وبلاگ رسانگار
با ما حرفه ای باشید

سرور مجازی NVMe

Whois Ubuntu را نصب کنید

0 2
زمان لازم برای مطالعه: 3 دقیقه


در لینوکس، whois یک است command-line ابزار یا سیستمی که رکوردها را فهرست کرده و حاوی اطلاعاتی در مورد مالک و مالکیت دامنه است. با استفاده از دستور whois، هر کسی می تواند رکوردهای دامنه را جستجو کند. شرکت ICANN (شرکت اینترنتی برای نام ها و شماره ها) ثبت نام دامنه و مالکیت را کنترل می کند. با این حال، تعدادی از شرکت های معروف به “رجیستری” لیست سوابق را حفظ می کنند. بنابراین، اگر لیستی از سوابق را درخواست کنید، رجیستری به درخواست شما رسیدگی می کند و اطلاعات را مطابق با رکورد whois مناسب برای شما ارسال می کند.

دستور whois شامل اطلاعات تماس صاحب دامنه، شرکتی که نام دامنه را ثبت کرده، تاریخ ثبت دامنه، آخرین جزئیات اصلاح شده و جزئیات انقضا می باشد. ما می‌توانیم تمام این درخواست‌های دامنه را از طریق وب انجام دهیم، اما در سیستم لینوکس، دستور whois در دسترس است که جستجوی اطلاعات را از طریق خط فرمان انجام می‌دهد.

این مقاله روش نصب و استفاده از دستور whois را به شما نشان می دهد روی توزیع اوبونتو / دبیان. در اینجا، ما تمام دستورات را اجرا می کنیم روی توزیع اوبونتو 20.04.

نصب whois روی اوبونتو

دستور ‘whois’ قبلاً در همه آخرین توزیع های اوبونتو نصب شده است. با این حال، اگر نصب “whois” ندارید روی سیستم خود را به هر دلیلی می توانید به راحتی whois نصب کنید روی سیستم اوبونتو شما با استفاده از این دستور مخزن بسته apt را به روز کنید:

$ sudo آپدیت مناسب

Whois Ubuntu را نصب کنیدWhois Ubuntu را نصب کنید

اکنون whois را با استفاده از این دستور نصب کنید:

$ sudo apt-get نصب کنید که است

Whois Ubuntu را نصب کنیدWhois Ubuntu را نصب کنید

با استفاده از این دستور نسخه نصب شده دستور whois را نمایش دهید:

$ که است -نسخه

دستور whois چگونه کار می کند؟

ما می توانیم از دستور ‘whois’ در سیستم لینوکس به روش های مختلف استفاده کنیم. برای مثال، می‌توانیم از دستور whois با نام‌های دامنه، آدرس‌های IP (پروتکل اینترنت) و در یک اسکریپت Bash استفاده کنیم. بیایید استفاده از دستور “whois” را با کمک چند مثال بررسی کنیم:

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  روش نصب Eclipse IDE روی اوبونتو

استفاده از دستور whois با نام دامنه

همانطور که قبلاً اشاره کردیم، می‌توانیم از نام دامنه با دستور «whois» استفاده کنیم. به عنوان مثال، ما می خواهیم اطلاعات مربوط به نام دامنه “google.com” را بازیابی کنیم. برای این کار از دستور زیر استفاده کنید:

$ که است google.com

دستور بالا مجموعه ای از اطلاعات مربوط به نام دامنه “google.com” را نشان می دهد. خروجی دریافتی شما از رجیستری whois خلاصه و اطلاعات اضافی در مورد دامنه مشخص شده را نمایش می دهد.

در اینجا، ‘وضعیت دامنه’ نشان دهنده وضعیت دامنه است و می تواند همزمان در حالت های مختلف باشد. تعداد کمی از ایالت ها به ندرت دیده می شوند در حالی که بقیه به یک سناریو خاص محدود می شوند. حالت های دامنه ای که معمولاً به ثبت نام پیوست می شود در زیر آورده شده است:

انتقال مشتری ممنوع است: رجیستری دامنه انتقال دامنه مشخص شده از ثبت کننده فعلی به دیگران را رد می کند.

سرور حذف ممنوع: دامنه را نمی توان حذف یا حذف کرد.

انتقال سرور ممنوع است: دامنه را نمی توان به سایر ثبت کننده ها منتقل کرد.

serverUpdateProhibited: دامنه را نمی توان تغییر داد. “!DNSSEC” به عنوان افزونه های امنیتی سیستم نام دامنه شناخته می شود. این به حل کننده نام DNS اجازه می دهد تا بررسی کند که داده های دریافتی از منطقه DNS صحیح است و تغییری نکرده است. به عبارت دیگر whois اطلاعاتی کم و بیش به عنوان خلاصه ای از نام دامنه به ما می دهد.

استفاده از دستور whois با آدرس IP

هنگامی که از دستور whois با یک آدرس IP خاص استفاده می کنیم، اطلاعات مربوط به شرکت یا سازمان صاحب آدرس IP را نشان می دهد.

$ که است 104.21.58.234

Whois Ubuntu را نصب کنیدWhois Ubuntu را نصب کنید

خروجی خط “Ref:” تمام اطلاعات را در قالب JSON (نمادگذاری شی جاوا اسکریپت) نگه می دارد. علاوه بر این، اطلاعات تماس را نشان می دهد که به شما امکان می دهد مشکل خود را در مورد سوء استفاده و مسیریابی ترافیک گزارش دهید. عملیات شبکه و غیره. برای بررسی بیشتر در مورد گزینه‌های دستور whois و استفاده، به مرد مراجعه کنید page:

$ مرد که است

نتیجه

در این مقاله روش نصب دستور whois در توزیع اوبونتو را بررسی کردیم. دستور whois برای جستجوی اطلاعات تماس دامنه ها و آدرس های IP در صورت بروز مشکل در شبکه مفید است.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:  روش نصب و اجرای OneNote Note-Taking App روی اوبونتو 24.04
برای نگارش بخشهایی از این متن ممکن است از ترجمه ماشینی یا هوش مصنوعی GPT استفاده شده باشد
لطفا در صورت وجود مشکل در متن یا مفهوم نبودن توضیحات، از طریق دکمه گزارش نوشتار یا درج نظر روی این مطلب ما را از جزییات مشکل مشاهده شده مطلع کنید تا به آن رسیدگی کنیم

زمان انتشار: 1402-12-31 18:48:05

امتیاز شما به این مطلب
دیدگاه شما در خصوص مطلب چیست ؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفا دیدگاه خود را با احترام به دیدگاه های دیگران و با توجه به محتوای مطلب درج کنید