وبلاگ رسانگار
با ما حرفه ای باشید

سرور مجازی NVMe

Ubuntu 18.04 LTS ویژگی های جدید

0 1
زمان لازم برای مطالعه: 4 دقیقه


با اولین نسخه بتا Ubuntu 18.04 LTS موجود و نسخه پایدار منتشر شده برنامه ریزی شده است روی 26 آوریل 2018، اکنون زمان بسیار خوبی برای نگاهی دقیق تر به آنچه می توانید در آخرین نسخه توزیع لینوکس Canonical ببینید است.

اوبونتو 18.04 LTS توسط بنیانگذار Canonical، مارک شاتل‌ورث، با نام رمز Bionic Beaver نامگذاری شده است، که توضیح زیر را برای نام کنجکاو ارائه کرده است. روی وبلاگ شخصی وی: «این سازندگان هستند که ما آنها را جشن می‌گیریم – افرادی که برنامه‌ها و بسته‌های بالادستی ما را می‌سازند، افرادی که اوبونتو می‌سازند و افرادی که می‌سازند. روی اوبونتو به افتخار آن زحمت خستگی ناپذیر، طلسم ما این چرخه پستانداری است که به دلیل نگرش پرانرژی، طبیعت پرتلاش و مهارت مهندسی خود شناخته شده است. ما به افتخار ربات‌های بی‌امان که اوبونتو Core را اجرا می‌کنند، به آن پیچ و تاب‌های عجیب و غریب قرن ۲۱ می‌دهیم. خانم ها و آقایان، من به شما 18.04 LTS، Bionic Beaver را می دهم.

جالب ترین ویژگی های جدید در اوبونتو 18.04

ایموجی رنگ

ما می دانیم که ایموجی ها ممکن است خیلی زیاد نباشد روی لیست آرزوهای ویژگی های لینوکس شخصی شما، اما نمی توان انکار کرد که ایموجی اکنون بخشی جدایی ناپذیر از ارتباطات دیجیتال مدرن است. بسیاری از توزیع های محبوب لینوکس دیگر ، از جمله فدورا، مدت ها پیش پشتیبانی از ایموجی ها را به دست آورد و کاربران اوبونتو بالاخره می توانند از پشتیبانی خارج از جعبه شکلک های رنگی در برنامه های دسکتاپ با عرضه Ubuntu 18.04 LTS در ماه آوریل لذت ببرند.

برای اطمینان از سازگاری بین پلتفرم ها، اوبونتو از فونت Noto Color Emoji استفاده می کند که از تمام شکلک های تعریف شده در آخرین نسخه یونیکد پشتیبانی می کند. همین فونت ایموجی در نسخه های اخیر سیستم عامل اندروید استفاده می شود و تمام تصاویر منبع آن را می توانید در مخزن Noto Emoji Github.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  نصب Visual Studio Code روی اوبونتو

افزودن شکلک در برنامه‌های GTK در اوبونتو 18.04 LTS ساده خواهد بود، زیرا کاربران اوبونتو می‌توانند یک انتخابگر شکلک قابل جستجو را فراخوانی کنند تا به راحتی بدون نیاز به حفظ کدها یا نام‌های یونیکد خود، حروف‌ها را وارد کنند.

برنامه جدید کار

این برنامه کاربردی ساده که قبلاً بخشی از تجربه اصلی گنوم بالادستی است که GNOME To Do نام دارد، برنامه هایی را در اوبونتو 18.04 LTS ارائه می کند تا به کاربران اوبونتو در مدیریت وظایف شخصی خود کمک کند.

GNOME To Do طوری طراحی شده است که در صورت عدم استفاده مانعی ایجاد نکند، که با ارائه تنها ضروری ترین ویژگی ها، از جمله امکان ویرایش سریع، مدیریت لیست ها، و ترتیب دادن مجدد وظایف با استفاده از کشیدن و رها کردن، به آن دست می یابد. برای آسان‌تر کردن سازماندهی می‌توان به هر کار اولویت و رنگ متفاوتی اختصاص داد، و GNOME To Do همچنین با حساب‌های آنلاین GNOME ادغام می‌شود و امکان همگام‌سازی چندین سرویس آنلاین را فراهم می‌کند.

