وبلاگ رسانگار
با ما حرفه ای باشید

سرور مجازی NVMe

Ubuntu Enable Universe

0 1
زمان لازم برای مطالعه: 4 دقیقه


آیا تا به حال نرم افزار یا به روز رسانی جدیدی نصب کرده اید روی اوبونتو و تعجب کردید که چهار گزینه ای که ارائه می کند چیست؟ خب، به‌طور پیش‌فرض، اوبونتو چهار مخزن نرم‌افزار مختلف را برای دریافت دانلودها یا به‌روزرسانی‌ها ارائه می‌کند.

این چهار مخزن به شرح زیر است:

  • اصلی
  • کائنات
  • محصور
  • چندجهانی

Ubuntu Enable UniverseUbuntu Enable Universe

اغلب اوقات افراد بقیه قسمت‌ها را تیک می‌زنند و بدون اینکه بفهمند واقعاً چه چیزی را نشان می‌دهند، به سراغ Main می‌روند. امروز، معنای هر چهار مورد را کشف خواهیم کرد و روش فعال کردن مخزن Universe را بیشتر بررسی خواهیم کرد روی اوبونتو

1. اصلی:

Ubuntu Enable UniverseUbuntu Enable Universe

مخزن اصلی، همانطور که از نام آن پیداست، اساسی ترین مخزن، رایگان و منبع باز (FOSS) است. این مخزن ممکن است ابتدایی ترین باشد اما بزرگترین مخزن نیز هست. این شامل تمام بسته ها است و توسط Canonical نگهداری می شود. از آنجایی که این مخزن توسط شرکت مادر اوبونتو نگهداری می شود، تمام بسته ها قبلاً قبل از اضافه شدن در آخرین بیلدها آزمایش و آزمایش شده اند. این همچنین به کاربران این راحتی را می دهد که همه بسته ها بدون خطا هستند و یک عمر به روز رسانی های مهم و بدون اشکال دارند.

2. کیهان

Ubuntu Enable UniverseUbuntu Enable Universe

چرا زمانی که ما از قبل Main داریم، نیاز به یک مخزن رایگان و متن باز دیگر وجود دارد؟ این به این دلیل است که همه برنامه‌های FOSS که توسط خود اوبونتو قابل نگهداری هستند، وجود ندارند. برای سهولت در process، Universe یک مخزن است که توسط جامعه نگهداری می شود و کاملا رایگان است. تمام FOSSهایی که در Main نیستند، بخشی از جهان هستند.

یک تغییر قابل توجه بین Main و Universe این است که در دومی، نرم افزار توسط Canonical نگهداری نمی شود و در عوض توسط کارشناسان جامعه و علاقه مندان به اوبونتو مدیریت می شود.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  Docker را اجرا کنید container به عنوان یک سرویس در اوبونتو

این تغییر اغلب تصویری نادرست در سر کاربران ایجاد کرده است. علیرغم اینکه Canonical نرم افزار را مدیریت نمی کند، به این معنی نیست که نرم افزارهای موجود در Universe درجه دوم هستند. این فقط به این معنی است که Canonical نمی خواست با به روز رسانی ها و اصلاحات این نرم افزار خاص مقابله کند.

اشکالات و رفع اشکال اغلب توسط اعضای انجمن ارائه می شود و اگر مشکل اساسی در برنامه وجود داشته باشد، نویسنده یا نگهدارنده برنامه تقریباً بلافاصله وارد عمل می شود تا این موضوع را حل کند.

3. محدود:

Ubuntu Enable UniverseUbuntu Enable Universe

یک تصور اشتباه بزرگ وجود دارد که تمام اوبونتو منبع باز است در حالی که مطمئناً اینطور نیست. تعدادی نرم افزار اختصاصی برای اوبونتو نیز وجود دارد. این نرم افزارها یک سرویس برتر ارائه می دهند که همه FOSS نمی توانند. ممکن است نرم افزار جایگزینی وجود داشته باشد اما کیفیت و ویژگی ها ممکن است متفاوت باشد.

