وبلاگ رسانگار
با ما حرفه ای باشید

سرور مجازی NVMe

تحلیل کلیک کاربران در سایت با Google Tag Manager

چطور کلیک های خروجی کاربران در سایت را با Google Tag Manager گزارش گیری کنیم

0 400
زمان لازم برای مطالعه: 7 دقیقه

ساختن مخاطب سخت است ، به آن همه کار که برای جذب مخاطبان کرده اید فکر کنید !  ، اما برای نگه داشتن آنها چه کار کرده اید ؟ آیا به اندازه کافی ترقیبشان میکنیم که در سایت بمانند، یا فرصت حضور در سایت را بر باد می‎دهیم و راه خروج از سایت را نشانشان میدهیم

بازدیدکننده‎گان آمدند ، صفحات و مطالب را خواندند….. آنها رفته اند !
احتمالا همین الان روی سایت شما در حال اتفاق افتادن است

 هر خروج کاربر چیز بدی نیست ، زیرا بسیاری از این خروج‌ها دوستانه است ، مثلا کاربر به سایت شما مراجعه نموده و  محصولی که به دنبال آن بوده را سفارش داده یا به یک سرخ ( Lead ) تبدیل شده ،سایت شما را ترک کرده و به زندگی روزمره خودش برگشته است ؛ اما اگر کاربران بدون هیچ کاری سایت شما را ترک کنند ،این اصلا خوب نیست  یا شاید آن‌ها وب سایت را ترک میکنند چون شما در سایت خود فریاد میزندی که من را ترک کن !

چرا بازدیدکنندگان شما سایت را ترک کرده اند ؟ بر روی کدام لینک‌های خروجی کلیک می‌کنند؟ در این مطلب شما می‌آموزید چطور راه‌های خروجی کاربران وب‌سایت و لینک‌های خارج کننده آشنا شوید و در همین فرایند، یاد خواهید گرفت که چطور با استفاده از Google Tag Manager را راه اندازی کنید

ردگیری۳ نوع خروج از وب سایت

بازدیدکنندگان به سه روش ممکن است که سایت شما را ترک کنند؛

  1. صفحه مرورگر خود را می‌بندند (آدرس سایت دیگری را در آدرس بار خود تایپ می‌کنند)
  2. از کلید (بازگشت) استفاده می‌کنند.
  3. بر روی یک لینک خارج کننده‌ی موجود در وب‌سایت شما کلیک می‌کنند.

دو مورد اول طبیعی هستند و اجتناب از آن‌ها امری غیرممکن به‌حساب می‌آید؛ اما داستان مورد سوم بسیار متفاوت است. این یکی را خود شما هنگام طراحی یا انتشار مطالب به وب‌سایتتان اضافه کرده‌اید. اگر این لینک خروجی را خودتان قرار دهید، به معنای سکوی خروجی برای بازدیدکنندگان است.
در Analytics (سیستم آنالیز سایت گوگل > در این آموزش با Google Analytics  آشنا شوید ) همه‌ی این سه مورد مشابه به هم هستند. در این ابزار تمامی خروج‌ها از وب‌سایت شما به یک صورت نمایش داده خواهند شد و دلیل آن‌ها برای شما مشخص نخواهد بود و تنها به ارائه‌ی گزارش آخرین صفحه‌ای که از آن بازدید کرده‌اند بسنده می‌کند ولی گزارشی مبنی بر رهگیری و ثبت لینک‌هایی که باعث خروج کاربر شده‌اند به شما ارائه نمی‌دهد.

این در حالی است با استفاده از گوگل Tag Manager گزارش کاملی را خواهید داشت که به شما این امکان را می‌دهد تا لینک‌هایی که باعث خروج کاربران از وب‌سایت شما می‌شود را ردگیری کنید

در این آموزش این مشکل را حل خواهیم کرد

خوب مرحله‌به‌مرحله یاد می‌گیریم که چطور  کلیک‌های موجود در وب‌سایتمان را که کار را از سایت خارح میکند شناسایی و پیگیری کنیم. این کار را با استفاده از راه‌اندازی سیستم ردگیری رویدادها و پیگیری لینک‌های خروجی Google Tag Manager انجام می‌دهیم.