گزینه نصب حداقل

نباید با حداقل چرخش اوبونتو 18.04 اشتباه گرفته شود، که یک نسخه حذف شده از اوبونتو است که می تواند تنها به 30 مگابایت برای کانتینرها/Docker، محیط های لینوکس جاسازی شده و سایر موارد استفاده مرتبط فشرده شود، نصب کننده Ubiquity Ubuntu 18.04 اضافه می کند. گزینه نصب حداقلی جدید که فقط یک محیط دسکتاپ حداقلی را با مرورگر و ابزارهای کمکی نصب می کند.

در میان بسته‌های حذف شده می‌توان به Thunderbird، Transmission، Rhythmbox، LibreOffice (شامل بسته زبان)، Cheese، Shotwell و حدود 80 بسته دیگر اشاره کرد. در سمت چپ راه‌انداز برنامه، فایرفاکس، ناتیلوس، نرم‌افزار اوبونتو و Help باقی مانده‌اند. با کمال تعجب، تنها حدود 400 مگابایت فضای دیسک با حداقل گزینه نصب ذخیره می شود و حجم کل نصب را از 5.8 گیگابایت به 5.4 گیگابایت کاهش می دهد.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  چگونه می توانم اوبونتو را از ترمینال ارتقا دهم؟

کرنل لینوکس 4.15

اوبونتو 18.04 LTS با لینوکس کرنل 4.15 عرضه خواهد شد که حاوی رفع اشکالات Spectre و Meltdown است. لینوکس کرنل 4.15 کندترین نسخه کرنل لینوکس از سال 2011 است زیرا لینوکس توروالدز مجبور شد در اینتل منتظر بماند تا رفع اشکالات خطرناک CPU را ارائه کند، زیرا امکان سرقت اطلاعات مخفی کاربر توسط اسکریپت های مخرب را باز کرده است.

جدا از رفع اشکال Spectre و Meltdown، Linux Kernel 4.15 همچنین پشتیبانی بومی را برای صفحه لمسی 7 اینچی Raspberry Pi، قابل توجه افزایش عملکرد برای GPU های AMD به لطف گنجاندن لایه AMD DC (کد نمایش)، لازمه برنامه ریزی موتورهای نمایشگر روی GPU های جدید Vega- و Raven ، یا پشتیبانی از مجازی سازی رمزگذاری شده امن، فقط برای نام بردن از پیشرفت های قابل توجه.

چه چیزی برش را ایجاد نکرد

به دلیل مشکلات متعدد با ثبات و قابلیت اطمینان، سرور نمایشگر پیش فرض Ubuntu 18.04 LTS به Xorg تغییر یافته است. Wayland به عنوان یک گزینه در دسترس است، اما دیگر به طور پیش فرض مانند اوبونتو 17.10 استفاده نخواهد شد. تغییر به Xorg باید سازگاری با سرویس‌های WebRTC، VNC، RDP، Skype، Google Hangouts و سایر سرویس‌ها و برنامه‌های مهم را تضمین کند.

آنچه همچنین در اوبونتو 18.04 LTS قرار نگرفت، تم جدید GTK است که در حال حاضر به عنوان CommuniTheme شناخته می‌شود، که برنامه‌ریزی شده بود تا تغییرات مورد نیاز اوبونتو را ایجاد کند. تیم دسکتاپ اوبونتو تصمیم گرفته است که موضوع را به دلیل «onوجود شکاف در استفاده از گوشه. این تیم امیدوار است که این تم را بعداً به عنوان یک برنامه اسنپ منتشر کند.

برای نگارش بخشهایی از این متن ممکن است از ترجمه ماشینی یا هوش مصنوعی GPT استفاده شده باشد
لطفا در صورت وجود مشکل در متن یا مفهوم نبودن توضیحات، از طریق دکمه گزارش نوشتار یا درج نظر روی این مطلب ما را از جزییات مشکل مشاهده شده مطلع کنید تا به آن رسیدگی کنیم

زمان انتشار: 1403-01-06 09:30:05

امتیاز شما به این مطلب
دیدگاه شما در خصوص مطلب چیست ؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفا دیدگاه خود را با احترام به دیدگاه های دیگران و با توجه به محتوای مطلب درج کنید