در حال حاضر، لیست این نرم افزارهای اختصاصی فقط شامل درایورهای پیش فرض اوبونتو است. این نرم افزارها شامل درایورهای وای فای و غیره می باشد روی. نمی توان انکار کرد که این نرم افزارها یک ضرورت مطلق برای عملکرد عادی یک سیستم عامل هستند، Canonical به طور رسمی همه آنها را حفظ می کند.

تعهد به ارائه آخرین وصله‌ها، به‌روزرسانی‌ها و رفع اشکال‌ها برای هر نرم‌افزار محدود شده، در نهایت نهفته است. روی شانه های کانونیکال

4. چندجهانی:

Ubuntu Enable UniverseUbuntu Enable Universe

آخرین اما نه کم اهمیت ترین، مخزن Multiverse جایی است که بقیه چیزها در آن قرار دارند. به طور عمده، انواع نرم افزارهای موجود در این لیست کدک ها، پلاگین های اسکایپ و سایر نرم افزارهای منبع باز هستند.

به گفته برخی از علاقه مندان اوبونتو، Multiverse را می توان به عنوان مکانی که نرم افزاری با مشکلات قانونی و مشکلات مجوز ناشناخته پیدا می شود برچسب زد.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  روش نصب و تست نرم افزار Motion روی اوبونتو

این نرم افزارها به طور کامل توسط جامعه نگهداری می شوند و هیچ ارگان رسمی مسئولیتی در قبال آن ها بر عهده نمی گیرد. این نرم افزارها اغلب تست نشده هستند، به همین دلیل ضروری است که از قبل اطلاعاتی در مورد آنها داشته باشید.

به اختصار:

اصلی – باز کن Source و توسط Canonical پشتیبانی می شود

کائنات – باز کن Source و توسط Canonical پشتیبانی نمی شود

محصور – باز نیست Source و توسط Canonical پشتیبانی می شود

چندجهانی – می تواند باز باشد Source و توسط Canonical پشتیبانی نمی شود

اکنون که درک بهتری از هر چهار مخزن داریم، در مورد روش فعال کردن مخزن Universe در اوبونتو صحبت خواهیم کرد.

در زیر دستوراتی وجود دارد که برای دستیابی به نتیجه مطلوب باید اجرا شوند.

$ sudo add-apt-repository universe

اگر دستور ذکر شده در بالا خطایی را نشان می دهد، احتمالاً به این دلیل است که از نسخه قدیمی اوبونتو استفاده می کنید. برای حل این مشکل باید دستور دیگری بنویسید که به شرح زیر است:

$ sudo add-apt-repository “deb http://archive.ubuntu.com/ubuntu $(lsb_release -sc) کائنات

اگر می خواهید از هر چهار مخزن که قبلا بحث شد استفاده کنید، می توانید دستور زیر را اضافه کنید:

$ sudo add-apt-repository “deb http://archive.ubuntu.com/ubuntu $(lsb_release -sc) اصلی
جهان چندجهانی محدود شده است»

برای به روز رسانی لیست بسته ها، باید آخرین دستور را بنویسید که به شرح زیر است:

$ sudo آپدیت apt-get

هنگامی که تمام دستورات ذکر شده در بالا را با موفقیت استفاده کردید، می توانید در صورت نیاز از مخزن Universe و هر چهار مخزن استفاده کنید.

برای نگارش بخشهایی از این متن ممکن است از ترجمه ماشینی یا هوش مصنوعی GPT استفاده شده باشد
لطفا در صورت وجود مشکل در متن یا مفهوم نبودن توضیحات، از طریق دکمه گزارش نوشتار یا درج نظر روی این مطلب ما را از جزییات مشکل مشاهده شده مطلع کنید تا به آن رسیدگی کنیم

زمان انتشار: 1403-01-05 22:37:05

امتیاز شما به این مطلب
دیدگاه شما در خصوص مطلب چیست ؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفا دیدگاه خود را با احترام به دیدگاه های دیگران و با توجه به محتوای مطلب درج کنید