چگونه Google Tag Manager را برای ردگیری لینکهای خروجی سایت تنظیم کنیم

به کمک آموزشی که در ادامه به آن خواهیم پرداخت می‌توانید تمام کلیک‌ها و لینک‌هایی که بازدیدکنندگان را از وب‌سایتتان خارج می‌کنند را ردیابی کنید. حال با سیستم ردیابی رویدادهای Google Tag Manager (GTM) این کار را انجام داده و ردیابی رخداد را تنظیم میکنیم . اگر از قبل تنظیمات GTM را انجام داده باشید می‌توانید به ادامه مطلب مراجعه و مابقی آموزش را دنبال کنید اما درصورتی‌که تنظیمات GTM را هنوز انجام نداده‌اید بهتر است اول به سراغ تنظیم آن رفته و سپس به مطالعه هم‌زمان ادامه آموزش و کار کردن با GTM بپردازید.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  Google Tag Manager چیست و چرا از آن استفاده کنیم،حقیقت درباره تگ منیجر گوگل

ابتدا یک برچسب یا تگ ایجاد کنید، سپس یک trigger یا کلیک برای آن تعریف کنید. در نهایت، این دو را در وب‌سایت خود قرار دهید.

1. وارد Google Tag Manager شوید.

2. از بخش Tags بر روی گزینه NEW کلیک کنید.

 Google Tag Manager

3.برای Tag یا برچسب خود یک نام انتخاب کنید. در اینجا نام تگ خود را Offsite Link Event Tracker گذاشتیم. سپس کلیک کرده و نوع تگ را انتخاب کنید.

راهنمای گوگل تگ منیجر

4.یکی از دو گزینه‌ی Universal Google Analytics یا Classic Google Analytics را انتخاب کنید. ( در تاریخ درج مقاله در سایت رسانگار فقط قابلیت انتخاب Universal را دارید و گزینه Classic دیگر در دسترس نیست )

 اگر تا کنون از نسخه‌ی Universal استفاده نکرده‌اید شدیداً توصیه می‌کنیم که انتخاب خود را تغییر دهید چون گوگل قرار نیست تا ابد از نسخه‌ی Classic پشتیبانی کند. گوگل دیگر از نسخه کلاسیک پشتیبانی نمیکند

بررسی بازدیدکنندگان

اگر قبلا کد تگ منیجر را روی سرور خود نصب کرده باشید نیازی به وارد کردن TrackingID نیست ، و سیستم بصورت خودکار آن را تشخیص میدهد اما اگر

آی‌دی Google Analytic Tracking ID خود را فراموش کرده‌اید مشکلی ندارد، برای همه پیش می‌آید. می‌توانید آن را از آدرس زیر در بخش Google Analytic Admin Area به دست آورید:

Property > Tracking Info > Tracking Code

بررسی رفتار بازدیدکنندگان

راهنمایی ویژه حرفه ای ها : از یک متغیر متنی مثل شناسه دارایی Google Analytics بجای کد ردگیری خود برای انعطاف پذیری بیشتر در آینده استفاده کنید ، در این خصوص این لینک مطالعه کنید

5. پارامترهای رویداد خود را تنظیم کنید . تمامی رویداد‌ها در Google Analytics دارای سه پارامتر هستند؛ Category ، Action  و Tag . خوبی Google Tag Manager این است که شما به‌آسانی می‌توانید هرکدام از این موارد را در کادر‌ها تایپ کنید. هیچ نیازی به کمک گرفتن از برنامه نویسان ندارید !

ما Category را ‘’Link’’ و Action را ‘’Click’’ و Label را ‘’Click URL’’ را لیا انتخاب علامت + کنار کادر از لیست نمایش داده شده انتخاب میکنیم ،
توجه: اگر گزینه‌ی Click URL در دسترس نبود، پیش از هر کاری باید گزینه‌ی Click URL را فعال کنید. این یک گزینه‌ی ساخته شده داخلی است، اما به‌صورت خودکار و از پیش تعیین‌شده، در حالت فعال قرار ندارد. انجام دادن این کار بسیار ساده است. کافی است به بخش متغیرها یا Variables رفته، بر روی گزینه‌ای که به رنگ قرمز است و CONFIGURE نام دارد کلیک کنید و تیک گزینه‌ی click URL را فعال کنید.

