت این چالش‌هاست

در بخش بعدی، امکان استفاده از ChatGPT برای محتوا و سئو را موشکافانه بررسی خواهیم کرد.

5/5 (1 رای)
دیدگاه شما در خصوص مطلب چیست ؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفا دیدگاه خود را با احترام به دیدگاه های دیگران و با توجه به محتوای مطلب درج کنید