تحلیل کلیک کاربران در سایت با Google Tag Manager

شما همچنین این امکان را دارید ارزشی را برای این رویداد اضافه کنید، اما برای پیگیری رویداد‌های لینکهای خروج از سایت لازم نیست.

در قسمت Google Analytics Setting اگر قبلا کد ترکینگ را تعریف کرده اید آن را انتخاب و اگر تعریف نکرده اید روی علامت + کلیک کتید و کد را وارد و برای آن عنوان وارد کنید و ذخیره کنید
باقی موارد را بصورت پیشفرض ست کرده و روی Save کلیک کنید

تحلیل کلیک کاربران در سایت با Google Tag Manager
اضافه کردن Tag در گوگل Tag Manager

6. در این مرحله ما باید برای Event یک Trigger اضافه  کنیم. این کار را می‌توانید بلافاصله بعد از زدن کلیک Save در مرحله قبل و یا با استفاده از قسمت Triggering داخل تنظیمات تگ پس از تعریف آن  و با انتخاب گزینه + مشخص شده در تصویر انجام دهید:

علامت بعلاوه یا مثبت را در قسمت گوشه بالا سمت راست صفحه انتخاب کنید تا trigger جدید خود را تعریف کنید.

ساخت تریگر در گوگل تگ منیجر

7. برای Trigger خود یک نام انتخاب کنید. من نام “Offsite Link Click” را انتخاب کردم. سپس نوع آن را نیز انتخاب کنید. در اینجا گزینه‌ی Just Links را انتخاب کنید.

تعقیب کاربران وب سایت

8. کار شما تقریباً تمام‌شده است. حال تنها باید به trigger تعریف‌شده بگوییم هرگاه بر روی یک لینک خروجی از دامنه‌ای دیگر کلیک شد فعال شود. به‌عبارت‌دیگر، زمانی که Click URL یا لینک کلیک شده به آدرس سایت خود شما نیست ، این trigger باید فعال شود. به این شکال شما  شما trigger را در Event تعریف می‎کنید، سپس بر روی گزینه‌ی Save کلیک کنید.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  روش اضافه کردن توضیحات متا وردپرس، عنوان متا و عبارت کلیدی فوکوس

چگونه رفتار کاربران وب سایت خود را تحلیل کنیم؟

نکاتی که درباره Bounce ها نمی‌دانید!

پیش از آن‌‌که ما به آمار خروج‌های خود در Analytic نگاهی بیاندازیم، باید مطلبی را توضیح دهیم: این ردگیری رویدادها بر نرخ پرش‌ها یا Bounce های وب‌سایت ما تأثیر می‌گذارد.

این مسئله به این دلیل است که پرش از سایت دقیقا “مراجعه فقط به یک صفحه از سایت” نیست . یک رخداد پرش یک One Hit Session یا فقط یک رخداد انالیتیک گوگل در باز کردن صفحه است  به عبارت دیگر hit  زمانی اتفاق می افتد که داده و اطلاعاتی از Analytic دریافت و یا به آن ارسال می‌شود. Event همان hit است!

پس اگر یک بازدیدکننده وارد وب‌سایت شود و بدون آن‌که صفحه دیگری را ببیند بر روی یک لینک خروجی کلیک کند، این مسئله یک پرش به‌حساب نمی‌آید چراکه این پروسه شامل دو ضربه یا همان کلیک بوده است. hit اول یا کلیک اول شامل نمایش صفحه و hit دوم event یا رخداد بوده است.

حال آیا این یک مسئله مهم است که میزان یا نرخ Bounce های ما کمی پایین‌تر آمده‌اند یا نه! قرار است موضوعات باارزش‌تری را در خصوص سایت خود دریابیم و دقیقا بداتیم کاربران به چه شکل از سایت بانس شده اند !

الان میتوانم همه کلیک های خروجی را ردگیری کنم ؟

بله! تمام گزارش‌های مربوط به آن در بخش گزارش‌های یا همان Event Report در Google Analytic منتظر شما هستند. بیایید همین حالا نگاهی به آن‌ها بیاندازیم، ما سه پرسش بی‌پاسخ پیشین را برای شما پاسخ میدهیم

۱. کاربران وب‌سایت کجا می‌روند؟

! برای فهمیدن این موضوع که راه‌های خروجی وب‌سایت شما به کجا ختم می‌شوند، به این آدرس بروید:

Behavior > Events > Top Events.

در اینجا شما تنها باید به بخش Event Label مراجعه کنید.

خطارتان هست مرحله راه‌اندازی و انتخاب رویداد‌ها را سه بخش را تنظیم کردیم ؟ این‌ها ابعاد و معیار‌های مورد بحث در گزارش‌ها هستند.

ما دسته‌بندی را Link ، گزینه‌ی اقدام را Click و گزینه‌ی برچسب را Click URL قرار داده‌ایم. پس برای دیدن این موضوع که بازدیدکنندگان کجا رفته‌اند (آدرس کلیک شده یا همان clicked URL) باید شاخه یا قسمت برچسب یا همان Label را بررسی کنیم.

شما می‌توانید با کلیک روی «برچسب رویداد» در قسمت بالای بخش گزارش، به این بعد اولیه بروید.

گزارش تحلیل رفتار کاربران

در حال حاضر به لیستی از تمام وب‌سایت‌هایی که شما به آن ترافیک ارسال می‌کنید نگاه می‌کنید. این مخالف گزارش ارجاعی شماست! این‌ها سایت‌هایی هستند که شما به‌عنوان منبع ارجاعی برای آن‌ها هستید.

۲. از کجا خارج شدند؟

برای دیدن صفحه‌هایی که دارای رمپ‌های خروجی هستند به آدرس زیر مراجعه کنید:

Behavior > Events > Pages.

تحلیل و بررسی رفتار کاربران

شما در حال حاضر به لیستی از تمام صفحات خود که بازدیدکنندگان آن را ترک می‌کنند نگاه می‌کنید. دکمه‌های برگشت کلیک شده و یا زبانه و صفحه‌های مرورگر که بسته‌شده‌اند. در هر یک از این صفحات حداقل یک پیوند خروجی دارید.

۳. روی کدام‌یک از لینک خروجی کلیک کرده‌اند؟

هم‌اکنون باید به عمق ماجرا برویم. این یک تجزیه‌وتحلیل واقعی است چراکه طبق معمول بهترین جزئیات را سطح عمیق‌تری از آنچه در حال حاضر یا در ظاهر، گزارش‌ها به شما می‌دهند به دست می‌آید.

در اینجا یک سؤال جالب وجود دارد: کدام لینک‌های خروجی بر روی صفحه اصلی کلیک می‌شوند؟ برای پاسخ به این سؤال، فقط روی صفحه کلیک کنید، سپس Event Label را به‌عنوان بعد اصلی تنظیم کنید.

تحلیل رفتار کاربران وب سایت

توضیح‌های این سه گزارش دقیقا همان چیز یخواهد بود که شما به دنبال آن هستید

جمع بندی

همه ما موضوع ناخوشایند خارج شدن کاربران از وب‌سایت را تجربه می‌کنیم، اما به یاد داشته باشید، همه خروجی‌ها بد نیستند. در آینده ما یک راهنمای کامل درباره خروجی‌های وب‌سایت و نوع خوب و بد آن را به اشتراک گذاشتیم  . به‌عنوان یک مدیر وب‌سایت به چند سؤال پاسخ دهید که آیا تابه‌حال برای نگه‌داشتن بازدیدکننده در وب‌سایت خود اقدامی کرده‌اید؟ آیا برای ماندن و همیشگی کردن بازدید آن‌ها برنامه‌ای داشته‌اید و یا با بی‌توجهی درب خروج از سایت را برای آن‌ها باز کرده‌اید؟ برای مقاله بعدی چند نکته در خصوص بیشتر نگه داشتن کاربران در سایت اشاره خواهیم کرد ،

برای اطلاعات بیشتر سه مقاله زیر را برای مطالعه پیشنهاد میکنیم

4/5 (4 رای)
دیدگاه شما در خصوص مطلب چیست ؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفا دیدگاه خود را با احترام به دیدگاه های دیگران و با توجه به محتوای مطلب درج کنید